Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3041097_0001.png
16. juni 2025
J.nr. 2025 - 4298
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 409 af 6. juni 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvor meget det vil koste statskassen årligt og varigt, hvis forældrebetalingen til elevers 10. klasseophold på efterskoler var fradragsberettiget
3041097_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor meget det vil koste statskassen årligt og varigt, hvis forældre-
betalingen til elevers 10. klasseophold på efterskoler var fradragsberettiget?
Svar
Det lægges til grund for besvarelsen, at der ønskes et skøn over provenuvirkningen ved at
indføre et fradrag i den skattepligtige indkomst for forældres egenbetaling for udgifter til
efterskoleophold for elever i 10. klasse. I 2025 udgør skatteværdien af ligningsmæssige
fradrag ca. 25 pct. (ekskl. kirkeskat) i en gennemsnitskommune.
Egenbetalingen til efterskoleophold for elever i 10. klasse udgjorde i 2023 ca. 1,6 mia. kr.
(2025-niveau), hvor det er lagt til grund, at ca. 76 pct. af alle elever på landets efterskoler
går i 10. klasse
1
. På den baggrund skønnes et fradrag for forældres egenbetaling til efter-
skoleophold for elever i 10. klasse at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 400
mio. kr. (2025-niveau) og et varigt mindreprovenu efter tilbageløb på ca. 350 mio. kr.
Ovenstående skøn tager udgangspunkt i betaling til efterskoleophold, efter elevstøtte, in-
dividuel supplerende støtte og kommunal støtte er modregnet. Der er ikke taget højde for
eventuelle legater eller andre støttemuligheder, som nedsætter egenbetalingen.
Der er ikke skønnet over de adfærdsmæssige virkninger af indførelsen af fradraget. Fra-
draget vil øge forældres tilskyndelse til at give deres børn et efterskoleophold. Det vil
medføre øgede udgifter til elevstøtte og fradrag for egenbetaling. Såfremt denne tilskyn-
delse gør, at flere unge i sidste ende tilbringer mindre tid på arbejdsmarkedet, kan det
medføre et fald i arbejdsudbuddet på sigt. Herudover kan fradraget have en begrænset be-
tydning for forældrenes arbejdsudbud
2
.
1
2
De 76 pct. er baseret på elevtallene i rapporten,
Ny rekord i antal elever på landets efterskoler.
Det dækker over modsatrettede virkninger. Fradraget bidrager på den ene side til at begrænse de negative konsekvenser på
arbejdsudbuddet som følge af indkomstaftrapning af elevstøtte, hvilket isoleret set øger tilskyndelsen til at arbejde. På den
anden side medfører fradraget en lavere gennemsnitsskat, hvilket øger tilskyndelsen til mere fritid frem for arbejde.
Side 2 af 2