Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032323_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3833
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 355 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om tilbagerulning af lempelserne ved generationsskifte af virksomheder aftalt i 2024
3032323_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: Tilbagerulning af lempelserne ved generationsskifte af virksomheder
aftalt i 2024, herunder den skematiske værdiansættelse og den nedsatte bo- og gaveafgift
for overdragelse af erhvervsvirksomheder.
Ønskes der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Svar
Med vedtagelsen af L 123 blev beskatningen ved generationsskifte af erhvervsvirksomhe-
der lempet på tre områder:
1) Bo- og gaveafgiften ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til nære familie-
medlemmer blev nedsat fra 15 pct. til 10 pct.
2) Indførelse af et retskrav på skematisk værdiansættelse ved overdragelse af er-
hvervsvirksomheder til nære familiemedlemmer.
3) Bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder.
Provenuvirkning
En tilbagerulning af initiativer skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
1.780 mio. kr. årligt, svarende til 1.430 mio. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
I skønnet er anvendt samme forudsætninger, som lå til grund for provenuvurderingen
ved indførelsen af lempelserne, jf. dokumentationsnotatet på Skatteministeriets metode-
hjemmeside
1
. Provenuvurderingen er forbundet med usikkerhed og afspejler det forven-
tede gennemsnitlige provenu set over en årrække. Provenuvirkningen i enkelte år kan af-
vige væsentligt, da det afhænger af, hvilke virksomheder der generationsskiftes.
Tabel 1. Provenuvirkning ved tilbagerulning af lempelser
mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2026
1.780
1.340
1.430
2030
1.780
1.340
1.430
Varigt
1.780
1.340
1.430
1
Dokumentationsnotat
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om tilbagerulning af lempelserne ved generationsskifte af virksomheder aftalt i 2024
3032323_0003.png
Arbejdsudbud
Det er Skatteministeriets vurdering, at de foreslåede lempelser af beskatningen ved gene-
rationsskifte af erhvervsvirksomheder ikke vil have nævneværdig effekt på beskæftigelsen.
Vurderingen er usikker og dækker over forskellige og modsatrettede effekter.
På den ene side vil det øge arbejdsudbuddet hos overdrageren, hvis denne anser arv og
gaver til sine efterkommere som et gode på linje med eget forbrug.
Modsat trækker det i retning af et mindre arbejdsudbud, at generationsskifte indenfor fa-
milien skattemæssigt stilles bedre. Den uens beskatning skaber en forvridning i allokerin-
gen af kapital og ejerskab med et tilhørende produktivitetstab, der vil reducere arbejdsud-
buddet.
Endelig indebærer den lavere beskatning ved generationsskifte en øget disponibel ind-
komst hos de personer, der overtager virksomhederne. Denne indkomsteffekt trækker
isoleret set i retning af et lavere arbejdsbud.
Fordelingsvirkning
I
tabel 2
er vist den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst ved en tilbagerulning af
de tre lempelser af beskatningen ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder fordelt på
indkomstdeciler opgjort pr. voksen. I forhold til succession ved overdragelse af ejen-
domsvirksomheder forligger ikke umiddelbart et grundlag, der muliggør en fordeling på
indkomst deciler.
Der foreligger ikke registerdata, som muliggør en præcis fordeling af provenuet på ind-
komstdeciler. I stedet er der på baggrund af oplysninger om indkomster og formuer udar-
bejdet fordelingsnøgler for virkningen af satsnedsættelsen og den skematiske værdiansæt-
telse. Disse fordelingsnøgler er kombineret med tilgængelige registerdata. Der er stor
usikkerhed forbundet med denne metode til at opgøre fordelingsvirkningerne.
Endelig har det ikke på det foreliggende grundlag været muligt at opgøre fordelingsvirk-
ningen på nettoformuedeciler og A-kasse.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om tilbagerulning af lempelserne ved generationsskifte af virksomheder aftalt i 2024
3032323_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler
Succession til
ejendomsvirksomhe-
der
Nedsættelse af sats
fra 15 til 10 pct
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
0
0
0
0
100
100
0
100
100
300
100
Retskrav på
skematik
I alt
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2.600
200
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
300
Anm. Der er afrundet til nærmest 100 kr. Beregningerne omfatter voksne, hvor der dog ses bort fra hjemmeboende under
25 år.
Kilde: Skatteministeriets beregninger, delvist baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger fra 2020-2022.
Side 4 af 4