Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3045714_0001.png
24. juni 2025
J.nr. 2025 - 4287
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 389 af 27. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carl Andersen (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
OFFENTLIG
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 389: MFU spm. om at bekræfte, at der vil kunne ske markante stigninger i grundskyldspromillerne i en række kommuner som følge af den gradvise indfasning af udligningen af det nye beskatningsgrundlag for grundskyld fra 2029
3045714_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at der vil kunne ske markante stigninger i grundskyldspromil-
lerne i en række kommuner som følge af den gradvise indfasning af udligningen af det
nye beskatningsgrundlag for grundskyld fra 2029?
Svar
Følgende fremgår af bemærkningerne til L114 (2022-23), om den neutraliseringsordning,
der gælder i 2024-2028:
”Ophøret
af disse regler efter 2028 uden andre tiltag vil
være forbundet med markante byrdefor-
delingsmæssige konsekvenser.
I boligskatteforliget fra 2017 blev det aftalt, at der for perioden efter 2025, som med
kompensationsaftalen fra 2020 er udskudt til efter 2028, lægges op til gradvist at indfase
en udligning af de nye beskatningsgrundlag for grundskyld.
I aftalen fra 2018 om neutraliseringsmodeller blev det derfor forudsat, at der skal gen-
nemføres et arbejde i regi af Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg, som
skal belyse de byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne af det nye ejen-
domsvurderings- og boligbeskatningssystem efter overgangsperioden, dvs. fra og med
2029.
Udvalget skal opstille mulige modeller, der minimerer de kommunaløkonomiske konse-
kvenser af ændringer i beskatningsgrundlaget for grundskyld (grundvurderingerne) mel-
lem kommunerne.”
Kommissorium for Finansieringsudvalget, som bl.a. omhandler ovenstående, er netop
blevet offentliggjort.
På baggrund af arbejdet vil der skulle tages politisk stilling til mulige tiltag i forbindelse
med en indfasning af en udligning af de nye beskatningsgrundlag for grundskyld efter
2028.
Givet, at de kommunaløkonomiske konsekvenser efter 2028 endnu ikke kendes, er det
ikke muligt at udtale sig om bl.a. kommunernes grundskyldspromiller efter 2028.
Side 2 af 2
OFFENTLIG