Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2998288_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 483
Doknr.
972169
Dato
01-04-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 22. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
369 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 369:
’’Vil ministeren kommentere henvendelsen i SOU alm. del – bilag 136 samt re-
degøre for, hvordan ministeren vil løse problemstillingen med forkert forvaltning
af umyndiggjortes formue?’’
Svar:
Jeg vil indledningsvist gøre opmærksom på, at vedlagte henvendelse berører
lovgivning på flere områder, herunder også Justitsministeriets og Skattemini-
steriets ressort.
Jeg vil gerne knytte en kommentar til sagsbehandlingstiderne i Familieretshu-
set, som er en underliggende institution til Social- og Boligministeriet.
For så vidt angår spørgsmål til værgemålsloven, har jeg indhentet bidrag fra
justitsministeren, mens skatteministeren har kommenteret på forholdet vedr.
ejerstatus i Skattestyrelsen.
I forhold til sagsbehandlingstider i Familieretshuset er jeg meget optaget af, at
udfordringerne på værgemålsområdet bliver løst. Det er uholdbart, at der er så
lange ventetider.
Jeg mener, det er afgørende, at vi sikrer bedre rammer for Familieretshuset, så
vi kan få nedbragt sagsbehandlingstiden. Det arbejde er jeg i samarbejde med
justitsministeren allerede godt i gang med.
Mit ministerium har i år givet Familieretshuset tilladelse til ekstraordinært at an-
vende yderligere 17 millioner kroner på værgemålsområdet. De 17 mio. kr. skal
bidrage til, at Familieretshuset bedre kan holde trit med den store stigning i ind-
komne sager.
Derudover pågår der, som justitsministeren og jeg redegjorde for på samrådet i
Socialudvalget den 8. januar 2025, et arbejde med ændring af værgemålslov-
givningen, som hører under Justitsministeriets ressort. Justitsministeriet sendte
den 31. januar 2025 et forslag til ændring af værgemålsloven i offentlig høring,
der har til formål at bidrage til at bringe de lange sagsbehandlingstider på om-
rådet ned.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/1-25 fra Finn Tarnow Ingvardson, Hvidovre, om ulovlig praksis i forvaltning af umyndiggjortes formue
2998288_0002.png
For så vidt angår borgerens bemærkning om uhensigtsmæssigheden ved lov-
givningen oplyser justitsministeriet følgende:
’’Justitsministeriet sendte den 31. januar 2025 et lovudkast i høring, der har til
formål at bidrage til at nedbringe Familieretshusets sagsbehandlingstider på
værgemålsområdet. Lovforslaget forventes at blive fremsat i april.
Det foreslås bl.a., at værgemålslovens krav om, at værgen skal sørge for, at
formuen bevares, udgår. Dette erstattes af et krav om, at formuen skal anven-
des til gavn for den, der er under værgemål. Samtidig fastsættes der rammer
for formueforbrug, der ikke kræver godkendelse af Familieretshuset. Dette be-
tyder samlet, at der vil blive etableret en videre adgang til at bruge af formuen.
Derudover foreslås det, at der indføres en øvre grænse for, hvor mange vær-
gemål den enkelte værge kan varetage. Dette skal sikre, at værgen har det for-
nødne kendskab til de personer, som værgen har under værgemål.
Der foreslås endvidere skabt adgang til at varetage personlige anliggender og
økonomiske dispositioner til offentlige myndigheder og visse andre kreditorer,
f.eks. almene boligselskaber, forsyningsselskaber mv., hvis den pågældende
har behov for bistand, på baggrund af en udstedt attest fra Familieretshuset.
Endelig foreslås det, at en værge, der misbruger sit hverv, skal kunne sanktio-
neres med bøde. Det samme gælder den, der på baggrund af en attest har ad-
gang til at varetage personlige anliggender og løbende økonomiske dispositio-
ner til underhold til en offentlig myndighed mv. Dette har til formål at virke af-
skrækkende og dermed imødegå den øgede risiko for misbrug og snyd, den
lempeligere kontrol med værgers dispositioner mv. medfører.
Justitsministeren vil senere på foråret sende forslag til en række ændringer af
værgemålsbekendtgørelsen og sagsbehandlingsbekendtgørelsen i høring, som
sammen med lovforslaget bl.a. skal udvide muligheden for, at værgerne uden
Familieretshusets godkendelse kan foretage flere økonomiske dispositioner til
gavn for den, der er under værgemål.”
For så vidt angår spørgsmålet om problemstillingen med forkert forvaltning af
umyndiggjortes formue har jeg til brug for min besvarelse indhentet bidrag fra
Skatteministeriet. Skatteministeriet har indhentet bidrag fra Skattestyrelsen, der
oplyser følgende:
”Indledningsvis bemærkes, at Skattestyrelsen modtager formueoplysninger mv.
fra banker til brug for skattemæssige formål. Bankernes pligt til at indberette
herom følger af skatteindberetningsloven. Skattestyrelsen deler alle oplysnin-
ger, som er indberettet til Skattestyrelsen, med andre myndigheder og virksom-
heder, der har et konkret formål med at få adgang til de pågældende oplysnin-
ger, og som har lovmæssig ret til at modtage oplysningerne.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at en oplysning om, hvorvidt en formue er
båndlagt, ikke er relevant set i skattemæssig sammenhæng. Da oplysning om,
hvorvidt en formuekonto er båndlagt, ikke er skattemæssigt relevant, modtager
Skattestyrelsen ikke oplysninger herom. Skattestyrelsen er i øvrigt ikke bekendt
med, om banker mv. har oplysninger om, hvorvidt en formue er båndlagt.
Det fremgår af bilag 136, at ”Skattestyrelsen har oplyst, at løsning kræver, at
den kompetente myndighed anmoder styrelsen om at oprette en
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 369: Spm. om kommentar til henvendelse af 19/1-25 fra Finn Tarnow Ingvardson, Hvidovre, om ulovlig praksis i forvaltning af umyndiggjortes formue
2998288_0003.png
ejerstatuskode for båndlagt kapital”. Skattestyrelsen er ikke umiddelbart be-
kendt med, at Skattestyrelsen har udtalt sig om dette spørgsmål.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3