Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3033573_0001.png
Bilag 1. Oversigt over kendte problemstillinger i forbindelse med overgangen til det nye
ejendomsvurderingssystem, som kan få betydning for boligejerne
1. Ejendomsvurdering
Nr. Udfordringens ”navn”
1
Ejendomsværdi for høj for
nyopførte ejendomme i
dyre områder
Beskrivelse af
udfordringen
Det har i forbindelse med
udarbejdelsen af de
foreløbige 2022-vurderinger
vist sig, at de
modelberegnede
ejendomsværdier for
nyopførte ejendomme i dyre
boligområder kan få for
høje ejendomsværdier.
Denne udfordring gør sig
både gældende for de
foreløbige 2022-vurderinger
og for de almindelige
vurderinger.
Løsningsforslag
Udfordringen løses for de
almindelige vurderinger
ved manuel
sagsbehandling.
Ejendommene fremsøges
blandt andet ved at finde
de ejendomme, hvor
korrektionerne i
modellen, for eksempel
for boligens alder, bliver
bemærkelsesværdigt store
opgjort i kroner.
I relation til de foreløbige
vurderinger vil
videreførelse af
tillæg/nedslag fra de
almindelige 2020-
vurderinger løse
udfordringen delvist indtil
der er udarbejdet en
almindelig 2022-
vurdering.
Når Vurderingsstyrelsen
viderefører tillæg/nedslag
fra den almindelige 2020-
vurdering i den foreløbige
2022-vurdering sendes
der brev om dette direkte
til boligejerne. Boligejerne
Tidsramme for
løsningen
Tillæg/nedslag
videreføres
løbende for de
enkelte ejendomme
på de foreløbige
vurderinger.
Udfordringen vil
være løst endeligt,
når de almindelige
2022-vurderinger
er afsluttet i 2025.
Evt. vejledningsindsats
Der sendes breve direkte
til de berørte boligejere i
forbindelse med ændring
af den foreløbige 2022-
vurdering.
Problematikken er
endvidere mere generelt
beskrevet i
Vurderingsstyrelsens
pressemeddelelse af 26.
september 2023 med det
formål at gøre boligejerne
opmærksomme på
problemet og oplyse om,
hvornår styrelsen
forventer at udfordringen
er løst.
Hvor mange er
potentielt påvirkede?
Det er ikke muligt at
angive et antal, men det
er forventeligt et
begrænset antal tusinde.
2
Uhensigtsmæssig
videreførelse af
tillæg/nedslag fra
almindelige 2020-
vurderinger til de foreløbige
2022-vurderinger
For at sikre mere retvisende
foreløbige 2022-vurderinger
er det besluttet at videreføre
de tillæg/nedslag, der er
givet i forbindelse med
boligejernes almindelige
2020-vurderinger. Nogle
Løbende og senest
i forbindelse med
de almindelige
2022-vurderinger.
Vurderingsstyrelsen
viderefører som
udgangspunkt automatisk
tillæg/nedslag fra de
almindelige 2020-
vurderinger til de
foreløbige 2022-
Kan ikke anslås
nærmere, da det
afhænger af en række
forhold.
Vurderingsstyrelsen er
indtil nu blevet
kontaktet af under 100
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0002.png
boligejere oplever
imidlertid, at dette er
uhensigtsmæssigt, fx hvis
ejendommen eller grunden
er ændret væsentligt mellem
de to vurderingsterminer.
har herefter mulighed for
at kontakte
Vurderingsstyrelsen, hvis
de mener, at den nye
foreløbige vurdering ikke
er retvisende.
Vurderingsstyrelsen tager
herefter stilling til,
hvorvidt tillæg/nedslag
skal videreføres.
vurderinger. Når den
foreløbige 2022-
vurdering ændres,
modtager boligejeren et
brev om ændringen.
Hvis boligejeren mener at
den nye foreløbige
vurdering ikke er
retvisende, kan
boligejeren altid kontakte
Vurderingsstyrelsen,
hvorefter styrelsen vil
tage stilling til det af
boligejeren anførte.
I forbindelse med de
almindelige 2022-
vurderinger bliver der
som anført taget stilling
til, hvorvidt boligen er
omfattet af den angivne
problematik, og boligejer
bliver partshørt, ligesom
der er mulighed for at
klage.
