Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3073128_0001.png
29. september 2025
J.nr. 2025 - 5066
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 501 af 28. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Kristina Ellegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om, hvad ministeren mener om retfærdigheden i, at EU med budgetforslaget ønsker at beskatte virksomheder ud fra omsætning og ikke overskud, og dermed også virksomheder, som kører med underskud
3073128_0002.png
Spørgsmål
Hvad mener ministeren om retfærdigheden i, at EU med budgetforslaget ønsker at be-
skatte virksomheder ud fra omsætning og ikke overskud, og dermed også virksomheder,
som kører med underskud? Der henvises til EU-Kommissionens budgetforslag fra 15. juli
2025, der blandt andet omfatter et forslag om en virksomhedsbaseret indtægt for Europa
(CORE), der består af et årligt engangsbidrag fra virksomheder (undtagen små og mel-
lemstore virksomheder), som opererer og sælger i EU, med en årlig nettoomsætning på
mindst 100 mio. euro. Forventes at generere ca. 6,8 mia. euro om året i gennemsnit.
Svar
Kommissionen har i en meddelelse om
revision af ordningen for EU’s egne indtægter,
som er fremlagt ifm. den flerårige finansielle ramme, foreslået at introducere et virksom-
hedsbaseret bidrag (CORE). Kommissionen foreslår, at EU-virksomheder og virksomhe-
der fra tredjelande, der har fast driftssted i EU og en årlig omsætning på mindst 100 mio.
euro, skal betale et bidrag. Bidraget baseres på virksomhedens årlige omsætning,
jf. tabel 1.
Bidraget vil skulle opkræves i medlemslandene, som betaler til EU-budgettet.
Tabel 1. Omsætningsbaseret bidrag for virksomheder med en omsætning over 100 mio. euro.
Omsætning
100 mio. euro til 249 mio. euro
250 mio. euro til 499 mio. euro
500 mio. euro til 749 mio. euro
Over 750 mio. euro
Kilde: EU-Kommissionen.
Bidrag
100.000 euro
250.000 euro
500.000 euro
750.000 euro
Til sammenligning er selskabsskatten i Danmark, ligesom i de fleste andre lande, en kilde-
skat, som selskaber betaler af deres overskud. Det skattepligtige overskud opgøres som
selskabets omsætning med fradrag for omkostninger, der er forbundet med at erhverve
indkomsten. De fradragsberettigede omkostninger omfatter løbende driftsomkostninger,
finansielle omkostninger, selskabernes afskrivninger på investeringer samt eventuelt fra-
drag for underskud i tidligere år.
Ved at beskatte overskud fremfor omsætning sikres det, at det kun er virksomheder, der
tjener penge, som bliver beskattet. Der findes virksomheder, som har høj omsætning,
men også høje omkostninger forbundet med at erhverve omsætningen, og ved at beskatte
omsætningen risikeres det, at sådanne virksomheder ikke længere har overskud.
Derudover fremmes investeringer i højere grad ved at beskatte virksomhedernes over-
skud fremfor omsætning. Det kan henføres til, at virksomhederne har mulighed for at fra-
drage omkostningerne ved investeringer, hvilket tilskynder til at øge investeringsniveauet.
Hvis virksomhederne beskattes af omsætningen, vil der ikke være denne mulighed, hvor-
for der kan forventes en lavere grad af investeringer.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om, hvad ministeren mener om retfærdigheden i, at EU med budgetforslaget ønsker at beskatte virksomheder ud fra omsætning og ikke overskud, og dermed også virksomheder, som kører med underskud
3073128_0003.png
Dertil kan bemærkes, at en lavere grad af investeringer også vil medføre en lavere konkur-
renceevne, da investeringer i fx forskning og udvikling (F&U), infrastruktur og digitale
teknologier kan forbedre produktiviteten. Det vil altså svække virksomhedernes mulighed
for at konkurrere på globale markeder, tiltrække kapital og opretholde en sund økonomi.
Afslutningsvis bemærkes det, at det stadig er uklart, hvordan CORE skal implementeres.
EU har ikke kompetence til at opkræve skatter fra virksomheder eller borgere. Der ude-
står en nærmere afklaring fra Kommissionen.
Finansministeriet har den 10. september 2025 oversendt udvidet grund- og nærhedsnotat
om forslaget til egne indtægter til Folketingets Europaudvalg, hvor regeringens foreløbige
holdning til forslaget fremgår, herunder også til CORE. Regeringen forholder sig skeptisk
til forslaget om at opkræve et virksomhedsbidrag, herunder sfa. de forventede konsekven-
ser for erhvervsliv og konkurrenceevne,
jf. udvidet grund- og nærhedsnotat oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 10. september.
Side 3 af 3