Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2987047_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 876
Doknr.
972872
Dato
07-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 5. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
410 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 410:
”Vil ministeren kommentere de generelle og principielle problemstillinger, der
rejses af Danny Kjær i et opslag på Facebook den 3. februar 2025 ("Hjælp - del
meget gerne dette opslag - Tak", facebook.com/DannyKjær:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2469394516744866&id=1000102
30256976 og i henvendelse af 4. februar 2025 om samme sag, jf. SOU alm. del
- bilag 165?”
Svar:
Det er absolut ikke meningen, at familier med børn med en
funktionsnedsættelse eller en indgribende lidelse er nødt til at kæmpe for at få
den hjælp og støtte, som er nødvendig for barnet og familien.
Jeg kender ikke til detaljerne i sagen, der henvises til, og jeg kan
ikke vurdere den konkrete afgørelse. Men jeg kan overordnet beskrive reglerne
for bl.a. tabt arbejdsfortjeneste.
Der kan gives hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i
hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af
den nedsatte funktionsevne, at barnet eller den unge passes i hjemmet, og at
det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer
barnet eller den unge. Bevillingen skal baseres på en konkret og individuel
vurdering af barnet eller den unge og familiens behov og ressourcer.
Det fremgår af retssikkerhedsloven, at en myndighed har ansvar for, at sager
er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at myndigheden kan træffe afgørelse. Det
betyder, at myndigheden, efter samtykke fra borgeren, der søger om hjælp,
f.eks. kan forlange at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner,
sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og
personer, der handler på disses ansvar, giver oplysninger om den
pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen.
Jeg kan også oplyse, at man kan søge om dækning af nødvendige merudgifter
ved forsørgelse i hjemmet af et barn eller en ung under 18 år med betydelig og
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 410: Spm. om kommentar til opslag på facebook og henvendelse fra Danny Kjær 3/2-25: 'Hjælp - del meget gerne dette opslag - Tak'
2987047_0002.png
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Det kan f.eks. være udgifter til medicin.
Hvis man er utilfreds med kommunens afgørelse i ens konkrete sag, er det
muligt at klage over afgørelsen. Klager over afgørelser, eller over at reglerne
for sagsbehandling ikke er blevet overholdt, behandles af Ankestyrelsen.
Kommunen skal dog først have mulighed for at se sagen igen og vurdere, om
den har truffet den rigtige afgørelse i sagen.
Man skal derfor aflevere sin klage til kommunen senest fire uger efter at have
modtaget en afgørelse. Kommunen har fire uger til genvurdering. Hvis
kommunen fastholder sin oprindelige afgørelse, sender kommunen selv klagen
videre til Ankestyrelsen, der træffer afgørelse uafhængigt af kommunen.
Sammen med en skriftlig afgørelse om afslag, skal kommunen give en
klagevejledning og oplyse om klagefristen. Hvis kommunen ikke har givet en
klagevejledning, gælder fristen først fra den dag, man har modtaget
vejledningen.
Dertil kan jeg oplyse, at hvis man er utilfreds med tilrettelæggelsen af
sagsbehandlingen i kommunen har man mulighed for at klage til de ansvarlige i
kommunen, som jeg også kan forstå er sket. Borgmesteren er øverst ansvarlig
for kommunens personale og tilrettelæggelsen af opgaverne i kommunen.
Reglerne på socialområdet kan være komplekse. Derfor er det også
regeringens ansvar at sikre, at reglerne er enkle og gennemskuelige for at sikre
en så hurtig og smidig sagsbehandling som muligt. Derfor har regeringen og
KL i aftale om kommunernes økonomi for 2025 aftalt, at der nedsættes en
arbejdsgruppe, der skal afsøge mulige modeller for en hensigtsmæssig
forenkling af reglerne om tabt arbejdsfortjeneste.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2