Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3054432_0001.png
7. august 2025
J.nr. 2025 - 4815
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 440 af 26. juni 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm., om at opregulere den nuværende momsregistreringsgrænse på 50.000 kr., der i 2002 blev forhøjet fra 20.000 kr., så den afspejler prisudviklingen i samfundet siden 2002, herunder oplyse hvad de evt. statsfinansielle konsekvenser heraf vil være
3054432_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opregulere den nuværende momsregistreringsgrænse på 50.000 kr., der i
2002 blev forhøjet fra 20.000 kr., så den afspejler prisudviklingen i samfundet siden 2002,
herunder oplyse hvad de evt. statsfinansielle konsekvenser heraf vil være?
Svar
Hvis momsregistreringsgrænsen siden 2002 havde været reguleret ift. pris- og lønudvik-
ling efter reguleringstallet i personskattelovens § 20, ville den i dag udgøre ca. 80.000 kr.
En forhøjelse af momsregistreringsgrænse til 80.000 kr. vil medføre, at det bliver valgfrit
at lade sig momsregistrere for virksomheder med en årlig omsætning mellem den nuvæ-
rende grænse på 50.000 kr. og den nye grænse på 80.000 kr. Virksomheder med en om-
sætning på under 50.000 kr. eller over 80.000 kr. vil være upåvirket.
Forslaget vil kunne lette de administrative byrder for små virksomheder med en omsæt-
ning mellem den nuværende og den nye grænse. Det vil dog kræve, at der anvises finan-
siering. Et eventuelt forslag herom vil derfor skulle ses i lyset af regeringens samlede prio-
ritering.
Forhøjelsen af momsregistreringsgrænse til 80.000 kr. skønnes med betydelig usikkerhed
at medføre et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. og ca. 50 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en forhøjelse af momsregistreringsgrænsen til 80.000
kr.
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2026
-75
-50
-50
2027
-75
-50
-50
2028
-75
-50
-50
2029
-75
-50
-50
Varigt
-75
-50
-50
Side 2 af 2