Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3046947_0001.png
26. juni 2025
J.nr. 2025 - 4294
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 398 af 2. juni 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 398: Spm. om, hvad skønnene over de provenumæssige konsekvenser af sænkelsen af registreringsafgiften jf. Aftale om Omlægning af bilafgifterne af 21. september 2017 havde været, såfremt man – i overensstemmelse med det generelt anbefalede udgangspunkt i De Økonomiske Råds rapport ’Dansk Økonomi, forår 2025’ s. 32 – ikke havde indregnet en arbejdsudbudseffekter af ændringerne af registreringsafgiften
3046947_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre, hvad skønnene over de provenumæssige konsekvenser af sænkel-
sen af registreringsafgiften jf. Aftale om Omlægning af bilafgifterne af 21. september 2017
havde været, såfremt man
i overensstemmelse med det generelt anbefalede udgangs-
punkt i De Økonomiske Råds rapport ’Dansk Økonomi, forår 2025’ s. 32 –
ikke havde
indregnet en arbejdsudbudseffekt af ændringerne af registreringsafgiften? I tabelform be-
des ministeren fremstille forskellene på provenuskønnene med og uden adfærdseffekter,
og ministeren bedes både oplyse provenuskønnene i sænkelsesårenes priser og 2025-pri-
ser.
Svar
Det fremgår af Finansministeriets kommentar til
De Økonomiske Råds rapport ”Dansk
Økonomi, forår 2025”
at: ”Ministerierne
kommer
ikke
til at følge formandskabets anbefa-
ling, da det nuværende regneprincip baseret på ækvivalens til personskatteområdet vurde-
res at være både velbegrundet, jf. nedenfor, og veldokumenteret med et særskilt kapitel i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.” Videre fremgår af kommentaren, at det vurderes, at
”det
nuværende ækvivalensprincip til personskatteområdet aktuelt udgør det bedst tilgæn-
gelige grundlag for at skønne over arbejdsudbudsvirkninger af forbrugsafgifter.”
Det kan herudover bemærkes, at effekten af ændret arbejdsudbud indgår sammen med de
øvrige adfærdseffekter som en del af den samlede provenuvirkning ved en given afgifts-
ændring, og de skal derfor ses i sammenhæng. På den baggrund er den i spørgsmålet øn-
skede beregning ikke foretaget. Herudover henvises til Finansministeriets kommentar til
De Økonomiske Råds rapport ”Dansk Økonomi, forår 2025” samt Skatteøkonomisk
Re-
degørelse 2021.
1
1
Dansk Økonomi, forår 2025: Skriftlige kommentarer fra Finansministeriet
og
https://skm.dk/media/ghdnteha/skatteoe-
konomisk-redegoerelse-2021.pdf
Side 2 af 2