Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1133
Doknr.
980781
Dato
18-03-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 18. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
418 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 418:
”
Vil ministeren redegøre for Ankestyrelsens kriterier for at få udbetalt bonus eller
ekstra vederlag, og om ministeren finder det passende, at der bruges offentlige
midler på at udbetale bonusser til ansatte i Ankestyrelsen?”
Svar:
Eventuel udbetaling af engangsvederlag til ansatte i Ankestyrelsen håndteres
af Ankestyrelsen. Til brug for besvarelsen har jeg derfor indhentet bidrag fra
Ankestyrelsen, som jeg henholder mig til. Ankestyrelsen oplyser, at:
”Det
skal indledningsvist præciseres, at bonus eller ekstra vederlag i
besvarelsen betegnes ’engangsvederlag’. Udbetaling af
over- eller merarbejde
samt tildeling af varige løntillæg anses ikke for omfattet af spørgsmålet.
Ankestyrelsens medarbejdere aflønnes i overensstemmelse med de
overenskomster, der er indgået mellem arbejdsmarkedets parter på statens
område. Engangsvederlag til medarbejderne udbetales i forlængelse af en årlig
lønforhandling, som vi
[Ankestyrelsen]
overenskomstmæssigt er forpligtet til at
afholde. Det er direktionen, der fastsætter puljen, og som godkender
forhandlingsresultatet. Kriterierne for tildeling af løntillæg
–
herunder både
engangsvederlag og varige tillæg er angivet i Ankestyrelsens lønpolitik.
Engangsvederlag ledsages altid af en individuel begrundelse.
Uddrag af Ankestyrelsens gældende lønpolitik:
”Der lægges vægt på følgende (ikke prioriterede)
kriterier ved tildeling af
lønforbedringer:
•
Resultater ud over det forventelige
•
Et højt fagligt niveau i opgaveløsningen.
•
Kompetencer, som er strategisk relevante for Ankestyrelsen, og som
bringes i anvendelse effektivt og vedholdende.
•
Fleksibilitet i forhold til opgavevaretagelsen, og i forhold til at benytte
kompetencer på nye sagsområder.
•
Omsætter erfaring fra tidligere områder i den nuværende
opgaveløsning.
•
Opnået brede kompetencer på baggrund af indgående kendskab til
flere af styrelsens opgaver.
1