Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
3000104_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1375
Doknr.
981525
Dato
03-04-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 27. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
455 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Malene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 455:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke økonomiske konsekvenser der er forbundet
med at indskrive i serviceloven, at alle voldsudsatte skal have ret til ambulant
rådgivning og behandling, ligesom det er lovpligtigt for voldsudsatte på
kvindekrisecentre, således at alle voldsudsatte kvinder og mænd får ret til og
adgang til ambulant rådgivning uden at skulle flytte på krisecenter i tilfælde af
både fysisk og psykisk vold? Der henvises til artiklen »Krisecentre i alvorligt
opråb: Vi må afvise kvinder som Ida igen og igen«, Tv2ostjylland.dk, den 15.
februar 2025.”
Svar:
Det antages for besvarelsen, at der spørges til, hvad det vil koste at indføre ret
til ambulant rådgivning og behandling af mænd og kvinder, som har været
udsat for vold i nære relationer, da dette er visitationskriteriet for ophold på et
krisecenter efter servicelovens § 109.
Det er vanskeligt at estimere, hvad de samlede omkostninger forbundet med
ambulant behandling vil være, da det vil afhænge af forslagets konkrete
udformning og indhold.
Det lægges til grund for denne besvarelse, at rettigheden følger et
selvmøderprincip, hvor voksne, der oplever vold i nære relationer, selv kan
henvende sig og bede om hjælp. Selvmøderprincippet medfører dog, at det
bliver vanskeligt for kommunerne at styre indsatsen, hvorfor der er risiko for
højere udgifter. Beregningen omfatter ikke et estimat af eventuelle udgifter til
godkendelse af tilbud, visitation, eller at der vil være klageadgang. Såfremt
disse elementer skal være en del af modellen, vil der derfor skulle afsættes
yderligere midler hertil. Endelig er det vanskeligt at estimere omfanget af den
potentielle målgruppe, samt hvor mange der vil benytte sig af tilbuddet. Der
knytter sig derfor meget stor usikkerhed til besvarelsen af spørgsmålet.
Målgruppestørrelse
Det antages, at målgruppen for tilbuddet om ambulant rådgivning og
behandling vil være afgrænset til personer udsat for vold i nære relationer. Det
estimeres, at ca. 82.000 kvinder og 43.000 mænd
1
årligt er udsat for
1
VIVE 2022: ”Partnervold i Danmark 2020”
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser der er forbundet med at indskrive i serviceloven, at alle voldsudsatte skal have ret til ambulant rådgivning og behandling
3000104_0002.png
partnervold i Danmark. Det er uklart, hvor stor en andel af målgruppen, der vil
benytte sig af muligheden for ambulant rådgivning og behandling. Som
minimum må det dog antages, at dem der henvender sig til et krisecenter for at
få rådgivning eller plads på baggrund af at vedkommende er udsat for vold, vil
benytte sig af muligheden for ambulant behandling. Som maksimum må det
antages, at alle, der udsættes for partnervold, og ikke allerede er omfattet af
tilbud om psykologbehandling på baggrund af ophold på krisecenter, vil benytte
sig af muligheden for ambulant behandling.
Det forudsættes i opgørelsen, at mænd udsat for partnervold vil henvende sig
på krisecentre i samme grad som kvinder.
Omkostninger forbundet med en lovsikret ret til ambulant behandling
Det antages, at tilbuddet om ambulant rådgivning og behandling vil svare til det
psykologbehandlingsforløb, som tilbydes personer, der tager ophold på et
krisecenter efter servicelovens § 109, stk. 10, dvs. 10 timers
psykologbehandling, hvor behandlingen vil forestås af en autoriseret psykolog.
Beregningen baserer sig alene på direkte udgifter til et
psykologbehandlingsforløb efter en vægtet timeløn for hhv. kommunalt ansatte
psykologer og privatpraktiserende psykologer. Der tages ikke højde for
eventuelle udgifter forbundet med tolkebistand, transport for tolkebistand og
omkostninger forbundet med tilsyn af ordningen, ligesom der ikke er medregnet
rådgivning. Der er i beregningen heller ikke medtaget udgifter for administration
eller sagsbehandling.
Derudover tages der i beregningerne udgangspunkt i, at ikke alle i målgruppen
vil benytte alle 10 timers behandling. Til beregningerne bruges derfor en
benyttelsesgrad på ca. 80 pct., som baserer sig på resultat fra en tidligere
evaluering af psykologbehandlingstilbud på krisecentre
2
. Det skal desuden
bemærkes, at en del af målgruppen allerede modtager hjælp fra kommunerne
og civilsamfundet.
Med afsæt i ovenstående er der foretaget en beregning, som tager afsæt i, at
mellem ca. 14.500 og 121.600 personer vil være i målgruppen for tilbuddet om
ambulant behandling. Det vurderes herefter, at en lovsikret ret til ambulant
behandling for voksne vil give merudgifter for knap ca. 105 mio. kr. op mod
godt ca. 865 mio. kr. om året,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Skøn over omkostninger forbundet med en lovsikret ret til ambulant rådgivning og behandling for
mænd og kvinder, som er udsat for vold i nære relationer*
Kvinder og
mænd i alt
14.500
Beløb
(mio. kr.)
105
Kvinder
Personer, der har henvendt sig til
krisecenter
Personer, der årligt udsættes for
partnervold i Danmark, ekskl.
personer med ophold på
krisecenter
9.500
Mænd
5.000
79.000
42.600
121.600
865
*Antallet af personer er afrundet til nærmeste hundrede og beløb er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Anm.: Antallet af kvinder med ophold på et krisecenter er opgjort for 2023 på baggrund af statistikken over
krisecentre (§ 109). Kvinder med anonymt ophold kan optræde flere gange i opgørelsen. Antallet af henvendelser
til krisecentrene er opgjort på statistikken for henvendelser på krisecentre (§ 109) for 2023. I opgørelsen er
Socialstyrelsen 2015: ”Psykologsamtaler til kvinder på krisecenter. Evaluering af indsatsen”
2
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser der er forbundet med at indskrive i serviceloven, at alle voldsudsatte skal have ret til ambulant rådgivning og behandling
3000104_0003.png
medtaget henvendelser til krisecentre (§ 109), foretaget af kvinden selv (ikke af pårørende, myndigheder mv.).
Der er opregnet fra 48 krisecentre (antal krisecentre der har indberettet henvendelser, hvor det kan opgøres
hvem der har foretaget henvendelsen) til 72 krisecentre (antal krisecentre ultimo 2023). Kvinder, som har
henvendt sig flere gange, optræder flere gange i opgørelsen. Ligeledes optræder kvinder, der både har henvendt
sig til et krisecenter og har taget ophold på et krisecenter, flere gange. Krisecenterstatistikken og statistikken over
henvendelser til krisecentre omfatter udelukkende krisecentre efter servicelovens § 109 i 2023. Tilbud, som
tilbyder ambulant behandling og rådgivning, som ikke er oprettet og drives efter § 109, er ikke omfattet. Antallet af
mænd, henvender sig til et krisecenter, er beregnet på baggrund af antallet af kvinder. I opregningen er der taget
udgangspunkt i forholdet mellem de 82.000 kvinder og 43.000 mænd, der årligt udsættes for fysisk partnervold
ifølge et estimat fra VIVE (VIVE 2022: ”Partnervold i Danmark 2020). Der er afrundet til nærmeste 100. Antallet af
mænd, der skønnes at tage ophold på krisecenter tager udgangspunkt i skønnet ved lovændringen om ligestilling
af krisecentertilbud til mænd m.v. Der er stor usikkerhed forbundet med tallene.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3