Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2987136_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 236
Doknr.
963606
Dato
07-03-25
Folketingets Socialudvalg har d. 13. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
327 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 327:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er journaliseringspligtigt, at man har
anvendt Google Translate i sagsbehandlingen en sag om et udsat barn, fx en
anbringelsessag?”
Svar:
Pligten til at foretage journalisering efter offentlighedsloven gælder i forhold til
dokumenter, som myndigheden har modtaget fra eller afsendt til
udenforstående, og myndighedens interne dokumenter i endelig form.
Materialet skal for at være omfattet af journaliseringspligten kunne sidestilles
med egentlige skriftlige dokumenter, der har været undergivet administrativ
sagsbehandling af den pågældende myndighed.
Det er derfor en betingelse, at der er tale om et dokument i offentlighedslovens
forstand. Det indebærer, at for eksempel bøger, aviser, tidsskrifter, reklamer,
tryksager, kort, brochurer, kursustilbud samt mødeindkaldelser ikke skal
journaliseres.
Når myndigheden skal vurdere, om dokumentet er indgået til eller oprettet af en
myndighed som led i administrativ sagsbehandling, lægges vægt på, om
dokumentet har en betydning for sagen eller sagsbehandlingen.
I forhold til for eksempel en sag, hvor en myndighed skal træffe en afgørelse,
vil det være afgørende, om det pågældende dokument, kan antages at have en
betydning for sagens afgørelse eller har en dokumentations- eller bevismæssig
værdi.
Det vil således bero på en konkret og individuel vurdering i en enkelte sag, om
et givent dokument vil være journaliseringspligtigt.
I forbindelse med sagsbehandlingen af en sag skal en myndighed, som f.eks.
en kommune, derudover følge de regler om notatpligt, der følger af
offentlighedsloven. Notatpligten gælder i sager, hvor der skal træffes afgørelse,
eksempelvis i sager om anbringelse uden for hjemmet. Det afgørende for
notatpligten er, om der er modtaget oplysninger, der kan bidrage til at skabe
klarhed om sagens faktiske omstændigheder, og disse oplysninger ikke
allerede fremgår af sagen.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm., om der er indgået en databehandleraftale ifm. at der bruges Google Translate i sagsbehandlingen af fx anbringelsessager
2987136_0002.png
Jeg vil i forlængelse heraf gerne understrege, at det altid er op til den enkelte
myndighed at vurdere, om notatpligten og pligten til at journalisere er opfyldt.
Det er min klare forventning, at kommunerne generelt efterlever de regler, der
gælder for offentlige myndigheder
ikke mindst i indgribende sager, hvor der
træffes afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, så der ikke er tvivl om
grundlaget for de afgørelser, der træffes i sagen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2