Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3010342_0001.png
Indenrigs- og
Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Ankestyrelsens bidrag til besvarelse af SOU alm. del spm. 484 (Id
nr.: 316230)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 31. marts 2025 bedt
Ankestyrelsen om bidrag til besvarelse af SOU alm. del spm. 484 om
omgørelsesprocenten i Nordfyns Kommune.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har bedt Ankestyrelsen om, at:
Redegøre nærmere for den tilsynssag, som der henvises til i spm.
48 vedr. Dansk Socialrådgiverforening. Herunder resultatet af
pågældende sag.
Redegøre for omgørelsesprocenten for sager i Nordfyns Kommune
på baggrund af Ankestyrelsens seneste opgørelse
Redegøre for, om omgørelsesprocenten giver anledning til, at der
rejses en ny tilsynssag.
2. april 2025
J.nr. 25-32689
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-tors kl. 9.00-15.00
fre kl. 9.00-13.00
Åbningstid - telefon:
man-tirs kl. 9.00-15.00
ons lukket
tors-fre kl. 9.00-15.00
Ankestyrelsens bidrag til besvarelse
Ankestyrelsen kan oplyse, at Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og
regioner oprettede en tilsynssag vedrørende Nordfyns Kommunes
sagsbehandling på børne- og ungeområdet på baggrund af en henvendelse
af 18. december 2023 fra Dansk Socialrådgiverforening.
Dansk Socialrådgiverforening oplyste bl.a., at der var kendskab til, at der
blev truffet faglige beslutninger, som var i strid med barnets tarv og
lovgivningen. Der var desuden kendskab til, at der lå sager til
opbevaring, selvom der var truffet afgørelse om børnefaglig
undersøgelse eller var tale om mellemkommunale underretninger.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om opfølgning på spørgsmål om omgørelsesprocenten i Nordfyns Kommune
Tilsynet blev også opmærksom på de omtalte forhold i Nordfyns Kommune
gennem medieomtale.
Tilsynet bad kommunen om en redegørelse. Nordfyns Kommune oplyste,
at kommunen på baggrund af BDO’s analyse og anbefalinger bl.a. ville
opnormere personaleressourcerne på børne- og ungeområdet, herunder i
form af ansættelse af en faglig leder til Handicapteamet og Børneteamet
med henblik på at indhente efterslæbet samt for at sikre stabilitet og
kontinuitet i familieafdelingen. Der var endvidere udarbejdet en konkret
procesplan for ansættelse af en ny børne- og familiechef med forventet
tiltrædelse 1. november 2024, ligesom der blev arbejdet med et nyt
koncept for fagligt ledelsestilsyn.
Nordfyns Kommune oplyste også, at der var iværksat helt konkrete tiltag i
afdelingen, som skulle udføres og implementeres inden udgangen af 2024.
Kommunen oplyste i den forbindelse, at der bl.a. var tale om udarbejdelse
og implementering af procedure- og arbejdsgangsbeskrivelser, en
genopretningsplan i forhold til efterslæb i sagsbehandlingen i Børneteamet
med henblik på at færdiggøre børnefaglige undersøgelser, en
genopretningsplan i forhold til alle handicapsager med henblik at sikre, at
der blev rettet op på fejl og mangler i sagerne samt et skærpet fokus på
socialfaglige vurderinger og progression i sagerne.
Herudover oplyste Nordfyns Kommune, at der således både politisk og
administrativt var sket en grundig opfølgning på de eksterne
undersøgelser. Om den fremadrettede proces oplyste kommunen, at den i
forhold til tiltagenes effekt ville følge dem tæt, herunder for at kunne
korrigere og iværksætte mere og andet ved behov herfor med henblik på,
at kvaliteten i sagsbehandlingen højnes, tidsfrister overholdes, at der sker
den fornødne kulturopbyggelse, og at borgerens tillid til området
genoprettes.
Nordfyns Kommune oplyste også, at alle tidsoverskredne børnefaglige
undersøgelser blev færdiggjort medio marts 2024.
På baggrund af det oplyste fra kommunen, herunder de iværksatte tiltag,
som havde til formål at rette op på de fejl i sagsbehandlingen på børne- og
ungeområdet, der var blevet fundet, fandt Tilsynet ikke anledning til at
rejse en tilsynssag. Tilsynet meddelte dette til kommunen i et brev af 30.
september 2024. I samme brev tilkendegav Tilsynet, at der ville blive fulgt
op sagen efter et halvt år.
Brevet til Nordfyns Kommune er offentliggjort her:
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om opfølgning på spørgsmål om omgørelsesprocenten i Nordfyns Kommune
3010342_0003.png
https://ast.dk/tilsynet/udtalelser/udtalelsesdatabase/udtalelse/4be79bba-
2a34-4717-ab9b-da2949ec3c79
Tilsynet har den 31. marts 2025 anmodet Nordfyns Kommune om en
status på kommunens sagsbehandling på børne- og ungeområdet.
Kommunen skal sende en redegørelse senest inden fire uger.
Tilsynet afventer Nordfyns Kommunes redegørelse og svar på høring af 31.
marts 2025. Tilsynet vil på baggrund af kommunens svar tage stilling til,
om der er anledning til at rejse en tilsynssag.
Særligt om omgørelsesprocenten i Nordfyns Kommune
Nedenfor følger en tabel over omgørelsesprocenten i 2024 for Nordfyns
Kommune.
Ankestatisk Nordfyns kommune
1. kvartal
Alle paragraffer - Barnets lov
Alle paragraffer - serviceloven
I alt
Alle paragraffer - Barnets lov
Alle paragraffer - serviceloven
I alt
Alle paragraffer - Barnets lov
Alle paragraffer - serviceloven
I alt
4
2
6
0
0
0
5
5
10
2024
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Stadfæstede sager
0
2
1
0
0
1
0
2
2
Ændrede/ophævede sager
2
1
0
0
1
1
2
2
1
Hjemviste sager
0
1
2
0
1
0
0
2
2
Alle paragraffer - Barnets lov
Alle paragraffer - serviceloven
I alt
Alle paragraffer - Barnets lov
Alle paragraffer - serviceloven
I alt
Realitetsbehandlede sager i alt
9
2
4
7
0
2
16
2
6
Omgørelsesprocent
56
100
50
71
0
100
63
100
67
3
2
5
67
50
60
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 484: Spm. om opfølgning på spørgsmål om omgørelsesprocenten i Nordfyns Kommune
3010342_0004.png
Kilde: Ankestyrelsens Talportal, 31. marts 2025
Note: Bemærk, at der er tale om data, sådan som de på nuværende tidspunkt fremgår af vores
sagsbehandlingssystem. For at sikre de mest aktuelle data sker der løbende efterregistreringer i
data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere offentliggjorte data for samme
tidsperiode.
Tilsynet har ikke fundet anledning til at rejse en ny tilsynssag alene som
følge af omgørelsesprocenten i klagesagerne i 2024 fra Nordfyns
Kommune.
Tilsynet er et retligt tilsyn. Tilsynet kan tage stilling til, om kommunerne
overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige
myndigheder, men ikke til spørgsmål om overholdelse af fx god
forvaltningsskik. Det betyder også, at tilsynet som udgangspunkt ikke
har kompetence til at gribe ind overfor generel manglende kvalitet i
kommunernes sagsbehandling, f.eks. utilstrækkelig sagsoplysning, der
erfaringsmæssigt fører til høje omgørelsesprocenter på det sociale
område.
Venlig hilsen
Cathrine Due Billing
4