Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3075850_0001.png
3. oktober 2025
J.nr. 2025 - 6043
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 511 af 5. september 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Samira Nawa (RV).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om at opstille eksempler, der illustrerer den økonomiske fordelagtighed for husholdningerne ved at investere i forskellige former for VE (solceller, vindmøller) samt varmepumper – givet den påtænkte nedsættelse af elafgiften?
3075850_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af FFL26 torsdag den 4. septem-
ber 2025
evt. med bidrag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
oplyse, hvilken
betydning nedsættelsen af elafgiften i 2 år har for husholdningernes økonomiske incita-
menter til at investere i solceller på taget?
Svar
Regeringen vil lempe den almindelige elafgift ned til EU’s minimumssats på 0,8
øre pr.
kWh i 2026 og 2027. Det svarer til en lempelse på 71,9 øre pr. kWh (2026-priser, ekskl.
moms). Lempelsen skal ses i lyset af de stigende fødevarepriser og understøtter købekraf-
ten, så danskerne har et større rådighedsbeløb, når de handler i supermarkedet.
Ejere af anlæg, der producerer sol- og vindenergi, kan med gældende regler opnå afgifts-
fritagelse for egetforbrug af deres produktion af el. Det opnås gennem tilslutning til enten
års-, time-, eller øjebliksbaseret nettoafregningsordning, hvor nye anlæg kan tilslutte sig
sidstnævnte.
Grundet afgiften på elforbrug fra det almindelige elnet indebærer afgiftsfritagelsen for
egetforbrug et implicit afgiftstilskud til husholdningers anlæg, hvor der sker egetforbrug.
Det afspejler, at egetforbruget i udgangspunkt vil træde i stedet for el fra elnettet. Fx
kommercielle sol- og vindanlæg, hvor den producerede el leveres gennem elnettet, opnår
ikke det implicitte afgiftstilskud.
Et typisk nytilsluttet solcelleanlæg for et parcelhus skønnes med væsentlig usikkerhed i
gennemsnit at kunne opnå afgiftsfritagelse for omtrent 2.000 kWh egetforbrug om året.
Ved elafgiften i 2025 på 72 øre pr. kWh (ekskl. moms) har afgiftsfritagelse for et sådant
egetforbrug en implicit værdi på ca. 1.800 kr. inkl. moms årligt. Nedsættelsen af elafgiften
påvirker ikke afgiftsfritagelsen men indebærer, at den implicitte værdi heraf bliver ca. 20
kr. i 2026 og 2027. Det bemærkes, at en husholdnings samlede økonomi ved at opsætte et
solcelleanlæg i høj grad af afgøres de langsigtede rammer, hvor også omkostninger til an-
lægget, elpriser og eltariffer er centrale faktorer.
Elopvarmede husstande (inkl. varmepumpe) opnår med gældende regler lav elafgift på 0,8
øre pr. kWh (ekskl. moms) for elforbrug over 4.000 kWh årligt. Nedsættelsen af elafgiften
påvirker dermed i udgangspunkt ikke incitamentet til opvarmning med varmepumpe, når
det lægges til grund at elforbruget uden varmepumpen omtrent svarer til grænsen på
4.000 kWh. For disse husstande er der med gældende regler samtidig ikke et nævnevær-
digt afgiftstilskud til at opsætte et solcelleanlæg, hvilket afspejler, at et egetforbrug fra sol-
celler i udgangspunkt vil træde i stedet for elforbrug med den lave elafgift på 0,8 øre pr.
kWh, når elforbruget inklusive elvarme overstiger 4.000 kWh.
Elbilejere kan med refusionsordningen allerede få lav elafgift af el til bilopladning. Ned-
sættelsen af elafgiften påvirker dermed i udgangspunkt ikke incitamentet til at anskaffe en
elbil. Samtidig bemærkes, at den tidligere skatteminister har annonceret en tilpasning af
ordningen, så adgangen til refusion ikke påvirkes af hvorvidt elbilejeren har solceller. Før
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 512: Spm. om at opstille eksempler, der illustrerer den økonomiske fordelagtighed for husholdningerne ved at investere i forskellige former for VE (solceller, vindmøller) samt varmepumper – givet den påtænkte nedsættelse af elafgiften?
3075850_0003.png
nedsættelsen af elafgiften kan afgiftsfritagelsen for egetforbrug derved indebære et vist
implicit afgiftstilskud til solcelleanlæg også for en elbilejer.
Afslutningsvis bemærkes, at udledning af CO
2
fra elproduktion reguleres ved CO
2
-afgift
samt ETS-kvoter (for kvoteomfattede værker), og der er afgifter på udledning af svovl og
NOx. Denne regulering skaber generelt incitament til, at elproduktionen i Danmark er
baseret på vedvarende energi (VE). Samtidig vurderes der ikke at være direkte eksterne
omkostninger (dvs. negative eksternaliteter) ved elforbrug, som i et samfundsøkonomisk
perspektiv vil begrunde særskilt afgift på elforbruget.
Side 3 af 3