Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3062512_0001.png
3. september 2025
J.nr.
2025-5348
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 455 af 11. august 2025 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Alexander Ryle (LA).
Rasmus Stoklund
/ Julie Harding Transbøl
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 457: MFU spm. om at der i den oprindelige plan var levetidsforlængelse kun tænkt som midlertidig og nødvendig støtte til enkelte systemer – ikke som en strategi i sig selv
3062512_0002.png
Spørgsmål
I december 2018 blev der med bred politisk opbakning indgået aftale om en gradvis ud-
skiftning af Skatteforvaltningens legacy-systemer over mindst 15 år. Alligevel tyder meget
nu på, at indsatsen i stedet har drejet sig om levetidsforlængelse og modernisering af de
eksisterende systemer. Vil ministeren give en status på arbejdet og redegøre for, om den
oprindelige politiske intention er blevet udvandet eller sat i bero?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende svar, jeg har modtaget fra Skattestyrelsen samt Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen:
”Arbejdet med udskiftning af legacy-systemerne
er ikke sat i bero. Modernisering, leve-
tidsforlængelse og stabilisering af systemerne er gennemført som nødvendige og forud-
sætningsskabende aktiviteter, der skal muliggøre systemudskiftningen. Det generelle bil-
lede er, at tilstanden på systemerne fortsat bevæger sig væk fra det meget kritiske niveau,
der var gældende i 2018.
I aftaleteksten fra 2018 om håndtering af Skatteforvaltningens legacy-it-systemer noterer
aftalepartierne sig, at moderniseringen skal ske gennem en kombination af levetidsforlæn-
gelse og udskiftning. Udgangspunktet dengang som nu er, at levetidsforlængelser er en
forudsætning for stabilisering af driften, og at en stabil drift er en forudsætning for den
modernisering af systemerne, der skal gøre det muligt at udskifte dem (enten via udbuds-
sætning eller flyt af funktionalitet samt udfasning). Dertil er stabil drift en forudsætning
for, at der ikke sker produktions- og provenutab ved muligt systemnedbrud samtidigt
med at udskiftning foregår.
Skatteforvaltningens arbejde med modernisering skal desuden ses i lyset af
Flerårsaften om
skattevæsenets økonomi 2023 - 2027,
hvor aftalepartierne (Regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alli-
ance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet) udstak klare rammer og retning for udnyttelsen af Skatteforvaltningens it-
udviklingskapacitet. Aftalepartierne var enige om at frigøre en væsentligt større andel af
it-udviklingskapaciteten til at intensivere moderniseringen af Skatteforvaltningens ældre
it-systemer. Med flerårsaftalen blev der fastsat et måltal for fordelingen af Skatteforvalt-
ningens it-udviklingskapacitet, som indebærer, at halvdelen af Skatteforvaltningens it-ud-
viklingsaktiviteter prioriteres til modernisering senest i 2027. Skatteforvaltningen rappor-
terer løbende til aftalekredsen om målopfyldelsen.
Systemporteføljen i Skatteforvaltningen består af mere end 200 systemer og applikationer,
hvoraf 65 kan betragtes som legacy-systemer. I tråd med den politiske aftale fra 2018 er
den løbende levetidsforlængelse, modernisering og udskiftning af legacy-systemerne gen-
nemført under hensyntagen til igangværende og kritiske it-udviklingsprogrammer og -pro-
jekter i Skatteministeriet på bl.a. ejendomsvurderings- og inddrivelsesområdet. Som en
konsekvens heraf har Skatteforvaltningens it-udviklingsaktiviteter de seneste år været
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 457: MFU spm. om at der i den oprindelige plan var levetidsforlængelse kun tænkt som midlertidig og nødvendig støtte til enkelte systemer – ikke som en strategi i sig selv
3062512_0003.png
målrettet de store programmer og projekter, og der har været begrænset kapacitet til at
vedligeholde og fremtidssikre den øvrige del af Skatteforvaltningens systemportefølje.
