Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3074527_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2025 - 6053
Kontor:
Moms og Afgifter [MOA]
Initialer:
ELo
Samrådsspørgsmål L (SAU alm. del)
Tale til besvarelse af spørgsmål L (SAU alm. del) den 25. sep-
tember 2025.
Spørgsmål L
Finder ministeren det forsvarligt, at beslutninger om tobaksaf-
gifter og forebyggelse af rygning træffes på et beregningsgrund-
lag, der adskiller sig markant fra både Kraka Economics vurde-
ringer og nabolandenes praksis, og som helt udelader de veldo-
kumenterede samfundsøkonomiske gevinster ved lavere to-
baksforbrug, og vil ministeren tage initiativ til at udvikle bereg-
ningsmodellerne, så de afspejler både sundhedsøkonomiske ef-
fekter og international viden?
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0002.png
Indledning
Tak for invitationen. Og tak til samrådsstilleren for spørgsmå-
let om Skatteministeriets beregninger af afgiftsforhøjelser på
tobak.
Først og fremmest vil jeg sige, at det ligger regeringen meget
på sinde at begrænse rygning og brug af nikotinprodukter sær-
ligt blandt børn og unge.
Derfor har denne regering, men også den forrige Socialdemo-
kratiske regering, gennemført en række afgiftsforhøjelser med
netop det formål.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2020 forhøjede vi i den
tidligere Socialdemokratiske regering sammen med Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
tobaksafgifterne svarende til en gennemsnitlig samlet
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0003.png
prisstigning på cigaretter på knap 50 pct. Forhøjelserne trådte
i kraft i 2020 og 2022.
På EU-plan støtter regeringen også arbejdet for højere afgif-
ter på tobak og nikotin i forbindelse med forhandlingerne af
et netop fremsat revideret tobaksbeskatningsdirektiv, der skal
sikre højere minimumsafgifter og en fælles afgiftsstruktur på
tværs af alle EU-lande. Det glæder mig.
Fra dansk side betyder højere minimumssatser i hele EU, at vi
kan undgå noget af den grænsehandel, der spiller en stor rolle
i Skatteministeriets provenuberegninger af afgiftsforhøjelser på
tobak.
Afgifter er et vigtigt instrument, når det gælder om at begrænse
rygning, og derfor hilser jeg det også velkomment, at vi i Fol-
ketinget har en dialog om, hvordan man vurderer konsekven-
serne af at øge afgifterne på tobak.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0004.png
Lad mig også understrege, at Skatteministeriets skøn for pro-
venuet på tobaksområdet er forbundet med stor usikkerhed.
Jeg tror, at alle fagøkonomer vil skrive under på, at denne type
beregninger er svære at lave. Og at ingen kan lave skråsikre for-
udsigelser.
Usikkerheden bliver bestemt ikke mindre af, at der i det kon-
krete tilfælde er tale om afgiftsforhøjelser, der svarer til, at en
pakke cigaretter kommer til at koste 100 kr.
Svar på samrådsspørgsmål L
Lad mig først understrege, at Kraka Economics og Skattemi-
nisteriet tilsyneladende er enige, når det handler om, hvor me-
get rygning i Danmark påvirkes ved ændrede priser. Her benyt-
ter Kraka Economics og Skatteministeriet samme forudsæt-
ning, og de kommer derfor frem til samme resultat.
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0005.png
Men der er uenighed om, hvor følsom grænsehandlen er.
Uanset hvilken model eller metode man bruger, så er det for-
bundet med særligt stor usikkerhed at regne på meget store af-
giftsforhøjelser, som ligger udenfor, hvad vi i Danmark har er-
faring med. Det gælder selvfølgelig også Skatteministeriets mo-
del.
Ikke desto mindre har Skatteministeriets model vist sig rimelig
retvisende fx i forbindelse med de seneste store afgiftsforhø-
jelser på tobaksområdet, hvor afgifterne, som nævnt, blev for-
højet i 2020 og 2022, så prisen for en pakke cigaretter samlet
set steg med knap 50 pct.
Når Kraka Economics argumenterer for, at Skatteministeriets
grænsehandelsfølsomhed overvurderer forbrugernes tilbøjelig-
hed til grænsehandel, så henviser man blandt andet til norske
erfaringer.
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0006.png
Men Skatteministeriet er uenig i, at norske erfaringer er et godt
sammenligningsgrundlag. Simpelthen fordi mulighederne for
grænsehandel er betydelig anderledes i Norge, end de er her-
hjemme.
I Norge er det tilladt for norske grænsehandlende at indføre
100 cigaretter fra udlandet. Til sammenligning er den vejle-
dende mængde 800 cigaretter i Danmark og i resten af EU.
Altså otte gange større.
Og så er der geografien, som ikke er uvæsentlig, når det gælder
grænsehandel. Danmark ligger tættere end Norge på lavpris-
områder i Østeuropa. Det må forventes at have betydning for,
hvor meget grænsehandel, der er ved en given pris.
Hvis ikke Norge er et godt sammenligningsgrundlag
hvad er
så?
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0007.png
Ifølge Skatteministeriet vil det vil give mere mening at sam-
menligne Danmark med erfaringerne fra andre EU-lande med
høje tobaksafgifter.
Det kunne for eksempel være Frankrig, som oplever store ud-
fordringer med grænsehandel ved en pris på ca. 90 kr. pr. pakke
cigaretter. Her er andelen af grænsehandlede og illegale cigaret-
ter steget til omkring 50 pct. af forbruget. Til sammenligning
udgjorde grænsehandlede og illegale cigaretter ca. 35 pct. af
forbruget i Norge ved en pris på 100 kr.
Skatteministeriet er løbende i kontakt med Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, for at sikre det bedste grundlag for at op-
gøre de såkaldte eksterne omkostninger, som indgår i bereg-
ningen af de samfundsøkonomiske konsekvenser ved rygning.
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0008.png
De eksterne omkostninger, som Skatteministeriet anvender i
beregningerne af de samfundsøkonomiske konsekvenser, er
baseret på en opgørelse over de samlede omkostninger ved ryg-
ning opgjort af Sundhedsstyrelsen. Heri er der blandt andet
medregnet de direkte omkostninger forbundet med rygning.
Det handler om de samfundsøkonomiske omkostninger for-
bundet med for eksempel læge- og hospitalsbesøg. Og om
øgede omkostninger til medicin og hjemmehjælp.
Derudover medregnes de indirekte omkostninger forbundet
med rygning.
Det handler om det produktionstab, der opstår ved, at rygere
har et øget sygefravær. At rygere i højere grad kommer på før-
tidspension. Og at rygere dør tidligere på grund af rygning.
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 536: Spm. om talepapir fra samrådet den 25. september 2025 om tobaksafgifter, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål L
3074527_0009.png
Men som jeg sagde indledningsvis, synes jeg, at det er sundt
med kritiske øjne på vores regnemodeller og beregninger.
Derfor endnu engang tak for spørgsmålet til samrådsstilleren.
Og tak for ordet.
Side 9 af 9