Problemstillingen er
omtalt på
Vurderingsportalen:
Justering af den
foreløbige 2022-
vurdering efter
tillæg/nedslag fra 2020-
vurderingen
og
Microsoft
Word - Faktaark_Kendte
udfordringer FV24.
boligejere, som specifikt
har henvist til denne
problemstilling.
Derudover er
Vurderingsstyrelsen
opmærksomme på
problemstillingen i
forbindelse med den
øvrige kvalitetssikring af
de foreløbige
vurderinger.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0003.png
2. Ejendomsbeskatning
Nr. Udfordringens ”navn”
3
Udfordringer med
manglende
skattestopsværdier
(ejendomsværdiskat) og
skatteloftsværdier
(grundskyld) særligt ift.
beregning af tværgående
skatterabat
Beskrivelse af
udfordringen
Der findes ca. 35-45.000
ejerforhold, hvor der er
behov for at få afklaret,
hvilken værdi der skal
anvendes til beregningen af
den foreløbige skatterabat
og stigningsbegrænsning
efter ejendomsskattelovens
kap. 6 og 7. Det drejer sig
om varianter af situationer,
hvor der i de gamle
vurderinger ikke er
ejerboligfordeling, mens der
er en ejerboligfordeling i
den foreløbige vurdering.
Beskatningssystemerne
forudsætter en
overensstemmelse mellem
fordelingerne, hvorfor
ejendommene fejler i
systemerne. Løses
problemerne ikke, vil de
berørte boligejere enten ikke
kunne opkræves
ejendomsværdiskat, eller
alternativt bliver
beskatningen beregnet uden
rabat. Begge konsekvenser
gør sig gældende frem til
udsendelsen af den
almindelige 2022-vurdering.
Problematikken med
manglende skattestopværdi
har en afledt effekt på
Løsningsforslag
Der arbejdes på en
løsning forud for
frigivelsen af
årsopgørelsen for 2024,
der kan sikre en
retvisende beskatning og
efterfølgende også
tillægslåneberegning.
Nogle af ejendommene
forventes allerede at have
fået de nødvendige
skattestops- og -
loftværdier i forbindelse
med udsendelsen af de
almindelige 2020-
vurderinger. Disse vil
skulle overføres på de
foreløbige vurderinger.
Der arbejdes på at
nedbringe antallet af
ejendomme, der ikke har
de nødvendige
skattestops- og -
loftværdier. Hvis det ikke
nås inden frigivelse af
årsopgørelsen, kan det
være nødvendigt at
genoptage årsopgørelsen
for de berørte boligejere.
Tidsramme for
løsningen
Der arbejdes på at
løse udfordringen
forud for tidlig
indberetning, der
ligger primo marts
2025.
Evt. vejledningsindsats
Vejledningsindsatsen
overvejes i forbindelse
med løsningen og er
endnu ikke besluttet.
Hvor mange er
potentielt påvirkede?
Ca. 35-45.000
ejerforhold. Ca. 10.000
ejendomme har fået
ansat manglende
skattestops- og -
loftsværdier ifm.
udsendelsen af de
almindelige 2020-
vurderinger.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0004.png
tillægslånene, da disse ikke
kan beregnes korrekt uden
skattestops- og loftværdier.
Dette vil medføre en
restskat for boligejeren, når
det bliver rettet.
3. Tilbagebetalingsordningen
Nr. Udfordringens ”navn”
Beskrivelse af
udfordringen
4.
Udtagne år med positiv
Der kan for ca. 4.800
kompensation
ejendomme, hvor der er
(ejerboligfordeling)
udregnet en positiv
boligskat, maskinelt være
udtaget år med positiv
kompensation. Det
medfører, at boligejeren
ikke får tilbagebetalt for
meget betalt boligskat for de
udtagne år.
Sagen er afdækket af DR i
medierne i december 2024.
5.
Robot udtager fejlagtigt år
med for meget betalt
ejendomsværdiskat eller
grundskyld
En robot har fejlagtigt, men
automatisk og dermed uden
sagsbehandling, i knap 700
tilfælde udtaget
ejendomsværdiskat eller
grundskyld for et eller flere
indkomstår i
tilbagebetalingsordningen.
Derudover mangler der i de
fleste tilfælde en
begrundelse i afgørelserne
om baggrunden for, at
indkomståret er udtagelsen.
Løsningsforslag
Tidsramme for
løsningen
Sommeren 2025.
Evt. vejledningsindsats
Der sendes breve direkte
til de berørte boligejere,
såfremt de er omfattet af
problemstillingen.
