Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3035912_0001.png
6. juni 2025
J.nr. 2025 - 3824
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 376 af 13. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pelle Dragsted (EL).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at følge initiativer, hvor moms på frugt og grønt sænkes
3035912_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved følgende initiativer: A) Moms på frugt og
grønt sænkes til henholdsvis 0 pct. og 5 pct. B) Moms på fødevarer sænkes til henholdsvis
10, 12 og 15 pct. C) En kombination af initiativerne A) og B), hvor der ønskes en kombi-
nationsmatrix af de angivne forskellige momssatser? Provenuvirkningen herved bedes op-
gjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd og ønskes
opdelt på henholdsvis initiativerne A), B) og C) i tabelform. Provenuet bedes opgjort for
hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes
redegjort for de fordelingsmæssige effekter ved ændringerne i gini-koeficienten samt de
økonomiske konsekvenser i kroner og øre og i pct. af den disponible indkomst fordelt på
indkomstdeciler.
Svar
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en nedsættelse af momsen på frugt og grønt til
fx 5 pct. vil medføre et umiddelbart mindreprovenu på 5,3 mia. kr. og et mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 4,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Nedsættes momsen på fødevarer i ste-
det generelt til fx 15 pct., skønnes det at medfører et umiddelbart mindreprovenu på 12,9
mia. kr. og et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 10,5 mia. kr.
Tabel 1. Provenuvirkning ved nedsat moms som beskrevet ved initiativ A og B, 2026-2030 og varigt
Mia. kr. (2025-niveau)
Momssats
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Gini, pct.-point
Frugt og grønt (A)
5 pct.
-5,3
-4,2
-4,3
-0,05
0 pct.
-6,6
-5,3
-5,6
-0,06
Alle fødevarer (B)
15 pct.
-12,9
-10,3
-10,5
-0,13
12 pct.
-16,8
-13,4
-13,8
-0,17
10 pct.
-19,4
-15,5
-16,1
-0,20
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Der er anvendt en elasticitet på -0,5 for efterspørgslen efter fødevarer og
frugt og grønt.
Kilde: Skatteministeriet.
I beregningerne er fødevarer afgrænset til fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer.
Frugt og grønt er afgrænset til varer, der hovedsageligt består af frugt og grønt, som fx
frisk, frosset, konserveret, tørret og på anden måde forarbejdet frugt og grønt, svarende
til den afgrænsning der blev anvendt i Skatteministeriets analyse af differentieret moms
fra oktober 2024. Ligesom i analysen er det lagt til grund for beregningerne, at der fortsat
vil være 25 pct. moms på restaurantbesøg.
Det forventes, at nedsat moms vil medføre øgede administrative omkostninger for er-
hvervslivet og skatteforvaltningen. Samtidig forventes det at medføre lavere regelefterle-
velse hos virksomhederne som følge af flere ubevidste fejl og øget risiko for svig.
Implementering af differentieret moms vurderes at kræve mindst to år fra vedtagelse af
lovgivning. Det vurderes imidlertid hensigtsmæssigt, at eventuel indførsel af differentieret
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at følge initiativer, hvor moms på frugt og grønt sænkes
3035912_0003.png
moms afventer en forestående it-modernisering af momsområdet. Differentieret moms
kan ikke forventes implementeret i et moderniseret momssystem inden 2030.
En kombinations af nedsat moms på fx 15 pct. på alle fødevarer og nedsat moms på frugt
og grønt på 5 pct. (initiativ C) skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 15,7
mia. kr. og 12,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Denne kombination skønnes at reducere
indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med 0,15 pct.-point.,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Provenuvirkning ved nedsat moms på fødevarer og 5 pct. moms på frugt og grønt, 2026-
2030 og varigt
Mia. kr. (2025-niveau)
Momssats for fødevarer
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Gini, pct.-point
15 pct.
-15,7
-12,6
-12,8
-0,15
12 pct.
-18,8
-15,0
-15,5
-0,19
10 pct.
-20,9
-16,6
-17,3
-0,21
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Der er anvendt en elasticitet på -0,5 for efterspørgslen efter fødevarer og
frugt og grønt. Forbrugeradfærden er beregnet som substitution til andet forbrug med en momssats på 25 pct. Der er ikke
taget hensyn til, at en andel af denne substitution vil ske mellem fødevarer og frugt og grønt, hvor momssatsen er lavere
end 25 pct. I det omfang der tages højde for denne substitution, kan mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd falde i min-
dre grad.
Kilde: Skatteministeriet.
En kombination af nedsat moms på fx 15 pct. på alle fødevarer og nedsat moms på frugt
og grønt på 0 pct. (initiativ C) skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på 17,1
mia. kr. og 14,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Denne kombination skønnes at reducere
indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med 0,16 pct.-point.,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Provenuvirkning ved nedsat moms på fødevarer og 0 pct. moms på frugt og grønt, 2026-
2030 og varigt
Mia. kr. (2025-niveau)
Momssats for fødevarer
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Gini, pct.-point
Anm.: Se anmærkning til
tabel 2.
Kilde: Skatteministeriet.
15 pct.
-17,1
-13,7
-14,1
-0,16
12 pct.
