Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3035457_0001.png
4. juni 2025
J.nr. 2025 - 4016
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 373 af 9. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Pernille Vermund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 373: MFU spm. om at redegøre for mindreprovenuet henholdsvis før og efter tilbageløb og adfærd ved at sænke selskabsskatten for den første million kroners overskud pr. virksomhed pr. år fra 22 til 15 pct.
3035457_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren gøre rede for mindreprovenuet henholdsvis før og efter tilbageløb og ad-
færd ved at sænke selskabsskatten for den første million kroners overskud pr. virksomhed
pr. år fra 22 til 15 pct.?
Svar
Til brug for besvarelsen er der taget udgangspunkt i de åbne skattelister for 2023. For
hver enkel sambeskatningskreds er opgjort hvor stor en andel af deres skattepligtige over-
skud, der ligger under loftet på 1 mio. kr. Fx vil en virksomhed med et samlet skatteplig-
tigt overskud på 5 mio. kr. betale selskabsskat på 15 pct. af 1 mio. kr. og den almindelige
sats på 22 pct. af 4 mio. kr.
Med udgangspunkt i dette grundlag kan det umiddelbare mindreprovenu opgøres til ca.
2,6 mia. kr. årligt, hvilet svarer til 2,2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Skønnet er be-
hæftet med betydelig usikkerhed og kan variere afhængigt af, hvilket år der tages udgangs-
punkt i.
Opgørelsen af tilbageløb og adfærd er beregnet på Skatteministeriets nye selskabsskatte-
model, der er er nærmere beskrevet i kapitel 7 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2025.
1
Ved op-
gørelsen af tilbageløb og adfærdseffekter er det lagt til grund, at disse effekter svarer til en
nedsættelse af den generelle selskabsskattesats med ca. 0,6 pct., hvilket indebærer samme
umiddelbare provenuvirkning, som ovenstående fremgangsmåde. Da den differentierede
sats kun vil have en marginal betydning for beskatningen af større multinationale selska-
ber, indregnes dog ikke en effekt fra mindre overskudsflytning.
Det bemærkes desuden, at den differentierede selskabsskat vil medføre en forvridning af
selskabsskattesystemet, da små virksomheder relativt set får større glæde af den nedsatte
sats end større virksomheder. Herved sker der ikke en optimal udnyttelse af stordriftsfor-
dele, hvilket svækker produktivitet og vækst. Dette forvridningstab kan ikke umiddelbart
kvantificeres og er ikke indregnet i ovenstående. Endelig udestår en vurdering af omkost-
ninger til administration og systemunderstøttelse hos skattemyndighederne.
1
Der henvises i øvrigt til dokumentationsnotatet på Skatteministeriets metodehjemmeside, jf. følgende link:
Selskabs- og
erhvervsskatter Skatteministeriet.
Side 2 af 2