Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3076919_0001.png
7. oktober 2025
J.nr. 2025 - 6143
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 516 af 10. september 2025 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om antallet af medarbejdere i Motorstyrelsen er steget fra 383 til 455 årsværk siden 2022, samtidig med at statens indtægter fra registreringsafgiften er faldet til en tredjedel af niveauet i 2020
3076919_0002.png
Spørgsmål
Finder ministeren det rimeligt, at Motorstyrelsen i dag har flere ansatte til at administrere
og kontrollere registreringsafgiften, selvom statens indtægter fra afgiften er faldet markant
siden 2020? Samtidig viser en analyse, som Skatteministeriet selv har henvist til, at bil-
branchen hvert år bruger omkring 300 mio. kr. alene på at indberette og beregne registre-
ringsafgiften - penge, der i stedet kunne have sænket prisen på danskernes biler. Vil mini-
steren forklare, hvordan en sådan ordning kan forsvares i lyset af regeringens mål om at
reducere administrative byrder og lavere regninger til danskerne?
Svar
Reglerne mv. på motorområdet er overordnet indrettet, så det er aktiviteterne på bilmar-
kedet, der afgør omfanget af Motorstyrelsens administrative opgaver ift. beregning af af-
giftsgrundlaget. Desuden er der en række politisk fastlagte mål, som har indflydelse på
kontrolområdet og dermed antallet af ansatte i Motorstyrelsen. Det er således ikke afgifts-
niveauet, der afgør omfanget af Motorstyrelsens administrative opgaver.
Registreringsafgiften blev med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem den davæ-
rende regering (S), RV, SF og EL fra december 2020 omlagt. Omlægningen indebar bl.a.
lavere registreringsafgift for nulemissionsbiler, hvor indfasningsprocenten blev sænket til
40 pct. for perioden 2021-2025, hvorefter den gradvist øges med henblik på at nå 100 pct.
i 2035. Aftalen implementerede desuden også et særligt bundfradrag for bl.a. nulemissi-
onsbiler, som med FL24 blev forhøjet i 2024 og 2025, og som aftrappes frem mod 2030.
Der er de seneste år ikke sket en væsentlig ændring i antallet af nye køretøjer, der indregi-
streres, men en stadig større andel af bilparken er elbiler. Samtidig er der sket en stigning i
importen af brugte elbiler og eksporten af brugte konventionelle biler, ligesom der er sket
en stigning i antallet af leasingbiler.
Der forventes ikke umiddelbart et fald i handlen med biler de kommende år. Dermed er
der heller ikke umiddelbart grundlag for at tilpasse antallet af ansatte i Motorstyrelsen på
baggrund af bilparkens størrelse.
I forhold til kontrol og værdifastsættelse blev det i april 2019 af den daværende regering
(V, LA og K), S, DF, EL, ALT, RV og SF besluttet at afskaffe selvanmelderordningen på
eksportområdet med
Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet,
idet der var konstateret
problemer med området. Motorstyrelsen har siden varetaget opgaven med at værdifast-
sætte køretøjer, der skal eksporteres, samt sagsbehandle ansøgninger om godtgørelse af
registreringsafgift. Det bemærkes, at eksportopgaven er gebyrfinansieret. Ligeledes blev
der med
Aftale om styrkelse af motorområdet
mellem den daværende regering (S), V, DF, RV,
SF, EL, K, ALT, NB og ALT fra juni 2020 fastlagt et politisk mål om, at Motorstyrelsen
skal have et kontroltryk på 15 pct. af selvanmeldte brugte importerede køretøjer.
Endelig bemærkes, at der for import af nye biler og brugtbilsområdet (eksport og import)
eksisterer en selvanmelderordningen. Ordningen blev indført i hhv. 1971 og 2008 for at
smidiggøre og lette de administrative omkostninger og afkorte sagsbehandlingstiderne for
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om antallet af medarbejdere i Motorstyrelsen er steget fra 383 til 455 årsværk siden 2022, samtidig med at statens indtægter fra registreringsafgiften er faldet til en tredjedel af niveauet i 2020
3076919_0003.png
erhvervslivet. Bilbranchen mv. varetager som følge heraf en række administrative opgaver
som følge af registreringsafgiften. Ifølge DI anvender bilbranchen årligt ressourcer sva-
rende til omkring 300 mio. kr. på administration relateret til registreringsafgiften.
Skatteministeriet følger dog løbende udviklingen på motorområdet med henblik på at til-
passe antallet af ressourcer til de nødvendige opgaver og vil samtidig i dialog med bran-
chen se på, om der er mulighed for at mindske virksomhedernes administrative byrder re-
lateret til motorområdet. Dette skal også ses i sammenhæng med det statslige arbejdspro-
gram.
Side 3 af 3