Hvor mange er
potentielt påvirkede?
Ca. 4.800 ejendomme.
De 4.800 ejendomme
gennemgås manuelt, men
der er pt. ikke hjemmel i
ejendomsvurderingsloven
til at revidere/tilbagekalde
disse
tilbagebetalingstilbud.
Den endelige håndtering
af de ejendommene, hvor
der er udtaget år med
positiv kompensation,
kræver en lovændring,
som fremsættes i foråret
2025 for Folketinget.
Vurderingsstyrelsen har
Sommeren 2025.
tilbagekaldt
klagefristbrevet for de
berørte boligejere.
Samtidig er der iværksat
en manuel gennemgang af
de berørte ejendomme
med det formål at sikre,
at klagestartsbrevene ikke
tilbagekaldes for de
ejendomme, hvor
indkomstår med rette er
udtaget, og der er givet en
begrundelse
De berørte boligejere
oplyses om fejlen i
forbindelse med, at der
sendes et brev, hvor
tilbagebetalingsafgørelsen
tilbagekaldes.
Maksimalt 700
ejendomme kan være
omfattet.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0005.png
herfor.
Den endelige håndtering
af de ejendomme, hvor
der er udtaget indkomstår
af
tilbagebetalingsordningen,
som ikke burde være
udtaget, kræver en
lovændring, som
fremsættes i foråret 2025
for Folketinget.
4. Lån (pensionistlån, indefrysningslån og tillægslån)
Nr. Udfordringens ”navn”
Beskrivelse af
udfordringen
6
Forsinkelse i behandlingen Vurderingsstyrelsen er
af ansøgninger om
forsinket i behandlingen af
pensionistlån for 2025
indkomne ansøgninger om
pensionistlån for 2025.
Dette betyder, at for ca. 750
boligejere fremgår lånet ikke
af deres forskudsopgørelse
for 2025. De vil opleve, at
de ikke får pensionistlån i
januar og mindre omfang
februar og dermed får
mindre udbetalt. De berørte
boligejere vil dog få lånet
med tilbagevirkende kraft,
når deres sag er behandlet.
Løsningsforslag
Tidsramme for
løsningen
1. kvartal 2025.
Evt. vejledningsindsats
Der sendes breve direkte
til de berørte boligejere
med oplysning om den
forlængede
sagsbehandlingstid.
Brevet er sendt i uge 5
2025.
Hvor mange er
potentielt påvirkede?
Ca. 750 boligejere.
7
Lån er ikke blevet
videreført fra kommunerne,
fordi der ikke betales
grundskyld pba.
Der er boligejere, som ikke
har fået videreført eller har
fået afslag på lån, fordi de
på nuværende tidspunkt
Der arbejdes målrettet på
hurtigst muligt at få
behandlet de sidste sager.
Boligejerne vil, når
sagerne er
færdigbehandlet, få lånet
med tilbagevirkende kraft.
Det vil sige, at
forskudsopgørelserne
ændres, så de berørte
boligejere de øvrige
måneder af året får mere
udbetalt.
Vurderingsstyrelsen
prioriterer at få
sagsbehandlet de sidste
sager i stedet for at finde
en alternativ løsning.
Fejlen bliver rettet i løbet 1. halvår 2025.
af 1. halvår2025. Det
betyder, at grundskyld i
2024 bliver beregnet. Der
Der sendes breve direkte
til de berørte boligejere
med oplysning om
forholdet, herunder en
Ca. 1.000 boligejere.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0006.png
registreringsfejl i et
kommunalt register (ESR)
for særlige ejerforhold
8
Manglende beregning af
grundskyld til
længstlevende ægtefælle,
der sidder i uskiftet bo og
deraf afledte manglende
mulighed for at optage lån
ikke betaler grundskyld på
grund af registreringsfejl i et
kommunalt register (ESR),
som medfører, at
grundskylden for særlige
ejerforhold ikke kan
beregnes. Når fejlen er løst,
vil de berørte boligejere
blive opkrævet grundskyld
med tilbagevirkende kraft.
På dette tidspunkt er det
imidlertid for sent at ansøge
om et lån, da den
lovmæssige frist vil være
overskredet.
