Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2994057_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 568
Doknr.
968986
Dato
24-03-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 24. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
381 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 381:
Vil ministeren - som opfølgning på samrådet om anvendelsen af ikke
godkendte tilbud den 23. januar 2025 - redegøre for, om ikke-godkendte tilbud
lever op til loven vedrørende børneattester, og om der indhentes straffeattester
af personalet? Såfremt ministeren ikke er bekendt med dette, vil ministeren da
indhente oplysningerne?
Svar:
Det fremgår af bekendtgørelse
om indhentelse af børneattest ved ansættelse
og beskæftigelse af personer i visse tilbud efter lov om social service og
barnets lov i frivillige sociale organisationer og foreninger,
at det påhviler bl.a.
selvejende institutioner og private tilbud, som er oprettet eller drevet efter lov
om social service eller barnets lov, at indhente børneattest for personer, der
skal ansættes eller beskæftiges, jf. § 1, stk. 1 og 2, hvis der er tale om en fast
tilknytning. Det gælder således også, hvis der er tale om et ikke-godkendt
tilbud, der benyttes akut, jf. barnets lov § 12, stk. 3.
Ministeriet indsamler ikke systematisk data om ikke-godkendte tilbud.
For så vidt angår indhentelse af straffeattester skelnes der mellem, om der er
tale om ikke-godkendte tilbud, der søger om godkendelse eller ikke-godkendte
tilbud, som ikke søger om godkendelse hos socialtilsynet, jf. socialtilsynslovens
§ 12 a.
Hvis der er tale om ikke-godkendte tilbud, der søger om godkendelse hos
socialtilsynet, er det en forudsætning for godkendelsen, at der indhentes
straffeattester forud for ansættelsen af personale, ledere og vikarer. Som følge
heraf vil socialtilsynet som led i det driftsorienterede tilsyn løbende skulle følge
op på, om tilbuddene indhenter straffeattester, inden de ansætter personale,
ledere eller vikarer. Dette kan f.eks. ske ved, at socialtilsynet spørger ind til
tilbuddets procedurer for indhentelse af straffeattester i forbindelse med
ansættelse af medarbejdere.
Socialtilsynet er ikke forpligtet til at foretage en vurdering af indholdet i
straffeattesterne, men kan gå i dialog med tilbuddet eller lade det indgå som et
moment i socialtilsynets samlede vurdering af tilbuddets kvalitet, såfremt der er
ansat personale eller ledere, som er dømt for strafbare forhold.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 381: Spm., om ikke-godkendte tilbud lever op til loven vedrørende børneattester, og om der indhentes straffeattester af personalet
2994057_0002.png
Hvis der er tale om et ikke-godkendt tilbud, som ikke søger om godkendelse
hos socialtilsynet, er det op til tilbuddet selv at vurdere, om det er nødvendigt at
indhente en straffeattest for den pågældende medarbejder.
Det er i sidste ende op til det enkelte tilbud at beslutte, hvem tilbuddet vil
ansætte ud fra en konkret vurdering. Straffeattesten bidrager således alene til
at sikre et oplyst beslutningsgrundlag. Eksempelvis kan der laves en afvejning
af de strafbare forhold, som den pågældende ansøger eventuelt har begået,
set i forhold til de opgaver, som den pågældende ansøger vil skulle varetage
under ansættelsen.
Med henblik på at få skabt et bedre overblik over anvendelsen af ikke-
godkendte tilbud har mit ministerium d. 28. februar udsendt et brev til alle
landets kommuner, hvori kommunerne er blevet bedt om at give oplysninger
om deres brug af ikke-godkendte sociale tilbud.
Jeg kan endvidere henvise til, at regeringen (SVM) og Liberal Alliance, Det
konservative Folkeparti samt Radikale Venstre d. 20. januar 2025 indgik
aftale
om udmøntning af tre initiativer i rammeaftale af d. 2. maj 2024 om en
langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet,
herunder initiativet om
effektivisering af socialtilsynet. Som en del af aftalen er der også igangsat et
arbejde, der skal undersøge mulige regelændringer, der kan dæmme op for
snyd og svigt på sociale tilbud, samt mulige initiativer i forhold til regulering af
anvendelsen af ikke-godkendte tilbud. Det er min forventning, at der herved vil
blive skabt et bedre overblik over anvendelsen af ikke-godkendte tilbud og
eventuelle behov for regulering af reglerne på området.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2