Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2987292_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 223
Doknr.
963664
Dato
07-03-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 13. januar stillet følgende spørgsmål nr. 323
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 323:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 12. januar 2025 fra Mads Møller,
Næstved, om bekymringer vedrørende serviceloven § 109 og håndtering af
botilbud til personer i krise, jf. SOU alm. del - bilag 123?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det fremgår af servicelovens § 109, at kommunerne skal
tilbyde midlertidigt ophold på krisecentre til personer, som har været udsat for
vold i nære relationer. Personerne kan være ledsaget af børn, og de modtager
under opholdet omsorg og støtte under hensyntagen til de kønsmæssige
aspekter ved vold i nære relationer.
Tilbud efter servicelovens § 109 er underlagt selvmøderprincippet, dvs.
optagelse på et krisecenter kræver ikke forudgående kommunal visitation.
Dette har til formål at sikre, at borgere udsat for vold i nære relationer har
mulighed for akut hjælp. Optagelsen i boformen kan ske anonymt ved egen
henvendelse eller ved henvisning fra offentlige myndigheder.
Det er lederen af krisecenteret, som har kompetencen til at optage en borger
på et krisecenter, jf. servicelovens § 109, stk. 4. Krisecenterlederen skal
således afdække, om borgeren er i målgruppen for hjælpen, herunder om
personen er udsat for vold i nære relationer.
Jeg kan endvidere oplyse, at det er op til den enkelte person, der opholder sig
på et krisecenter, at beslutte, om vedkommende ønsker at anmelde
voldsudøveren til politiet.
Hvad angår henvendelsens spørgsmål til validiteten af krisecentererklæringer,
kan jeg oplyse, at det fremgår af § 29 b i forældreansvarsloven, at når et barn
opholder sig på et krisecenter, og det godtgøres, at opholdet skyldes vold fra
den anden forælder, skal der af hensyn til barnets bedste efter anmodning fra
den forælder, som barnet opholder sig hos, træffes en midlertidig afgørelse om,
at barnet ikke har samvær eller anden kontakt med den anden forælder. Dette
gælder dog ikke, hvis det anses for bedst for barnet at have kontakt med den
anden forælder.
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-25 fra Mads Møller, Næstved, om serviceloven §109 og håndtering af botilbud til personer i krise
2987292_0002.png
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at Familieretshuset ved
modtagelse af en krisecentererklæring i sådan sag nøje skal påse, at det ved
erklæringen godtgøres, at opholdet på krisecenteret skyldes vold fra den anden
forælder, og at erklæringen også indeholder oplysninger om barnets
perspektiv. Er dette ikke tilfældet, skal disse forhold godtgøres på anden vis
f.eks. ved politianmeldelse, skadestuerapport, andre sagkyndige udtalelser
m.v.
Selvom en krisecentererklæring indeholder de nævnte oplysninger, skal
Familieretshuset altid foretage en konkret vurdering af, om det vil være bedst
for barnet at have kontakt med den anden forælder. Det er således
Familieretshuset og ikke krisecentret, der foretager vurderingen
af, om en krisecentererklæring indeholder tilstrækkelig dokumentation for, at
der kan træffes en midlertidig afgørelse om, at der indtil videre under den
fortsatte behandling af sagen ikke skal være kontakt.
For så vidt angår socialtilsynets rolle kan jeg oplyse, at socialtilsynet har til
ansvar at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med bl.a. tilbud efter § 109 i
serviceloven (krisecentre). Efter socialtilsynsloven fører socialtilsynet et
driftsorienteret tilsyn med tilbuddene for at sikre, at de fortsat har den fornødne
kvalitet og at betingelserne for godkendelse fortsat er til stede.
Det er ikke socialtilsynet, men derimod kommunalbestyrelsen i borgerens
handlekommune, som fører tilsyn med de tilbud, som der er truffet afgørelse
om i forhold til den enkelte person.
Det personrettede tilsyn udføres derfor af den kommune, der har ansvaret for
borgerens ophold i tilbuddet og har til formål at sikre, at den enkelte borger
trives i tilbuddet, at hjælpen ydes i henhold til den indgåede aftale, og at
hjælpen fortsat opfylder sit formål. Udgangspunktet for det personrettede tilsyn
er, i modsætning til det driftsorienterede tilsyn, den enkelte borgers situation.
Hvis det personrettede tilsyn viser, at forudsætningerne for borgerens ophold i
tilbuddet ikke er opfyldt, er den kommune, der har ansvaret for borgerens
ophold i tilbuddet, forpligtet til at reagere herpå.
Hvis det personrettede tilsyn bliver opmærksom på bekymrende forhold i et
tilbud, der er omfattet af socialtilsynsloven, skal kommunalbestyrelsen
underrette den kommunalbestyrelse, som efter socialtilsynsloven, har ansvar
for det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet.
Tilsvarende gælder et personrettede tilsyn efter barnets lov § 156, hvorefter
den anbringende kommune løbende skal føre tilsyn med barnets eller den
unges forhold, når barnet eller den unge er anbragt uden for hjemmet. Det
omfatter mindst to årlige tilsynsbesøg på anbringelsesstedet, hvor kommunen
taler med barnet eller den unge. Det gælder uanset, hvilken type
anbringelsessted barnet eller den unge er anbragt på.
Hvis det personrettede tilsyn efter barnets lov bliver opmærksom på
bekymrende forhold i et tilbud, der er omfattet af socialtilsynsloven, skal
kommunalbestyrelsen underrette den kommunalbestyrelse, som efter
socialtilsynsloven, har ansvar for det driftsorienterede tilsyn med tilbuddet
Det bemærkes endelig, at det følger af § 10 i socialtilsynsloven, at såfremt
socialtilsynet bliver opmærksom på bekymrende forhold i et tilbud, skal de
underrette kommunerne for de enkelte borgere. Således skal socialtilsynet,
hvis de får oplysninger om bekymrende forhold i et tilbud, som er nødvendige
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-25 fra Mads Møller, Næstved, om serviceloven §109 og håndtering af botilbud til personer i krise
2987292_0003.png
og relevante af hensyn til udførelse af en opgave, som henhører under en
anden offentlig myndighed, tilsvarende uden unødigt ophold videregive
oplysningerne til denne anden myndighed. Hvis socialtilsynet bliver
opmærksom på uhensigtsmæssige forhold i forhold til den enkelte borger, kan
socialtilsynet orientere borgerens handlekommune herom.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3