Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3045479_0001.png
24. juni 2025
J.nr. 2025 - 4205
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 390 af 28. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 390: MFU spm. om en status på databehandlingen og oplyse, hvornår ministeren forventer at modtage de efterspurgte oplysninger, jf. SAU alm. del - svar på spm. 38, 39 og 63
3045479_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 38 og spørgsmål
39, samt den opfølgning ministeren allerede er blevet bedt om at give i SAU alm. del -
spørgsmål 63, oplyse en status på databehandlingen samt oplyse, hvornår ministeren for-
venter at modtage de efterspurgte oplysninger?
Svar
I besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 38 og 39 fremgik det, at Skatteministeriet ikke
havde adgang til oplysninger, der kunne lægges til grund for besvarelserne, men at Skatte-
ministeriet havde anmodet Tinglysningsretten om de relevante oplysninger. I besvarelsen
af SAU alm. del
spørgsmål 63 fremgik det, at Skatteministeriet den 22. november 2024
havde modtaget oplysningerne fra Tinglysningsretten, men at der var behov for yderligere
databehandling i samarbejde med Tinglysningsretten, idet datasættet fx ikke dækkede ef-
terjusteringer, og derfor indeholdte data, der ikke stemte med de faktiske betalinger.
Det har ikke vist sig muligt at identificere og berigtige alle evt. efterjusteringer og dermed
afstemme Tinglysningsrettens data med de faktiske betalinger. Skatteministeriet har dog
renset datasættet, så vidt det har været muligt.
I nedenstående er SAU alm. del
spørgsmål 38 og 39 forsøgt uddybet, under hensynta-
gen til den betydelige usikkerhed forbundet med datasættet.
Uddybende svar på SAU alm. del
spm. 38
I SAU alm. del
spørgsmål 38 efterspørges et estimat over provenuet fra tinglysningsaf-
giften opdelt på pantebreve og skøder. På baggrund af datasættet fra Tinglysningsretten
skønnes det, at pantebreve i fast ejendom og ejerskifte af fast ejendom i perioden 2022-
2024 udgjorde hhv. ca. 50 pct. og ca. 35 pct. af det samlede afgiftsprovenu. Dermed kan
provenuet fra disse to sagstyper med stor usikkerhed skønnes at have udgjort ca. 2,8 mia.
kr. og ca. 1,9 mia. kr. i 2024,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skønnet tinglysningsafgiftsprovenu fra ejerskifte og pant i fast ejendom
Mio. kr. (årets niveau)
Samlet provenu fra tinglysningsafgiften
heraf provenu fra pant i fast ejendom (50 pct.)
heraf provenu fra ejerskifte af fast ejendom (35 pct.)
Anm: Beløb er afrundet til nærmeste 50 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet på baggrund af oplysninger fra Tinglysningsretten.
2022
7.150
3.550
2.500
2023
5.450
2.700
1.900
2024
5.500
2.750
1.900
Uddybende svar på SAU alm. del
spm. 39
I SAU alm. del
spørgsmål 39 efterspørges provenueffekten af at indføre et bundfradrag
i tinglysningsafgiftens variable del for i) pantebreve i fast ejendom ii) skøder iii) på 0,125,
0,25, 0,5 samt 1 mio. kr.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 390: MFU spm. om en status på databehandlingen og oplyse, hvornår ministeren forventer at modtage de efterspurgte oplysninger, jf. SAU alm. del - svar på spm. 38, 39 og 63
3045479_0003.png
Spørgsmålet fortolkes således, at der ønskes en opgørelse af de provenumæssige konse-
kvenser ved, at der ikke betales variabel tinglysningsafgift for de første 0,125, 0,25, 0,5 og
1 mio. kr. af hhv. det pantsikrede beløb (hovedstolen) og ejerskiftesummen (skødet). Der-
udover antages det, at fritagelsen skal gælde for alle typer af ejendomme og salg og alle ty-
per af købere/sælgere (private og virksomheder).
Det bemærkes indledningsvist, at forslaget vil øge kompleksiteten af tinglysningsafgiften
sammenlignet med alternativer som fx en nedsættelse af den variable afgiftssats. Et bund-
fradrag for tinglysningsafgiften vil særligt være til gavn for købere af billigere ejendomme.
I relation til pantebreve bemærkes det, at der efter de gældende regler i mange tilfælde vil
være mulighed for hel eller delvis afgiftsfritagelse ved tinglysning af pantebreve grundet
reglerne om overførsel af afgift fra eksisterende pantebreve.
Der kan herudover være uhensigtsmæssige adfærdsændringer forbundet med at indføre et
bundfradrag på tinglysningsafgiftens variable del for tinglysning af pant i fast ejendom, da
et bundfradrag på den variable del af afgiften i visse tilfælde vil gøre det muligt at undgå
den variable tinglysningsafgift ved at optage flere små lån i stedet for et samlet lån, jf. svar
på SAU alm. del
spørgsmål 39.
Dels som følge af ovennævnte adfærdsændringer og dels som følge af det mangelfulde
datasæt er det ikke muligt at skønne over de provenumæssige konsekvenser ved at ind-
føre et afgiftsfrit bundfradrag ved tinglysning af pantebreve.
I tabel 2 fremgår de skønnede provenueffekter ved at afgiftsfritage de første hhv. 0,125,
0,25, 0,5 og 1 mio. kr. af ejerskiftesummen ved tinglysning af alle skøder. Fx skønnes et
bundfradrag på 0,125 mio. kr., at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 75 mio.
kr. (2025-niveau) og ca. 50 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Skønnene er behæftet med
betydelig usikkerhed givet datasættets karakter.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 390: MFU spm. om en status på databehandlingen og oplyse, hvornår ministeren forventer at modtage de efterspurgte oplysninger, jf. SAU alm. del - svar på spm. 38, 39 og 63
3045479_0004.png
Tabel 2. Provenueffekt ved fritagelser for variabel tinglysningsafgift ved tinglysning af ejerskifte
Mio. kr. (2025-niveau)
Fritagelse for variabel tinglysningsafgift på de første 125.000 kr. af ejerskiftesum
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Fritagelse for variabel tinglysningsafgift på de første 250.000 kr. af ejerskiftesum
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Fritagelse for variabel tinglysningsafgift på de første 500.000 kr. af ejerskiftesum
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Fritagelse for variabel tinglysningsafgift på de første 1 mio. kr. af ejerskiftesum
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-550
-425
-425
-300
-225
-225
-150
-125
-125
-75
-50
-50
Anm: Beløb er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. Beregningen tager udgangspunkt i det samlede antal tinglyste skøder i
2022 og 2023, som har udløst en afgiftsbetaling højere end den faste afgift, jf. data fra Tinglysningsretten beskrevet oven-
for. Der er ikke foretaget yderligere justering for fx ejendoms- eller overdragelsestype ved ejerskifte, eller om skødet tingly-
ses af en virksomhed eller privatperson. Der er forudsat en tilbageløbssats på 21 pct. Der er i beregningen ikke taget højde
for evt. påvirkning af antallet af ejendomshandler, eller løbende ejendomsskatter, som i et begrænset omfang må forventes
at blive positivt påvirket af en nedvæltning i ejendomspriser. Der er forudsat en virkning på arbejdsudbuddet svarende til en
selvfinansieringsgrad på 4 pct. svarende til effekten af en reduktion i AM-bidraget. Det er forudsat, at beløbsgrænserne in-
dekseres.
Kilde: Skatteministeriet på baggrund af tinglysningsoplysninger fra Tinglysningsretten.
Side 4 af 4