Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22-09-2025
J nr.
2025 - 4424
Akt-id
700143
Svar på SAU alm. del – spm. 495
Skatteudvalget har i brev af d. 27. august stillet mig følgende alm. del spørgsmål
495, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steffen
W. Frølund (LA).
Spørgsmål 495
Finder ministeren, at det er foreneligt med varmeforsyningslovens hvile-i-sig-
selv-princip, at et fælles serviceselskab konsoliderer overskud fra driftsafregnin-
ger for efterfølgende at tilbageføre disse midler til forsyningsselskaberne i se-
nere år, eller må en sådan praksis betragtes som en form for ulovlig buffer/cash
pooling?
Svar
Forsyningstilsynet vil som kompetent og uafhængig myndighed på området
kunne vurdere konkrete spørgsmål om indregningsadgang i varmepriserne i til-
fælde af en konkret tilsynssag.
I forhold til de generelle regler er der som udgangspunkt ikke noget i vejen for,
at en forsyningskoncern vælger at oprette et fælles serviceselskab mhp. at ser-
vicere flere selskaber i koncernen med en række serviceydelser.
NEKST-arbejdsgruppen "Farvel
til gas i danske hjem"
har netop anbefalet, at
fjernvarmeselskaber i langt højere grad undersøger, om der kan opnås gevin-
ster ved at organisere sig med fælles service- og indkøbsselskaber, som kan
støtte op om relevante kompetencer for det enkelte selskab. NEKST-arbejds-
gruppen forklarer anbefalingen med, at det med øgede forventninger til fjernvar-
meselskabernes kompetencer inden for alt fra digitale løsninger, indkøb, udbud,
jura, myndighedsansøgninger, compliance mv. kan være svært for særligt min-
dre selskaber at opretholde høje standarder og effektivitet.
En varmeforsyningsvirksomheds afregning med et sådant serviceselskab skal
naturligvis leve op til reglerne i varmeforsyningsloven. Når der er tale om aftaler
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2