Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3069762_0001.png
19. september 2025
J.nr. 2025 - 5746
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 483 af 25. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sofie Lippert (SF).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb i 2026, 2030 og varigt ved at erstatte den nye mellemskat og topskat med den tidligere topskat
3069762_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb i 2026, 2030 og varigt
ved at erstatte den nye mellemskat og topskat med den tidligere topskat, dvs. tilbagerulle
denne del af skattereformen, idet den nye top-topskat antages fastholdt? Der bedes desu-
den med udgangspunkt i ovenstående tilbagerulning oplyst den yderligere provenueffekt
efter adfærd og tilbageløb i 2026, 2030 og varigt ved at lade aktie- og kapitalindkomst
indgå i grundlaget for topskatten på linje med arbejdsindkomst.
Svar
Der er taget udgangspunkt i fuld indfasning af
Aftale om Reform af personskat (december
2023),
dvs. skattereglerne i 2030. Det ligger til grund for beregningen, at den nye mellem-
skat og nye topskat forudsættes erstattet med den nuværende topskat, hvorved personlig
indkomst over 611.800 kr. (efter AM-bidrag, 2025-niveau) beskattes med 15 pct. Toptop-
skatten antages uændret, hvorfor personlig indkomst over 2.473.700 kr. (uændret) beskat-
tes med 5 pct.
Det skønnes, at den foreslåede tilbagerulning af den nye mellemskat og nye topskat til
den nuværende topskat vil medføre et merprovenu på ca. 4,2 mia. kr. i umiddelbar prove-
nuvirkning og ca. 1,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I provenuvirkningen
efter tilbageløb og adfærd er indregnet en afledt virkning på hovedaktionærers indkomst-
transformation, som dog skønnes begrænset.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af tilbagerulning til den nuværende topskat
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2026
4,2
3,2
1,7
2030
4,2
3,2
1,7
Varigt
4,2
3,2
1,7
Anm.: Der er i beregningerne taget højde for hovedaktionærers indkomsttransformation.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolknin-
gen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024
og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Ved den nuværende topskat beskattes kapitalindkomst, der overstiger 52.400 kr. (2025-
niveau), hos ægtefællen med størst personlig indkomst, hvor det dobbelte fradrag gælder
for ægtefæller
1
. I beregningerne fjernes bundfradraget for kapitalindkomst i topskatten, så
positiv nettokapitalindkomst indgår i topskattegrundlaget på linje med arbejdsindkomst.
Det er desuden forudsat, at for gifte lægges kapitalindkomsten og aktieindkomsten til den
ægtefælle, der har størst personlig indkomst. Det svarer til den måde, hvorpå kapitalind-
komst medregnes i grundlaget for den nuværende topskat.
1
Der er et samlet skatteloft på 42 pct. for beskatning af positiv nettokapitalindkomst, dvs. at i en gennemsnitskommune,
hvor kommuneskatten er ca. 25 pct. og bundskattesatsen udgør ca. 12 pct., betales ca. 5 pct. i topskat.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 483: Spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb i 2026, 2030 og varigt ved at erstatte den nye mellemskat og topskat med den tidligere topskat
3069762_0003.png
Det skønnes, at den samlede ændring, som er foreslået i spørgsmålet, vil medføre et mer-
provenu på ca. 18,3 mia. kr. i umiddelbar provenuvirkning og ca. 8,2 mia. kr. efter tilbage-
løb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af tilbagerulning af den nuværende topskat samt indreg-
ning af aktie- og kapitalindkomst i topskattegrundlaget
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2026
18,3
14,1
8,2
2030
18,3
14,1
8,2
Varigt
18,5
14,2
8,3
Anm.: Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for den marginale virkning af at indregne kapi-
tal- og aktieindkomst i topskattegrundlaget. Der er i beregningerne taget højde for indkomsttransformation.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data samt lovmodelberegninger på baggrund af en
33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk
Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2024).
For topskatteydere med en personlig indkomst under 2.473.700 kr. (2025-niveau) vil den
højeste marginalskat for personlig indkomst være uændret på ca. 55,9 pct.
2
, mens den hø-
jeste sammensatte marginalskat for hovedaktionærers aktieindkomst (selskabsskat samt
aktieindkomstskat og topskat) forøges fra 54,8 pct.
3
til 66,5 pct.
4
Den ændrede balance mellem marginalskatterne på hhv. lønindkomst og aktieindkomst
ved at indregne aktie- og kapitalindkomst i topskattegrundlaget skønnes at medføre, at
hovedaktionærer vil transformere den del af deres aktieindkomst, som ligger over pro-
gressionsgrænsen for aktieindkomst til lønindkomst, hvilket isoleret set reducerer prove-
nuet efter tilbageløb og adfærd.
2
For lønindkomst beregnes den højeste marginalskat som 8 pct. + (1 - 8 pct.) * 52,07 pct. = 55,9 pct., hvor 8 pct. er AM-
bidraget og 52,07 pct. er skatteloftet for personlig indkomst ved den nuværende topskat.
Med gældende regler beregnes den højeste sammensatte marginalskat for selskabsoverskud og aktieindkomst som 22 pct.
+ (1 - 22 pct.) * 42 pct. = 54,8 pct., hvor 22 pct. er selskabsskattesatsen og 42 pct. er den høje sats for aktieindkomst.
Hvis aktieindkomst indregnes i den tidligere topskat, beregnes den højeste sammensatte marginalskat for selskabsover-
skud og aktieindkomst som 54,8 pct. + (1 - 22 pct.) * 15 pct. = 66,5 pct., hvor 54,8 pct. er den gældende højeste marginal-
skat, 22 pct. er selskabsskattesatsen og 15 pct. er den nuværende topskattesats.
3
4
Side 3 af 3