Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032321_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3585
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 357 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om en reduktion af progressionsgrænsen for ejendomsværdiskatten
3032321_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: En reduktion af progressionsgrænsen for ejendomsværdiskatten, så-
ledes at den del af ejendomsværdien, der overstiger 10 mio. kr., beskattes med 1,4 pct. (i
modsætning til den reelle grænse på 11,5 mio. kr. i dag)
Ønskes der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige
provenuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på netto-
formuedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-
kassemedlemskab.
Svar
Med gældende regler er progressionsgrænsen for betaling af den høje ejendomsværdiskat-
tesats 9,2 mio. kr. (2025-beløb). Progressionsgrænsen anvendes på ejendomsværdien fra-
trukket forsigtighedsprincippet på 20 pct. Ejendomsværdien før forsigtighedsprincippet
udgør dermed 11,5 mio. kr. Med forslaget vil progressionsgrænsen for ejendomsværdis-
katten reduceres fra 9,2 mio. kr. til 8 mio. kr., svarende til 10 mio. kr. før forsigtigheds-
princip.
Det er i besvarelsen lagt til grund, at reduktionen af progressionsgrænsen gælder fra 2026,
og at den nye progressionsgrænse følger samme indeksering som hidtil. Der er ikke taget
stilling til, hvorvidt dette administrativt er muligt fra 2026.
Den foreslåede ændring af progressionsgrænsen skønnes at indebære et årligt umiddelbart
merprovenu på ca. 225 mio. kr. i 2026 og 2030 og ca. 250 mio. kr. varigt,
jf. tabel 1.
Efter
tilbageløb reduceres merprovenuet til ca. 175 mio. kr. i 2026 og 2030 og 200 mio. kr. varigt.
Tabel 1. Provenumæssig virkning
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
2026
225
175
2030
225
175
Varigt
250
200
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. (2025-niveau). Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger eller kapitalise-
ringsvirkninger.
Kilde: Skatteministeriet
Der er ikke skønnet over arbejdsudbudsvirkningerne, da Skatteministeriet for nuværende
ikke har en velegnet metode hertil.
Den foreslåede reduktion af progressionsgrænsen skønnes at medføre en gennemsnitlig
reduktion i de disponible indkomster på ca. 50 kr.,
jf. tabel 2.
Den gennemsnitlige
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om en reduktion af progressionsgrænsen for ejendomsværdiskatten
3032321_0003.png
reduktion er størst i den øvre del af indkomst- og formuefordelingen. Det afspejler, at
flere er boligejere, og ejendomsværdien typisk er højere i den øvre del af indkomst- og
formuefordelingen.
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomst- og formuedeciler
Indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
kr. Decil
-10 1
0 2
0 3
0 4
0 5
-10 6
-10 7
-20 8
-50 9
-400 10
-50 Alle
Formuedecil
kr.
-20
0
0
0
-10
-10
-20
-30
-60
-400
-50
Anm.: Kronebeløb er afrundet til nærmeste 10 kr. Beregningerne omfatter voksne, hvor der dog ses bort fra hjemmeboende
under 25 år. Desuden indgår kun personer, der er fuldt skattepligtige og bosat i Danmark ved udgangen af dataåret. Til op-
gørelsen af formuedeciler benyttes Danmarks Statistiks 2020-definition af nettoformuen baseret på 2023-data. Indkomstde-
ciler er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster, mens formuedeciler er opgjort på baggrund af den indi-
viduelle nettoformue.
Kilde: Skatteministeriet
Af
tabel 3
fremgår virkningerne på de disponible indkomster fordelt på A-kasse medlem-
skab.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 357: Spm. om en reduktion af progressionsgrænsen for ejendomsværdiskatten
3032321_0004.png
Tabel 3. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst fordelt på a-kassemedlemskab
A-kassenavn
Akademikernes A-kasse (AKA)
3F’s A-kasse
(3FA)
Det Faglige Hus - A-kasse
HK A-kasse
FTFa
Kristelig A-kasse (Krifa)
ASE A-kasse
FOAs A-kasse
Lederne A-kasse
Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA)
Min A-kasse
Magistrenes A-kasse (MA)
Lærernes A-kasse (LAKA)
CA A-kasse
Metal A-kasse
Børne- og Ungdomspædagogernes A-kasse (BUPL-A)
A-kassen Frie
Socialpædagogernes A-kasse (SL-A)
Din Faglige A-kasse (FAK)
A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Teknikernes A-kasse
Fødevareforbundets A-kasse (NNF)
Medlemsantal
281.000
204.500
178.900
174.600
147.700
146.200
134.900
133.500
123.700
96.100
82.600
81.700
71.100
64.000
61.900
59.400
38.200
35.200
32.800
24.300
21.200
14.700
Kr.
-110
0
0
-10
-30
-10
-30
0
-80
-20
-20
-60
-10
-130
0
-10
-30
0
0
-100
-20
0
Anm.: Kronebeløb er afrundet til nærmeste 10 kr. A-kasserne er sorteret efter medlemstallet ved udgangen af 2023. Der
kan være variation i sorteringen og antal medlemmer i andre besvarelser, alt efter hvilket år, der ligger til grund. Fødevare-
forbundets NNF’s A-kasse
er 1. januar 2025 fusioneret med Din Faglige A-kasse. Se tabel 2 for dataafgrænsning.
Kilde: Skatteministeriet
Side 4 af 4