Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3075333_0001.png
3. oktober 2025
J.nr. 2025 - 6072
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 506 af 3. september 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om, hvilke konkrete praksisændringer der har været på momsområdet siden regeringens tiltrædelse, og som har medført, at ydelser, der hidtil har været momsfritaget, nu er belagt med moms
3075333_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete praksisændringer på momsområdet der har
været siden regeringens tiltrædelse, og som har medført, at ydelser, der hidtil har været
momsfritaget, nu er belagt med moms, samt hvilke ydelser der ikke længere er belagt med
moms? Provenuet af de enkelte ændringer bedes fremgå af svaret.
Svar
Skatteforvaltningen udsteder løbende såkaldte styresignaler på forvaltningens område, og
formålet med styresignaler er primært at sikre ensartet regelanvendelse i forvaltningen. Sty-
resignaler fastlægger praksis på skatte- og afgiftsområdet, når der eksempelvis er usikkerhed
om praksis, eller praksis skal ændres som følge af en dom fra de nationale domstole eller
EU-Domstolen. Praksis skrives løbende ind i Skatteforvaltningens juridiske vejledning, så
såvel borgere som virksomheder kan finde en beskrivelse af gældende ret på et givent om-
råde.
Skatteforvaltningen har i perioden siden regeringens tiltrædelse den 15. december 2022 of-
fentliggjort syv styresignaler, jf. vedlagte oversigt, som indebærer praksisændringer i forhold
til afgrænsningen af momspligtige og momsfrie leverancer.
Som det fremgår af oversigten, vedrører praksisændringerne på momsområdet den moms-
retlige behandling af levering af ydelser i tilknytning til bestyrelseshonorarer, investerings-
foreninger, skole- og universitetsundervisning, faglig undervisning, aftenskoler mv., tankes-
port og fordeling af vederlag ifm. færgeoverfarter.
Det er ikke kutyme, at der skønnes over de økonomiske konsekvenser ved Skatteforvalt-
ningens praksisændringer via styresignaler. Det skyldes, at styresignalerne blot sikrer, at
retstilstanden bringes i overensstemmelse med det, der burde have været gældende ret.
Hvis en given vare eller ydelse således har været momsfritaget, men burde have været
momspligtig, har den danske praksis været for lempelig. Det gælder fx undervisning i le-
gemsøvelser, som Danmark har momsfritaget
efter EU’s momsfritagelse for undervisning,
og tankesport, som Danmark
har fritaget efter EU’s momsfritagelse for sport. For så vidt
angår fordeling af vederlag ifm. færgeoverfarter, har det vist sig, at der i flere tilfælde stort
set ikke er betalt moms, når der er solgt kombibilletter (dvs. billetter hvor der er en samlet
pris for passagerer og køretøj), selvom transporten af køretøjer er momspligtig.
Det bemærkes endvidere, at det ligeledes er kutyme, at der ikke anvises eller disponeres
finansiering i forbindelse med praksisændringer udmeldt gennem styresignaler.
Der foreligger således ikke skøn over de økonomiske konsekvenser af samtlige styresigna-
ler.
Specifikt i forhold til styresignalerne vedrørende skoleundervisning og tankesport, er det
skønnet, at disse styresignaler samlet set medfører et samlet merprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 160 mio. kr. Det er ved beregningen forudsat, at undervisning af børn og
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om, hvilke konkrete praksisændringer der har været på momsområdet siden regeringens tiltrædelse, og som har medført, at ydelser, der hidtil har været momsfritaget, nu er belagt med moms
3075333_0003.png
unge under 30 år fortsat vil være momsfri. For så vidt angår styresignalet vedrørende for-
deling af vederlag ifm. færgeoverfarter skønnes et samlet merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 80 mio. kr.
Det er ikke muligt at kompensere de berørte områder 1:1, men regeringen har i sit finans-
lovsudspil for 2026 foreslået at bruge et beløb fra råderummet svarende til merindtægten
ved disse praksisændringer til indførelse af et fradrag for motion og undervisning i sang og
musik i kommercielt regi.
Side 3 af 3