Hvis længstlevende
ægtefælle i uskiftet bo ikke
tinglyser sin skifteretsattest
eller kontakter kommunen,
hvor ejendommen er
beliggende, med henblik på
opdatering af ejerforholdene
i Ejerfortegnelsen, vil
længstlevende ægtefælle ikke
blive opkrævet grundskyld
for afdødes ejerandel via sin
forskudsopgørelse.
Idet afdødes grundskyld
ikke længere opkræves over
forskudsopgørelsen, så har
længstlevende ægtefælle
heller ikke mulighed for at
optage lån til betaling heraf.
For at der kan opkræves
grundskyld skal
længstlevende registrere sin
adkomst til at disponere
arbejdes på en løsning,
der sikrer de berørte
boligejere lån for 2024.
vejledning om
Vurderingsstyrelsens
løsning af problemet.
Brevet vil også indeholde
vejledning om, hvordan
boligejer kan tilbagebetale
lånet, hvis de ikke ønsker
det. Brevet planlægges
udsendt i forlængelse af,
at fejlen bliver rettet i
2025.
Vurderingsstyrelsen
afsøger fortsat
muligheden for at
implementere en teknisk
løsning, som sikrer
rettelse af ejerforholdene i
Ejerfortegnelsen, når
længstlevende ægtefælle
sidder i uskiftet bo.
Hvis længstlevende
ægtefælle i uskiftet bo
søger om pensionistlån,
vil borger modtage
kommunikation om, at
tinglysning af
skifteretsattesten er en
nødvendighed for, at
længstlevende ægtefælle
kan optage lån i
ejendommen.
Længstlevende, som har
søgt om pensionistlån for
hele ejendommen,
modtager et afslag på
pensionistlånet og i
forbindelse med dette
Udfordringen
afslag vejledes denne om
håndteres for
behovet for tinglysning af
nuværende
skifteretsattest.
løbende, når
boligejer kontakter I forhold til
Vurderingsstyrelsen længstlevende som ikke
har søgt om
med spørgsmål til
deres boligskat eller pensionistlån, så vil de
med ønske om lån, blive opkrævet en
restskat for perioden
hvor boligejer
efter den ene ægtefælles
vejledes til at
død.
tinglyse sin
skifteretsattest
og/eller kontakte
I løbet af 1. kvartal 2025
kommunen, hvor
vil der komme
ejendommen er
information på
beliggende med
vurderingsportalen.dk til
henblik på korrekt
boligejere i uskiftet bo,
Der arbejdes på at
identificere en
teknisk løsning på
udfordringen.
Ca. 250 boligejere årligt.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0007.png
over ejendommen. Herefter
opkræves grundskyld og
længstlevende ægtefælle kan
evt. optage lån til betaling af
grundskylden.
Selvom ejerforholdene
opdateres i
Ejerfortegnelsen, og
grundskyld opkræves
korrekt, er det en betingelse
for at få pensionistlån, at
længstlevende ægtefælle
tinglyser sin skifteretsattest
og derved sin adkomst over
ejendommen. Ellers kan
Skatteforvaltningen ikke
tage pant i ejendommen
som sikkerhed for
tilbagebetaling af lånet.
Længstlevende ægtefælle,
som ikke er pensionist, kan
overtage det allerede stiftede
lån, men kan ikke optage
yderligere lån.
Der kan være en række
årsager til, at der ikke må
stiftes et boligskattelån for
et givent indkomstår. Fx
hvis ejendommen er blevet
ejerskiftet, har ændret
anvendelse, er nedlagt mv.
Betingelserne for at stifte et
lån bliver først kontrolleret i
forbindelse med at lånet
overføres til
Såfremt skifteretsattesten
ikke er tinglyst, eller
Ejerfortegnelsen ikke er
opdateret, forud for den
lovfastsatte frist den 31.
december, vil der ikke
kunne ydes pensionistlån
for den del af året, som
ligger efter afdødes
dødsdag. Den skyldige
grundskyld frem til årets
afslutning vil derfor blive
opkrævet som restskat på
årsopgørelsen for den
efterlevende ægtefælle.
opdatering af
ejerforhold.
som ønsker et
boligskattelån. Dette vil
blive kommunikeret til
relevante interessenter, fx
Ældresagen.
9
Udfordringer med
oprettelsen af lån på
årsopgørelsen 2024.
Vurderingsstyrelsen
etablerer processer, som
manuelt eller maskinelt
retter flest mulige
forhold, inden
årsopgørelsen gøres
tilgængelig for
boligejerne.
For en evt. restgruppe vil
boligejer blive underrettet
om den påtænkte
1. kvartal 2025.
