Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3045977_0001.png
Ministeren
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 26. maj 2025 har udvalget efter ønske fra Frederik Block Münster (KF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 384
Vil ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet og provenu efter tilbageløb og
adfærd, hvis man hæver fribeløbet for studerende på en videregående uddan-
nelse med henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr.? Svaret bedes indeholde både de
skønnede provenueffekter efter tilbageløb og adfærd samt en vurdering af de for-
ventede effekter på arbejdsudbuddet ved de ovenfor beskrevne ændringer i fribe-
løbet.
Svar
SU-fribeløbet er det beløb, som uddannelsessøgende må tjene uden at blive mod-
regnet i SU, når de er indskrevet på en SU-berettigende uddannelse. Indkomsten
skal holde sig inden for årsfribeløbet, og uddannelsessøgende må derfor gerne
tjene mere én måned og mindre en anden måned uden at blive modregnet i SU,
så længe den samlede årsindkomst holder sig inden for årsfribeløbet. Årsfribelø-
bet regnes ud for et kalenderår (fra januar til december) og er sammensat af 12
månedsfribeløb. Månedsfribeløbet kan have tre forskellige satser
laveste, mel-
lemste og højeste fribeløb.
Det laveste månedsfribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende
modtager SU eller slutlån. Det er aktuelt 19.799 kr. pr. måned på de videregående
uddannelser.
Det mellemste månedsfribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessø-
gende er indskrevet på et uddannelsessted, men ikke modtager SU
enten fordi
SU er fravalgt, der ikke er søgt om SU, eller den uddannelsessøgende ikke har ret
til at modtage SU i de måneder, f.eks. grundet lønnet praktik. Det er aktuelt 22.517
kr. pr. måned.
Det højeste månedsfribeløb gælder i de måneder, hvor den uddannelsessøgende
ikke har ret til SU. Det er aktuelt 43.340 kr. pr. måned.
I 2022 blev det laveste SU-fribeløb hævet med 4.000 kr. om måneden. Det bety-
der, at SU-modtagere kan tjene 237.588 kr. om året på videregående uddannelser
25. juni 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
573730
Side 1/2
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 384: Spm. om at beregne effekten på arbejdsudbuddet og provenu efter tilbageløb og adfærd, hvis man hæver fribeløbet for studerende på en videregående uddannelse med henholdsvis 5.000 kr. og 10.000 kr., til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til skatteministeren
3045977_0002.png
uden at blive modregnet i deres årlige SU-stipendier. Uddannelsessøgende, der
tjener mere end disse indkomstgrænser, vil få et tilbagebetalingskrav på det for
meget udbetalte SU.
Ved at hæve det laveste SU-fribeløb på videregående uddannelser med hhv.
5.000 og 10.000 kr. pr. måned bliver det laveste SU-fribeløb hævet til hhv. 24.799
kr. og 29.799 kr. pr. måned. Det er højere end det mellemste SU-fribeløb, og de
studerende vil derved ikke have økonomisk incitament til at fravælge SU med hen-
blik på at hæve årsfribeløbet. I nedenstående beregninger er det derfor lagt til
grund, at de studerende ikke længere vil fravælge SU-klip på de videregående ud-
dannelser.
En mekanisk beregning af merudgiften ved at hæve det laveste SU-fribeløb med
5.000 kr. eller 10.000 kr. pr. måned skønnes med betydelig usikkerhed at medføre
merudgifter efter skat og tilbageløb på hhv. 140 mio. kr. og 145 mio. kr. (2025-pl)
årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Merudgifter ved at hæve det laveste SU-fribeløb på de videregående uddannelser
Mio. kr. (2025-pl)
Merudgifter efter skat og tilbageløb
Anm.:
Forhøjelse med
Forhøjelse med
5.000 kr./måned 10.000 kr./måned
140
145
Kilde:
Afrundet til nærmeste 5 mio. kr. I beregningerne er forudsat uændret adfærd med hensyn til
arbejdsudbud og beskæftigelsesomfang, og at studerende ikke længere vil fravælge SU-klip
på de videregående uddannelser ved en forhøjelse af fribeløbsgrænsen på hhv. 5.000 kr. el-
ler 10.000 kr. Merudgifter som følge af en evt. stigning i proformaindskrivninger er ikke ind-
regnet,
jf. også svar på Finansudvalgets spørgsmål 232 (Alm. del 2023-2024).
Uddannelses og Forskningsministeriet.
For en studerende uden andre supplerende indkomster end arbejdsindkomst er
det muligt at arbejde tæt på fuldtid med de gældende fribeløbsgrænser. Det vurde-
res derfor ikke, at en forhøjelse af fribeløbet vil påvirke arbejdsudbuddet for den
gruppe. For studerende med væsentlig anden supplerende indkomst end arbejds-
indkomst (f.eks. kapitalindkomst) er det vanskeligt at opgøre betydningen af mulig-
heden for at kunne arbejde mere, da det ikke nødvendigvis er den økonomiske
gevinst ved arbejde, der vil være afgørende for beslutningen.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2