Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3061812_0001.png
2. september 2025
J.nr. 2025 - 5508
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 465 af 13. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Leila Stockmarr (EL).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 465: MFU spm., om der findes data, der belyser en sammenhæng mellem købere af forskellige elbilklasser og deres indkomstniveau
3061812_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om der findes data, der belyser en sammenhæng mellem købere af
forskellige elbilklasser og deres indkomstniveau?
Svar
Sammenhængen mellem købere (og brugere) af forskellige elbilklasser og disses ind-
komstniveau kan belyses ved at koble individuelle indkomstoplysninger fra Danmarks
Statistik med data om bilejerskab fra Det Digitale Motorregister (DMR). Sidstnævnte om-
fatter både købere af elbiler og personer, som privatleaser en bil.
Samlet set kan omkring 71.400 elbiler kobles til personer ud af et samlet salg på 90.900
elbiler i 2024. Af det resterende nysalg af elbiler kan ca. 19.100 knyttes til erhverv, hvilket
bl.a. omfatter firmabiler, mens yderligere ca. 400 vedrører personer (fx indvandrede), som
ikke indgår i de anvendte indkomstoplysninger (for 2023).
Overordnet gælder, at størstedelen af nye elbiler købes/benyttes af personer med relativt
høje indkomster. Af de 71.400 nyregistrerede elbiler i 2024, som kan kobles til enkeltper-
soner, er ca. 63 pct. af disse i de tre øverste indkomstdeciler,
jf. figur 1.
Det bemærkes, at
nysalget af elbiler er mere ligeligt fordelt i forhold til indkomst end tidligere. Samtidig be-
mærkes, at figuren ikke tager højde for, at køberen af en ny bil sjældent beholder bilen
gennem hele bilens levetid, og at personer i de nedre indkomstdeciler sammenlignet med
øvre deciler i højere grad køber brugte biler (uanset drivmiddel).
Figur 1. Nyregistrerede elbiler i 2018, 2021 og 2024, fordelt på indkomstdeciler
Pct. af nysalg af elbiler
45
40
35
30
25
20
15
10
5
Pct. af nysalg af elbiler
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
1.
2.
3.
4.
5.
2018
2021
6.
2024
7.
8.
9.
10.
Indkomstgrupper (deciler)
0
Anm.: Der indgår elbiler, som er nyregistrerede i året. Der ses bort fra de biler, som ikke kan tilknyttes en person. Der be-
nyttes 2023-indkomster i opgørelsen for 2024, idet 2024-indkomster ikke er tilgængelige p.t.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en fuldtælling af befolkningen og oplysninger fra DMR.
Overordnet set er der ikke nogen særlig variation i
sammensætningen
på elbilklasser af nyre-
gistrerede elbiler på tværs af indkomstniveauet for de tilknyttede købere og brugere,
jf.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 465: MFU spm., om der findes data, der belyser en sammenhæng mellem købere af forskellige elbilklasser og deres indkomstniveau
3061812_0003.png
figur 2 nedenfor.
Der er en svag tendens til, at større biler fylder en smule mere (i høj grad
SUV’er), når indkomsten stiger, og at elbilklasserne ”mellem” og ”stor” fylder
lidt mindre.
Figur 2. Nyregistrerede elbiler i 2024, fordelt på elbilklasser (segmenter) og indkomstdeciler i 2023
Pct.
100
Pct.
100
80
80
60
60
40
40
20
20
0
0
1.
2.
3.
Mellem
4.
Stor
5.
SUV, lille
6.
SUV, mellem
7.
SUV, stor
8.
Øvrige
9.
10.
Indkomstgrupper (deciler)
Anm.: Der indgår elbiler, som er nyregistrerede i året. Der ses bort fra de biler, som ikke kan tilknyttes en person. Der be-
nyttes 2023-indkomster i opgørelsen, idet 2024-indkomster ikke er tilgængelige p.t. I segmentopdelingen er små elbiler
(segment A (mikro) og B (lille))
medtaget i ”Øvrige”, da disse grupper kun udgør omkring 1 pct. af det samlede
nysalg for
alle deciler i 2024 i opgørelsen.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en fuldtælling af befolkningen og oplysninger fra DMR.
Det bemærkes desuden, at bestanden af elbiler er mere ligeligt fordelt i forhold til ind-
komst end tidligere, og end hvad nysalget umiddelbart indikerer,
jf. figur 3.
Det skyldes
både den ændrede profil for nysalget, men også handel med brugte elbiler og brugtimpor-
terede elbiler, som ikke fremgår af nysalget.
Hertil bemærkes også, at der kun i de seneste par år har været et nævneværdigt salg af el-
biler, og bestanden af elbiler er derfor i høj grad præget af forholdsvis nye elbiler. Det må
påregnes, at ældre elbiler i de kommende år vil udgøre en gradvist stadig større andel af
den samlede bestand af elbiler, og at tendensen til en mere ligelig fordeling af ejerskabet
af elbiler på tværs af deciler vil forsætte i takt med denne udvikling, jf. også ovenfor.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 465: MFU spm., om der findes data, der belyser en sammenhæng mellem købere af forskellige elbilklasser og deres indkomstniveau
3061812_0004.png
Figur 3. Bestanden af elbiler i 2018, 2021 og 2024, fordelt på indkomstdeciler
Pct. af samlet bestand af elbiler
Pct. af samlet bestand af elbiler
50
45
50
45
40
35
30
40
35
30
25
20
15
25
20
15
10
5
0
10
5
0
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indkomstgrupper (deciler)
2018
2021
2024
7.
8.
9.
10.
Anm.: Bestanden indeholder de elbiler, som er aktive ultimo året. Der ses bort fra de elbiler, som ikke kan tilknyttes en per-
son. Der benyttes 2023-indkomster i opgørelsen for 2024, idet 2024-indkomster ikke er tilgængelige p.t.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en fuldtælling af befolkningen og oplysninger fra DMR.
Side 4 af 4