-20,3
-16,2
-16,8
-0,20
10 pct.
-22,3
-17,8
-18,6
-0,22
De disponible indkomster opgøres som den indkomst, der rådes over efter indkomstskat
mv. Den prisændring, som forudsættes at følge nedsat moms, har derfor ingen direkte
virkning på den disponible indkomst. Priserne har imidlertid betydning for hvor stort et
forbrug, der kan afholdes for en given disponibel indkomst, idet priserne påvirker den re-
ale værdi af den disponible indkomst. Fordelingsvirkningen kan på den baggrund illustre-
res ved at fordele de reducerede udgifter pr. voksen, som følger af den nedsatte moms-
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at følge initiativer, hvor moms på frugt og grønt sænkes
3035912_0004.png
sats, på indkomstdeciler. De fordelingsmæssige konsekvenser af initiativ A og B fremgår
af hhv.
tabel 4 og 5
mens de kombinerede virkninger (initiativ C) fremgår af
tabel 6 og 7.
Tabel 4. Gennemsnitlig ækvivalent virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler ved
nedsat moms på frugt og grønt
Momssats, frugt og
grønt
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
5 pct.
Kr.
800
900
900
1.000
1.000
1.100
1.100
1.200
1.300
1.500
1.100
0 pct.
Kr.
1.000
1.100
1.100
1.200
1.300
1.300
1.400
1.500
1.600
1.900
1.400
5 pct.
Pct.
0,7
0,5
0,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,2
0,4
0 pct.
Pct.
0,9
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,5
0,4
0,4
0,3
0,5
Anm.: Kronebeløbene er angivet pr. voksen og er afrundet til nærmeste 100 kr. Der er beregnet en ændring i kroner i dispo-
nible indkomster, som er ækvivalent med ændringen i priser. Beregningerne omfatter voksne, der er fuldt skattepligtige og
bosat i Danmark ved udgangen af dataåret. Den procentvise ændring i disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvi-
valeret disponibel indkomst, hvor der er taget højde for stordriftsfordele.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 5. Gennemsnitlig ækvivalent virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler ved
nedsat moms på fødevarer
Momssats, fødevarer
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Anm.: Se anmærkning til
tabel 4.
Kilde: Skatteministeriet.
15 pct.
Kr.
2.000
2.300
2.300
2.500
2.600
2.800
2.900
3.100
3.300
3.700
2.700
12 pct.
Kr.
2.700
3.000
3.100
3.200
3.400
3.600
3.800
4.000
4.300
4.800
3.600
10 pct.
Kr.
3.100
3.500
3.500
3.800
4.000
4.200
4.400
4.700
5.000
5.600
4.200
15 pct.
Pct.
1,0
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,8
0,9
0,7
0,7
0,9
12 pct.
Pct.
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,2
1,1
1,1
1,0
0,9
1,1
10 pct.
Pct..
1,5
1,4
1,4
1,4
1,3
1,4
1,2
1,3
1,1
1,0
1,3
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at følge initiativer, hvor moms på frugt og grønt sænkes
3035912_0005.png
Tabel 6. Gennemsnitlig ækvivalent virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler ved
nedsat moms på frugt og grønt på 5 pct. og nedsat moms på fødevarer til en given sats
Momssats, fødevarer
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Anm.: Se anmærkning til
tabel 4.
Kilde: Skatteministeriet.
15 pct.
Kr.
2.400
2.700
2.800
2.900
3.100
3.300
3.400
3.600
3.900
4.400
3.300
12 pct.
Kr.
2.900
3.300
3.300
3.600
3.800
4.000
4.200
4.400
4.700
5.300
3.900
10 pct.
Kr.
3.300
3.700
3.700
4.000
4.200
4.400
4.600
4.900
5.300
5.900
4.400
15 pct.
Pct.
1,3
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,0
1,0
0,9
0,8
1,0
12 pct.
Pct.
1,5
1,4
1,4
1,3
1,3
1,3
1,2
1,2
1,1
1,0
1,2
10 pct.
Pct.
1,6
1,5
1,5
1,4
1,4
1,5
1,3
1,4
1,2
1,1
1,4
Tabel 7. Gennemsnitlig ækvivalent virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler ved
nedsat moms på frugt og grønt på 0 pct. og nedsat moms på fødevarer til en given sats
Momssats, fødevarer
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Anm.: Se anmærkning til tabel 4.
Kilde: Skatteministeriet.
15 pct.
Kr.
2.600
2.900
3.000
3.200
3.400
3.600
3.800
4.000
4.300
4.800
3.600
12 pct.
Kr.
3.100
3.500
3.600
3.800
4.000
4.300
4.500
4.700
5.100
5.700
4.200
10 pct.
Kr.
3.500
3.900
4.000
4.200
4.500
4.700
5.000
5.300
5.600
6.300
4.700
15 pct.
Pct.
1,5
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,0
0,9
1,1
12 pct.
Pct.
1,7
1,5
1,5
1,4
1,4
1,4
1,3
1,3
1,2
1,0
1,3
10 pct.
Pct.
1,9
1,6
1,7
1,6
1,5
1,6
1,4
1,5
1,3
1,2
1,5
Side 5 af 5