Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3046040_0001.png
25. juni 2025
J.nr. 2025 - 4233
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 404 af 3. juni 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
OFFENTLIG
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om at redegøre for mindreprovenuet både før og efter tilbageløb og adfærd ved at afskaffe afgiften på lystfartøjsforsikringer, hvor mange administrative ansatte der er ansat til at håndtere afgiften, og de administrative byrder for virksomhederne forbundet med afgiften
3046040_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for mindreprovenuet både før og efter tilbageløb og adfærd ved
at afskaffe afgiften på lystfartøjsforsikringer, hvor mange administrative ansatte der er an-
sat til at håndtere afgiften, og de administrative byrder for virksomhederne forbundet
med afgiften?
Svar
Afgift på lystfartøjsforsikringer udgør 1 pct. årligt af kaskoforsikringssummen på lystfar-
tøjer hjemmehørende i Danmark. Afgiften betales således kun, hvis man tegner en kasko-
forsikring. Afgiften er oprindelig begrundet ud fra, at køb af lystbåd er en alternativ place-
ring af formue i forhold til fx køb af sommerhus, hvor man beskattes af huset. Værdien af
lystfartøjer skal derfor beskattes for ikke at forvride husholdningernes formueplacering
over mod investeringer i lystfartøjer og væk fra fx sommerhuse.
En afskaffelse af lystfartøjsforsikringsafgiften skønnes at medføre et årligt mindreprovenu
på ca. 130 mio. kr. og ca. 90 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af lystfartøjsforsikringsafgiften
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-130
-100
-90
Anm: Beløb er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Der er forudsat en tilbageløbssats på 21 pct. Der er forudsat en virkning på
arbejdsudbuddet svarende til en selvfinansieringsgrad på ca. 12,3 pct.
Kilde: Skatteministeriet
I henhold til de administrative byrder har Skatteministeriet indhentet bidrag fra Skattesty-
relsen, som oplyser følgende:
”Skattestyrelsen anvender
i 2025 0,5 årsværk til kontrol med lystfartøjsforsikringsafgiften.
Fra 2026 er det budgetteret med, at der alene skal opretholdes kompetencer på forsik-
ringsområdet, hvorfor det vil være minimalt, hvad afskaffelse vil medføre af besparelser
på kontrol af lystfartøjsforsikringsområdet, da samme ressourcer skal dække kontrollen
med alle afgifterne på forsikringsområdet.
Skattestyrelsen kan ikke vurdere de administrative konsekvenser på vegne af erhvervsli-
vet.”
Der er ikke skønnet over omfanget af besparelser for erhvervslivet ved en afskaffelse af
afgiften, men de forventes at være begrænsede. Det skal bl.a. ses i lyset af, at der i 2024
var ca. 30 virksomheder, som betalte lystfartøjsforsikringsafgift.
Side 2 af 2
OFFENTLIG