Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032385_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3734
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 356 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om medtagelse af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst i skattegrundlaget for den nye top-topskat
3032385_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: Medtagelse af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst i skatte-
grundlaget for den nye top-topskat.
Ønskes der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning
- Effekten på arbejdsudbud
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Svar
Fra og med 2026 beregnes en toptopskat som 5 pct. af den personlige indkomst, der
overstiger 2.473.700 kr. (2025-niveau).
Det skønnes, at hvis grundlaget for toptopskatten ændres til også at omfatte kapitalind-
komst og aktieindkomst, vil det medføre et merprovenu på ca. 2,7 mia. kr. i umiddelbar
virkning og ca. 1,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Det er forudsat, at for
gifte lægges kapitalindkomsten og aktieindkomsten til den ægtefælle med størst personlig
indkomst. Det svarer til den måde, hvorpå kapitalindkomst medregnes i grundlaget for
den nuværende topskat (og kommende mellemskat).
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Mia. kr. (2025-nivau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2026
2,7
2,1
1,6
2030
2,6
2,0
1,6
Varigt
2,6
2,0
1,6
Anm.: Det er forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. for den marginale virkning af at beskatte kapital- og aktieindkomst
som arbejdsindkomst. Der er i beregningerne taget højde for indkomsttransformation.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data samt lovmodelberegninger på baggrund af en
33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk
Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2024).
For toptopskatteydere vil den højeste marginalskat for personlig indkomst være uændret,
svarende til ca. 60,5 pct.
1
, mens den højeste sammensatte marginalskat for hovedaktionæ-
1
For lønindkomst beregnes den højeste marginalskat som 8 pct. + (1-8 pct.) * (44,57 pct. + 7,5 pct. +5 pct.) =60,5 pct.,
hvor 8 pct. er AM-bidraget, 44,57 pct. er skatteloftet for personlig indkomst, 7,5 pct. er topskattesatsen og 5 pct. er top-
topskattesatsen.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om medtagelse af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst i skattegrundlaget for den nye top-topskat
3032385_0003.png
rers aktieindkomst (selskabsskat samt aktieindkomstskat) forøges fra 54,8 pct.
2
til 58,7
pct.
3
For hovedaktionærer, der er toptopskatteydere, vil forskellen i de højeste marginal-
skatter på hhv. løn og aktieindkomst - og dermed incitamentet til indkomsttransformation
fra lønindkomst til aktieindkomst - blive reduceret, hvilket isoleret set bidrager positivt til
provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd.
For anden aktieindkomst end hovedaktionærers udbytteindkomst øges den højeste margi-
nalskat fra 42 pct. til 47 pct. Det samme gælder for toptopskatteyderes positive nettokapi-
talindkomst generelt.
Adfærden ved forslaget omfatter både arbejdsudbud, porteføljetilpasning og indkomst-
transformation. Da der er tale om et komplekst samspil, hvor der ændres i marginalskat-
ten for flere forskellige typer indkomst på én gang, er det ikke umiddelbart muligt med et
entydigt skøn over den samlede adfærdsvirkning, der fuldt ud tager højde for såkaldte
samspilseffekter. Der er beregningsteknisk forudsat en summarisk selvfinansieringsgrad
på 25 pct., hvoraf arbejdsudbuddet udgør 15 pct.-point, hvortil kommer en virkning på
adfærd og arbejdsudbud af indkomsttransformationen. På den baggrund skønnes arbejds-
udbuddet at blive reduceret svarende til ca. 700 fuldtidsbeskæftigede, og der skønnes et
samfundsøkonomisk tab på 400 mio. kr. fra den afledte adfærd.
Forslaget skønnes at reducere den disponible indkomst med ca. 480 kr. pr. person. Næ-
sten hele ændringen berører personer i 10. indkomstdecil, hvor den disponible indkomst
reduceres med knap 4.600 kr.,
jf. tabel 2.
Opgjort på formuedecil er den største virkning i
10. formuedecil, hvor den disponible indkomst tilsvarende reduceres med ca. 4.600 kr.
2
Med gældende regler beregnes den højeste sammensatte marginalskat for selskabsoverskud og aktieindkomst som 22 pct.
+ (1- 22 pct.) * 42 pct. = 54,8 pct., hvor 22 pct. er selskabsskattesatsen og 42 pct. er den høje sats for aktieindkomst.
Hvis aktieindkomst indregnes i toptopskatten, beregnes den højeste sammensatte marginalskat for selskabsoverskud og
aktieindkomst som 54,8 pct. + (1- 22 pct.) * 5 pct., hvor 54,8 pct. er den gældende højeste marginalskat, 22 pct er sel-
skabsskattesatsen og 5 pct. er toptopskattesatsen.
3
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om medtagelse af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst i skattegrundlaget for den nye top-topskat
3032385_0004.png
Tabel 2. Gns. virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomst- og formuedeciler
Indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
-10
-4.590
-480
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Formuedecil
kr.
-30
0
0
-10
0
-10
-90
-60
-140
-4.630
-480
Anm.: Opgjort for voksne ekskl. hjemmeboende
”børn” under 25 år.
Opdelingen på indkomstdeciler er sket ud på baggrund
af den familieækvivalerede disponible indkomst. Opdelingen på formuedeciler sker ud fra nettoformuen på individniveau ud
fra Danmarks Statistiks 2020-nettoformuedefinition på baggrund af formuedata fra 2021.
Kilde: Se tabel 1.
Virkningen fordelt på A-kassemedlemsskab fremgår af
tabel 3.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om medtagelse af positiv kapitalindkomst og aktieindkomst i skattegrundlaget for den nye top-topskat
3032385_0005.png
Tabel 3. Gns. virkning på disponibel indkomst fordelt på A-kassemedlemskab
A-kasse
Akademikernes A-kasse (AKA)
3F’s A-kasse
(3FA)
Det Faglige Hus - A-kasse
HK A-kasse
FTFa
Kristelig A-kasse (Krifa)
ASE A-kasse
FOAs A-kasse
Lederne A-kasse
Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA)
Min A-kasse
Magistrenes A-kasse (MA)
Lærernes A-kasse (LAKA)
Metal A-kasse
CA A-kasse
Børne- og Ungdomspædagogernes A-kasse (BUPL-A)
A-kassen Frie
Socialpædagogernes A-kasse (SL-A)
Din Faglige A-kasse (FAK)
A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Teknikernes A-kasse
Fødevareforbundets A-kasse (NNF)
Antal
290.200
214.400
186.800
179.300
152.000
149.900
136.800
130.900
124.200
95.200
85.000
83.200
70.200
65.700
66.700
58.300
38.500
34.900
34.500
24.300
21.400
15.600
Kr.
-510
-10
-20
-40
-120
-50
-280
-20
-480
-70
-110
-320
-20
-10
-420
0
-170
-10
-10
-60
-110
0
Anm.: Opgjort for voksne ekskl.
hjemmeboende ”børn” under 25 år.
A-kasserne er sorteret efter medlemstallet ved udgan-
gen af 2021. Der kan være variation i sorteringen og antal medlemmer i andre besvarelser, alt efter hvilket år, der ligger til
grund.
Fødevareforbundets NNF’s A-kasse
er 1. januar 2025 fusioneret med Din Faglige A-kasse.
Kilde: Se tabel 1.
Side 5 af 5