Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3061826_0001.png
2. september 2025
J.nr. 2025 - 5450
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 472 af 13. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Leila Stockmarr (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 472: MFU spm. om en vurdering eller prognose for, hvilken indfasningsmodel for registreringsafgiften på elbiler, der vil kunne understøtte en markedsudvikling, hvor fordelingen mellem bilklasser i elbilsalget og -forbruget i højere grad afspejler den aktuelle segmentering for fossilbiler
3061826_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren fremlægge en vurdering eller prognose for, hvilken indfasningsmodel for
registreringsafgiften på elbiler, der vil kunne understøtte en markedsudvikling, hvor for-
delingen mellem bilklasser i elbilsalget og -forbruget i højere grad afspejler den aktuelle
segmentering for fossilbiler særligt den langt større andel af de mindre bilklasser i forhold
til de større bilklasser?
Svar
Registreringsafgiften blev med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
mellem den davæ-
rende regering (S), RV, SF og EL fra december 2020 omlagt. Omlægningen indebar bl.a.
lavere registreringsafgift for nulemissionsbiler, hvor indfasningsprocenten blev sænket til
40 pct. for perioden 2021-2025, hvorefter den gradvist øges med henblik på at nå 100 pct.
i 2035. Aftalen implementerede desuden også et særligt bundfradrag for bl.a. nulemissi-
onsbiler, som med FFL24 blev forhøjet i 2024 og 2025, og som aftrappes frem mod
2030.
Ved gældende regler indebærer lempelsen i registreringsafgift, at elbiler i 2026 er fritaget
for registreringsafgift af de første 363.600 kr., mens værdien derover er pålagt en afgifts-
sats på 72 pct. I 2030 vil elbiler efter gældende regler være fritaget for registreringsafgift af
de første 280.500 kr. i 2030 (årets priser) og værdien derover er pålagt en afgiftssats på
120 pct. Det bemærkes, at i den seneste
Klimastatus og -fremskrivning 2025
(KF25), som ud-
gør det autoritative datagrundlag for Danmarks klimapolitik, forudsættes prisen (inkl.
moms og ekskl. registreringsafgift) på elbiler at falde med ca. 1,2 pct. pr. år og det skøn-
nes, at elbiler vil udgøre ca. 86 pct. af bilsalget i 2026 stigende til ca. 91 pct. i 2030.
Gældende regler understøtter således særligt salget af elbiler i segmenterne mikro, lille og i
et vist omfang mellem, da de ved gældende regler vil betale ingen eller en mindre registre-
ringsafgift, hvilket understøtter en markedsudvikling for salget af elbiler, der i højere grad
afspejler den aktuelle segmentering for konventionelle biler.
Side 2 af 2