Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3055305_0001.png
13. august 2025
J.nr. 2025 - 4652
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 432 af 19. juni 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm. om kommentar til artiklen Det kan ikke betale sig at plukke dem: Tonsvis af blåbær går tabt, TV MIDTVEST, den 18. juni 2025
3055305_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere artiklen ”Det kan ikke betale sig at plukke dem: Tonsvis af
blåbær går tabt”, TV MIDTVEST, den 18. juni 2025, herunder besvare følgende spørgs-
mål:
- Finder ministeren det rimeligt, at den nye vejafgift øger transportudgifterne for er-
hvervsdrivende så meget, i dette tilfælde med 33 procent, at en bæravler er tvunget til
at opgive sin forretning og destruere 25.000 bærbuske?
- Er ministeren ikke enig i, at det er bedre for dansk økonomi og for klimaet at have en
bærproduktion i Danmark, i stedet for at importere bær med skibe og i kølecontai-
nere fra udlandet, sågar helt fra Peru og Chile, med betydelige skadelige konsekvenser
for miljøet til følge, og vil ministeren genoverveje vejafgiften i lyset af de negative ef-
fekter, som vejafgiften kaster af sig?
Svar
Der er fra 1. januar 2025 indført en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som udmønter
den politiske aftale om
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
indgået den 29. marts 2023 mel-
lem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Den kilometerbaserede vejafgift indebærer, at omfattede lastbiler betaler en afgift pr. kørt
kilometer, der er differentieret efter lastbilernes CO
2
-udledning i form af såkaldte CO
2
-
emissionsklasser. Samtidig er afgiften højere i miljøzoner end på det øvrige vejnet.
Som det fremgår af aftalen, indebærer vejafgiften ikke alene incitamenter til den grønne
omstilling af den tunge vejtransport, men også en mere præcis beskatning af lastbilstrafik-
kens andre påvirkninger af omgivelserne, herunder slid på vejnettet, ulykker, støj, luftfor-
urening og bidrag til trængsel.
Det kan samtidig bemærkes, at afgiften omfatter såvel danske som udenlandske lastbiler
og derved er neutral i forhold til konkurrenceforholdet mellem danske og udenlandske
vognmænd, ligesom vejafgiften er uafhængig af, om lastbilerne fragter dansk eller uden-
landsk gods.
Side 2 af 2