Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3069760_0001.png
19. september 2025
J.nr. 2025 - 5716
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 482 af 25. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 482: MFU spm. om at redegøre for de provenumæssige, fordelingsmæssige og arbejdsudbudsmæssige konsekvenser ved at indføre sambeskatning af ægtefæller og samboende med børn af al indkomst, jf. svar på spm. 484 (20231)
3069760_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren med udgangspunkt i SAU alm. del - svar på spørgsmål 484 (20231) af 24.
april 2024 - redegøre for de provenumæssige, fordelingsmæssige og arbejdsudbudsmæs-
sige konsekvenser ved at indføre sambeskatning af ægtefæller og samboende med børn af
al indkomst?
Svar
I det følgende er konsekvenserne af øget sambeskatning afgrænset til virkningerne i de
personlige indkomstskatter bestående af arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, kommune- og
kirkeskat samt de progressive indkomstskatter, dvs. mellem-, top- og toptopskat for ægte-
fæller og samboende med børn (herefter omtalt som samlevende). For en beskrivelse af
sambeskatningsreglerne henvises til SAU alm. del
svar på spørgsmål 484 af 24. april
2024.
Sambeskatning af ægtefæller og samlevende skønnes at medføre et mindreprovenu på ca.
7,1 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 5,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af øget sambeskatning af ægtefælle og samlevende (2030-reg-
ler i 2025-niveau)
Umiddel-
bar
virkning
Mia. kr.
Forslag
-7,1
Virkning
Virkning
efter
efter
tilbageløb
tilbageløb
og
adfærd
Mia. kr.
-5,4
Mia. kr.
-5,2
Ændring i
Gini-
koeffici-
ent
Pct.-point
0,19
Samfunds
økonomisk
virkning
2)
Mia. kr.
1,0
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-100
Virkning
på BNP
1)
Mia. kr.
2,1
Anm.: Der er i de foreliggende konsekvensberegninger ikke indregnet afledte effekter fra hovedaktionærers indkomsttrans-
formation. Disse effekter vurderes i det aktuelle tilfælde at være relativt begrænsede.
1) De opgjorte BNP-virkninger afspejler den isolerede effekt af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af
ændringer i arbejdsudbuddet, men ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb.
2) Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser.
Kilde: På baggrund af lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2030
opgjort i 2025-niveau med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse (december 2024) og den mellemfristede fremskriv-
ning i 2030- planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Med udgangspunkt i de økonomiske ministeriers sædvanlige regneprincipper skønnes for-
slaget at indebære en forøgelse af arbejdsudbuddet målt ved ændringen i lønsummen
og
en afledt positiv dynamisk provenuvirkning fra ændringen i arbejdsudbudsadfærden. Når
ændringen i arbejdsudbuddet opgøres i antal personer, skønnes nettovirkningen imidlertid
at være en reduktion svarende til ca. 100 fuldtidspersoner.
Det bemærkes, at den samlede arbejdsudbudsvirkning af forslaget udgør nettovirkningen
af, at nogle personer skønnes at øge arbejdsudbuddet
i form af flere arbejdstimer og/el-
ler højere personlig produktivitet
mens andre skønnes at reducere arbejdsudbuddet,
jf.
også bilag 1.
Blandt andet fordi de personer, der øger arbejdsudbuddet, i gennemsnit har
højere timeløn og samlet indkomst end dem, der reducerer arbejdsudbuddet, skønnes for-
slaget samlet set at øge arbejdsudbuddet målt kroner, dvs. lønsummen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 482: MFU spm. om at redegøre for de provenumæssige, fordelingsmæssige og arbejdsudbudsmæssige konsekvenser ved at indføre sambeskatning af ægtefæller og samboende med børn af al indkomst, jf. svar på spm. 484 (20231)
3069760_0003.png
Når ændringen i lønsummen omregnes til en ækvivalent ændring i antal arbejdstimer (og
fuldtidspersoner) bliver nettovirkningen en reduktion i arbejdsudbuddet målt i fuldtids-
personer. Det afspejler, at den gennemsnitlige timeløn er højere for de personer, der øger
arbejdsudbuddet, end for dem der reducerer arbejdsudbuddet.
Forslaget skønnes at øge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med ca. 0,19
pct.-point.
Den økonomiske velstand målt ved den samfundsøkonomiske virkning skønnes øget
med ca. 1,0 mia. kr., og BNP skønnes øget med ca. 2,1 mia. kr.
Det bemærkes, at indførelsen af sambeskatning af samlevende vil medføre store ændrin-
ger i skattesystemet, og at de skønnede dynamiske virkninger blandt andet derfor er be-
hæftet med betydelig usikkerhed.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 482: MFU spm. om at redegøre for de provenumæssige, fordelingsmæssige og arbejdsudbudsmæssige konsekvenser ved at indføre sambeskatning af ægtefæller og samboende med børn af al indkomst, jf. svar på spm. 484 (20231)
3069760_0004.png
Bilag 1. Ændring af arbejdsudbuddet ved sambeskatning
Arbejdsudbuddet ved sambeskatning afhænger af ægtefællers og samlevendes indkomster.
Med udgangspunkt i bundfradraget for de progressive indkomstskatter (mellem-, top-, el-
ler toptopskatten) kan der skitseres to tilfælde.
Det første tilfælde er par, hvor partneren, der ellers skulle betale en eller flere af de pro-
gressive indkomstskatter, undgår dette som følge af overførsel af den anden partners
bundfradrag. I dette tilfælde får partneren med den højeste indkomst en reduktion af
marginalskatten, samtidig med at marginalskatten er uændret for partneren med den lave-
ste indkomst. Dette bidrager samlet set til et øget arbejdsudbud.
Det andet tilfælde er par, hvor partneren med den højeste indkomst fortsat skal betale en
eller flere af de progressive indkomstskatter, idet det uudnyttede bundfradrag fra den an-
den partner ikke er tilstrækkeligt til, at partnerens indkomst kommer under grænsen for
de progressive indkomstskatter. Denne skatteyder vil få en skattelempelse, men uændret
marginalskat, hvilket isoleret set bidrager til at reducere arbejdsudbuddet. Dertil kommer,
at partneren i dette tilfælde vil stå overfor en højere marginalskat, idet lønnen for en eks-
tra times arbejde vil indebære et lavere uudnyttet fradrag. Den højere marginalskat for
partneren bidrager yderligere til at mindske arbejdsudbuddet.
Den samlede virkning for arbejdsudbuddet afhænger af, hvilket af de to tilfælde, der do-
minerer. Der vil være en tendens til, at det førstnævnte dominerer, des mere progressiv en
skat er.
Endelig er der par, hvor begge eller ingen har en indkomst over grænsen for de progres-
sive indkomstskatter, og hvor sambeskatning ikke har nogen virkning for skattebetalingen
eller arbejdsudbuddet.
Side 4 af 4