Siden 2018 har Skatteforvaltningen på trods heraf gennemført en række aktiviteter, side-
løbende med de kritiske programmer og projekter, med betydning for de øvrige legacy-
systemer. Som eksempler kan nævnes:
Levetidsforlængelse som forudsætning for modernisering og udfasning af legacy-systemer
For en række systemer har den tekniske tilstand været så kritisk, at det har været nødven-
digt at levetidsforlænge systemerne først. Dette gælder bl.a. ESLE-projektet, der har haft
til formål at levetidsforlænge Erhvervssystemet (ES) gennem kodekonvertering med hen-
blik på løbende videreudvikling og på, at det på sigt udskiftes til et mere tidssvarende sy-
stem. Derudover har moderniseringsindsatsen i forhold til systemer vedrørende opkræv-
ning og inddrivelse i regi af Programmet for Opkrævning og Inddrivelse styrket opkræv-
ningen på Skatteforvaltningens område med en løsning, der understøtter, at der hvert år
opkræves omkring 1.200 mia. kr. til finansieringen af den offentlige sektor, og at kravene
betales rettidigt. Endelig er sagsbehandlingssystemet SKAT Ligning er blevet levetidsfor-
længet gennem en række stabiliserende tiltag, og udskiftningen af systemet er nu påbe-
gyndt, da første del af projektet vedrørende udvikling af et nyt SKAT Ligning er i offent-
ligt udbud.
Udskiftning og udfasning af legacy-systemer
For en række andre systemer har Skatteforvaltningen igangsat flytning af den funktionali-
tet, der skal gøre det muligt at udfase de gamle systemer. Skatteforvaltningen har frigjort
it-understøttelsen af selskabsskatteprocessen fra legacy-bindinger til det gamle selskabs-
skattesystem 3S med implementeringen af Digital Indberetning af Selskabsskat (DIAS).
De sidste dele af 3S-systemet udfases endeligt primo 2027 med igangsættelsen af projektet
nyt Udbytteskattesystem (UBS).
På ejendomsvurderingsområdet er det gamle legacy-systemkompleks under afvikling i for-
længelse af, at programmet til udvikling af et nyt ejendomsvurderingssystem og Ejen-
domsdataprogrammet færdiggøres. Der vil fortsat gå en årrække, før systemkomplekset
endeligt udfases,
eftersom de blev udviklet i 1960’erne og hen over årene har skabt flere
uhensigtsmæssige bindinger til det øvrige systemlandskab. Det gamle systemkompleks
skal desuden holdes åbent af hensyn til lovmedholdelighed vedr. klagesagsbehandling, og
kan først endeligt kan lukkes i 2035 Endelig har Skatteforvaltningen udskiftet og udfaset
to driftskritiske Content Management Systemer (CMS) med en standard entreprise CMS-
løsning, som bl.a. understøtter webindholdet og andre services på alle koncerns hjemme-
sider.
Der er fortsat et stort arbejde forude ift. udskiftning, udfasning og modernisering af alle
65 legacy-systemer. Arbejdet vedrører it-understøttelse af helt centrale skatteprocesser i
forhold til bl.a. personbeskatning og moms-området, og det er derfor vurderingen, at der
er behov for at fastlægge en samlet strategi for moderniseringen. En sådan strategi for-
ventes færdiggjort i ultimo 2025 og skal skabe forudsætningerne for kommende
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 457: MFU spm. om at der i den oprindelige plan var levetidsforlængelse kun tænkt som midlertidig og nødvendig støtte til enkelte systemer – ikke som en strategi i sig selv
3062512_0004.png
udskiftning og udfasning af de resterende legacy-systemer. Strategien skal være ramme-
sættende for alle kommende moderniseringsaktiviteter og implementering af konkrete
moderniseringsprogrammer og -projekter.”
Side 4 af 4