Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2987783_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 958
Doknr.
975139
Dato
10-03-2025
Folketingets Socialudvalg har den 10. februar 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 412 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 412:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke kommuner, der inkluderer medfølgende
børn på krisecentre og herberg i deres takster, og forskellene i taksterne som
følge heraf?”
Svar:
Det fremgår af servicelovens § 109, stk. 1, at kommunen skal tilbyde
midlertidigt ophold i boformer til personer, som har været udsat for vold i nære
relationer. Personerne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte under hensyntagen til de kønsmæssige aspekter
ved vold i nære relationer.
Det fremgår af servicelovens § 110, at kommunen skal tilbyde midlertidigt
ophold i boformer til personer med særlige sociale problemer, som ikke har
eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har et akut behov for botilbud og
for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Kommunerne skal sørge for, at der er de nødvendige krisecentre og herberger.
Den enkelte kommune opfylder sit forsyningsansvar ved brug af egne tilbud og
ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private tilbud. Det følger
af servicelovens §§ 4, stk. 1 og 2.
Det følger af servicelovens § 174, stk. 1, at den kommunale, regionale eller
private leverandør af et tilbud fastsætter vejledende takster for tilbud efter
serviceloven. Bestemmelsen finder også anvendelse for krisecentre og
herberger efter §§ 109 og 110 i serviceloven. Det fremgår dog af § 12, stk. 2 i
finansieringsbekendtgørelsen, at takster for ophold på tilbud efter §§ 109 og
110 i serviceloven fastsættes som faste takster. For disse to tilbudstyper er
taksterne således ikke vejledende. Det er krisecentrene og herbergerne, der
fastsætter taksten, som kommunen er forpligtet til at betale. Taksterne for
krisecentre og herberger fastsættes på baggrund af samtlige budgetterede,
direkte og indirekte langsigtede omkostninger ved levering af ydelsen eller drift
af tilbuddet. Dette gælder både for offentlige og private tilbud.
Det fremgår udtrykkeligt af servicelovens § 109, at personer i målgruppen for
krisecentre kan være ledsaget af børn. Tilbuddets ydelse i form af opholdet og
indsatsen under opholdet omfatter således også de medfølgende børn. Det
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 413: Spm. om kommunale forskelle i, hvornår og i hvilket omfang børnefaglige indsatser på krisecentre og herberg bliver godkendt eller ikke godkendt af Socialtilsynet
2987783_0002.png
betyder bl.a., at krisecentre skal være indrettet, så de kan modtage
medfølgende børn, og at omkostninger i forbindelse med medfølgende børn
skal indregnes i den takst, der beregnes og opkræves for ophold i tilbuddet.
Det fremgår ikke på samme måde af servicelovens § 110, at personer, der
tager ophold på et herberg kan være ledsaget af børn. I udgangspunktet bør
børn ikke opholde sig på boformer efter § 110, men i stedet tilbydes andre
egnede tilbud. Ministeriet er dog bekendt med individuelt tilpassede tilbud efter
§ 110, hvor det er muligt at tage ophold med børn. Omkostningerne til
børnenes ophold kan ikke indregnes i taksterne for opholdet efter § 110.
Ministeriet bemærker i øvrigt, at der kan fastsættes flere takstniveauer for en
ydelse eller en ydelsespakke, når taksten for de enkelte niveauer afspejler
forskelligt indhold eller omfang af ydelsen. Det kan f.eks. være tilfældet for et
krisecenter, hvis der er forskel på pladsforbruget alt efter, hvor mange
medfølgende børn en person har med under opholdet. Muligheden for at
fastsætte flere takstniveauer fremgår af § 9, stk. 3, i
finansieringsbekendtgørelsen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2