Vejledningsindsatsen
overvejes i forbindelse
med løsningen og er
endnu ikke besluttet.
Da det er første gang, at
lån oprettes hos
Skatteforvaltningen, har
Vurderingsstyrelsen ikke
kendskab til omfanget
af udfordringen.
Vurderingsstyrelsen
forventer i begyndelsen
af februar 2025 at
kunne anslå, hvor
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0008.png
låneadministrationssystemet. afgørelse under
På dette tidspunkt er
iagttagelse af gældende
oplysninger om lånet
sagsbehandlingsregler.
videregivet til
beskatningssystemerne.
Manglende integration
betyder, at
beskatningssystemet ikke
automatisk modtager
oplysninger om, at lånet
ikke kan ydes. Dermed
fremgår lånet fejlagtigt af
årsopgørelsen medmindre
det rettes.
Derudover kan der ske
andre fejl ved automatisk
indlæsning af lånene fra
forskudsopgørelsen, som
medfører behov for
manuelle rettelse.
10
Udfordringer med
udstilling af data om
indefrysningslån til
boligmarkedets aktører
Grundet
leverandørforsinkelser af
udviklingen af udstilling af
data om indefrysningslån, er
det på nuværende tidspunkt
ikke muligt at videresende
data fra lånesystemet til
eksterne modtagere som
ejendomsdatarapporten.
Denne anvendes af
pengeinstitutter og
ejendomsmæglere som
oplysningsgrundlag om lån i
boliger i forbindelse med
køb og salg.
Ejendomsrapporten
inkluderer dermed ikke
Indtil
ejendomsdatarapporten
indeholder data om
indefrysningslån i
ejendomme, har
Vurderingsstyrelsen
henvist Finans Danmark
og Dansk
Ejendomsmæglerforening
til at rådgive de berørte
boligejere om selv at
finde oplysningerne på
den digitale
selvbetjeningsløsning,
hvor boligskattelån bliver
udstillet for låntager.
Vurderingsstyrelsen
kan på nuværende
tidspunkt ikke
oplyse en
tidsramme for
løsningen.
Der er etableret en
arbejdsgruppe mellem
Vurderingsstyrelsen og
bl.a. Finans Danmark,
Erhvervsstyrelsen, Dansk
Ejendomsmæglerforening
m.fl., som nærmere
undersøger databehov
hos markedsaktører og
forsøger at designe
relevante løsninger.
mange boligejere der
potentielt er omfattet.
Udfordringen vil i
varierende grad berøre
de boligejere med
indefrysningslån, som
ønsker at sælge deres
ejendom. Det endelige
omfang er ikke på
nuværende tidspunkt
kendt.
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om ministeren, set i lyset af de seneste sager om tilbagebetaling af for meget betalt boligskat, vil igangsætte en proaktiv undersøgelse og på baggrund heraf oversende en redegørelse til udvalget
3033573_0009.png
information om
indefrysningslån, hvilket er
til gene for købere og
sælgere af boliger.
Boligejeren kan dog fortsat
selv tilgå oplysninger om
egne boligskattelån.
5. Øvrige
Nr. Udfordringens ”navn”
11
Uklar retsstilling i forhold
til visse beskatningsmæssige
konsekvenser som følge af
at en samvurdering
ophæves.
Beskrivelse af
udfordringen
Retsstillingen er uklar, idet
der i forbindelse med
vedtagelsen af
ejendomsskatteloven ikke
eksplicit er taget stilling til
håndteringen af de
beskatningsmæssige
konsekvenser af, at en
samvurdering ophører.
Ophør af en samvurdering
har primært konsekvenser i
forhold til skatterabatten,
stigningsbegrænsnings
ordningen og fastlæggelse af
sammenligningsår til
indefrysningsordningerne.
De berørte ejendomme
behandles korrekt i
beskatningssystemerne, der
er således alene tale om, en
præcisering heraf i
ejendomsskatteloven.
Løsningsforslag
Retstillingen forventes
præciseret i forbindelse
med efterårslovforslaget.
Tidsramme for
løsningen
Inden udgangen af
2025.
Evt. vejledningsindsats
Ikke relevant på
nuværende tidspunkt, da
der er tale om en
tydeliggørelse af
gældende ret.
Hvor mange er
potentielt påvirkede?
Maksimalt 200
ejendomme årligt kan
være omfattet.