Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3070190_0001.png
22. september 2025
J.nr. 2025 - 5820
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 488 af 26. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om, hvad det årlige provenu for beskatning af carried interest har været i perioden 2020-2024 samt et skøn over, hvad beskatning af carried interest ventes at indbringe i provenu i 2025-2026
3070190_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvad det årlige provenu for beskatning af carried interest har væ-
ret i perioden 2020-2024 samt et skøn over, hvad beskatning af carried interest ventes at
indbringe i provenu i 2025-2026?
Svar
Der spørges til reglerne for beskatning af kapitalfondspartnere mv., hvor der med "car-
ried interest" refereres til en andel af partnernes honorar for at drive fonden. Det funge-
rer som en form for incitamentsaflønning, som udløses under visse betingelser, herunder
fx at forvalterne først får denne aflønning hvis fondens investeringer giver overskud ud
over et aftalt minimumsafkast til investorerne.
Reglerne indebærer, at indkomsten anses for vederlag for partnerens knowhow og ar-
bejdsindsats, og at det derfor medregnes ved opgørelsen af partnerens øvrige indkomster.
Kapitalfondspartnere, der indirekte ejer aktier/kapitalandele med carrried interest-ret-
tigheder via et selskab (indirekte), beskattes således med 22 pct. af indkomsten i selskabet
og med op til 42 pct., når den resterende del af indkomsten udloddes til partneren.
Det skønnes, at provenuet fra beskatning af selskabers indkomst fra carried interest ud-
gjorde ca. 850 mio. kr. i 2024,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenu fra beskatning af selskabers carried interest (indirekte ejerskab)
Mio. kr. (2026-niveau)
Beregnet provenu fra beskatning af carried interest
2020
500
2021
900
2022
1.050
2023
350
2024
850
Anm.: Det bemærkes, at provenuopgørelsen er baseret på en manuel beregning, da det ikke er muligt at lave systemud-
træk af provenuet af carried interest. Beregningen er baseret på en opgørelse af selskabernes CFC-indkomst, hvor skatten
opgøres som 22 pct. Dernæst beskattes den resterende indkomst med op til 42 pct som aktindkomst hos den endelige
modtager, og efter lempelse for evt. skatter betalt i udlandet. Beregningsgrundlaget kan indeholde CFC-indkomst, der ikke
er omfattet af reglerne om carried interest. Det skønnes dog at være en lille del, idet en manuel gennemgang af de 100
største angivelser af CFC-indkomst alle vedrører kapitalfondspartnere.
Kilde: Skatteministeriet.
Kapitalfondspartnere, der ejer aktier/kapitalandele med carried interest-rettigheder per-
sonligt (direkte), skal selvangive indkomsterne som personlig indkomst, hvormed beskat-
ningen udgør op til ca. 52 pct. i 2025 (ekskl. AM-bidrag)
1
. Der er ikke et særligt felt på op-
lysningsskemaet for carried interest, hvilket betyder, at det ikke er muligt i Skatteministeri-
ets systemer at udsøge indkomsten eller provenuet fra beskatningen heraf, når modtage-
ren er en fysisk person. Skattestyrelsen har dog oplyst, at de har kendskab til et antal sa-
ger, hvor carried interest er blevet beskattet som personlig indkomst, og hvor provenuet
samlet set har udgjort 360 mio. kr. (årets niveau) over de seneste år, svarende til ca. 100
mio. kr. om året i perioden 2020
2024 (2026-niveau). Det giver et indtryk af en mulig
størrelsesorden af provenuet fra beskatning af personers carried interest, men det er altså
Med
Aftale om reform af personskat
omlægges topskatten fra 2026, så den nuværende topskat erstattes af tre skatter: En ny
mellemskat, en ny topskat og en ny toptopskat. Med aftalen forhøjes den øverste marginalskat for personer med indkom-
ster over ca. 2,8 mio. kr. om året (2026-niveau, før AM-bidrag) fra ca. 52 pct. til ca. 57 pct. (ekskl. AM-bidrag).
1
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 488: Spm. om, hvad det årlige provenu for beskatning af carried interest har været i perioden 2020-2024 samt et skøn over, hvad beskatning af carried interest ventes at indbringe i provenu i 2025-2026
3070190_0003.png
ikke muligt at oplyse et fyldestgørende overblik over denne del af provenuet, som derfor
heller ikke er medtaget i tabel 1. De oplyste skatteindtægter i tabel 1 vurderes derfor at
være udtryk for et underkantsskøn.
Det bemærkes afslutningsvist, at beskatningen af carried interest har karakter af en værns-
regel, som betyder at kapitalfondspartnere mv. ikke kan opnå en lavere beskatning ved at
opkræve deres honorar som aktieindkomst fremfor almindelig lønindkomst.
Side 3 af 3