Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3042879_0001.png
18. juni 2025
J.nr. 2025 - 4074
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 386 af 26. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 386: MFU spm. om, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens variable del for boliger med en salgspris under 1. mio. kr.
3042879_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at fjerne tinglysningsafgiftens variable del for bo-
liger med en salgspris under 1. mio. kr.? Det skal i besvarelsen lægges til grund, at fritagel-
sen for tinglysningsafgiftens variable del kun omfatter tinglysning af ejerskifte (og ikke
pant), samt at fritagelsen kun omfatter ejerboliger og ikke erhvervsejendomme.
Svar
Tinglysningsafgiften er en såkaldt transaktionsbaseret afgift, som betales ved tinglysning
af rettigheder, herunder fx ved tinglysning af ejerskifte af fast ejendom. Ved tinglysning af
ejerskifte af fast ejendom er den faste afgift 1.850 kr., mens den variable afgift er 0,6 pct.
af ejerskiftesummen.
Det er forbundet med stor usikkerhed at skønne over antallet af fremtidige årlige bolig-
handler med en salgspris på under 1 mio. kr. Der foreligger på nuværende tidspunkt en-
delig data for salg af boliger frem til og med 2023. Udviklingen i perioden 2013-2023 vi-
ser, at andelen af bolighandler, hvor prisen er under 1 mio. kr., er faldet.
Hvis det beregningsteknisk lægges til grund, at den faldende tendens fortsætter, skønnes
det med betydelig usikkerhed, at der i 2026 vil være ca. 10.200 salg af boliger med en
salgspris under 1 mio. kr. Det lægges desuden til grund, at disse boliger i gennemsnit
handles til en pris på ca. 0,75 mio. kr. Det umiddelbare mindreprovenu ved at afskaffe
den variable afgift på 0,6 pct. af ejerskiftesummen skønnes dermed at være ca. 45 mio. kr.,
mens mindreprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes til ca. 35 mio. kr.
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved afskaffelse af den variable del af tinglysningsafgiften
ifm. tinglysning af ejerskifte med en ejerskiftesum under 1 mio. kr.
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
-45
-35
-35
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Beregningen tager udgangspunkt i antal salg af enfamiliehuse, ejerlejlighe-
der og sommerhuse uanset salgsform (fri handel, familieoverdragelse, auktion mv.) i perioden 2013-2023, fremskrevet til
2026. Der er forudsat en tilbageløbssats på 21 pct. Der er i beregningen ikke taget højde for, at fritagelse for tinglysningsaf-
giften kan påvirke antallet af ejendomshandler. Der er ligeledes ikke taget højde for afledt virkning på løbende ejendoms-
skatter, som i et begrænset omfang må forventes at blive positivt påvirket af en nedvæltning i ejendomspriser. Der er forud-
sat en virkning på arbejdsudbuddet svarende til en selvfinansieringsgrad på 4 pct. svarende til effekten af en reduktion i
AM-bidraget. Det er forudsat, at beløbsgrænsen på 1 mio. kr. indekseres.
Kilde: Skatteministeriet på baggrund af salgsoplysninger fra Danmarks Statistik.
Forslaget vil kunne medføre øgede administrative omkostninger for Skatteforvaltningen
og for Tinglysningsretten. Hertil kommer administrative omkostninger for erhvervslivet
(fx advokater og ejendomsmæglere). Der er ikke skønnet over størrelsen af de administra-
tive omkostninger, men set i forhold til størrelsen af mindreprovenuet kan de administra-
tive omkostninger være relativt store.
Side 2 af 2