Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del
Offentligt
2984130_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 845
Doknr.
972786
Dato
27-02-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 17. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 264 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 264:
”Vil
ministeren forholde sig til, at der ikke er nogen, der tager ansvar for en
situation, hvor et ungt menneske reelt ikke har mulighed for at tage en uddan-
nelse, og vil ministeren redegøre for, hvor ansvaret ligger? Der henvises til
SOU alm. del
bilag 273 (folketingsåret 2023-24) og svar på SOU alm. del
spørgsmål 613 og 614 (folketingsåret 2023-24).”
Svar:
Som det fremgår af mine svar på SOU alm. del spm. 613 og 614 af 20.
september 2024, er regeringen optaget af, at unge med handicap skal have
mulighed for at gennemføre en uddannelse på lige fod med andre unge, også
selv om de har behov for særlig støtte, eksempelvis ift. transport. Som det
ligeledes fremgår af svarene, findes der derfor også en række støttemuligheder
i forskellige lovgivninger, som blandt andet kan understøtte unge i at komme
frem og tilbage til uddannelsesstederne. Kopi af de to svar er vedlagt som bilag
1 og 2.
På handicapområdet gælder et princip om sektoransvar, som fastslår, at den
sektor, der stiller en ydelse, en service eller et tilbud til rådighed for borgerne
generelt, også er ansvarlig for, at ydelsen, servicen eller tilbuddet er
tilgængeligt for borgere med handicap.
Det følger således af sektoransvaret, at det overordnede ansvar for at sikre, at
uddannelsestilbud er tilgængelige for mennesker med handicap, ligger hos
henholdsvis Børne- og Undervisningsministeriet, som bl.a. har ansvaret for
ungdomsuddannelserne, og Uddannelses- og Forskningsministeriet, som bl.a.
har ansvaret for de videregående uddannelser.
Samtidig har Social- og Boligministeriet dog ansvar for supplerende ordninger
under den sociale lovgivning, som kan understøtte unge med handicap i at
komme frem og tilbage til uddannelse. Som det også fremgår af ovennævnte
svar på SOU alm. del spm. 613, vil nogle unge med handicap eksempelvis
kunne få lån til anskaffelse af en handicapbil efter servicelovens § 114, ligesom
behov for en hjælper til at køre én til og fra uddannelse vil kunne indgå i ud-
målingen af hjælpertimer i en ordning med borgerstyret personlig assistance
efter servicelovens § 96. For nogle unge med handicap vil det desuden være
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om at der ikke er nogen, der tager ansvar for en situation, hvor et ungt menneske reelt ikke har mulighed for at tage en uddannelse
2984130_0002.png
muligt at yde hjælp til dækning af nødvendige merudgifter til befordring i
forbindelse med uddannelse efter servicelovens § 100.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag:
Bilag 1: Svar af 20. september 2024 på SOU alm. del spm. 613
Bilag 2: Svar af 20. september 2024 på SOU alm. del spm. 614
2