Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032299_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3544
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 351 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om afskaffelse af de to skatteordninger for selskabers afkast fra unoterede porteføljeaktier, som er beskrevet i rapporten "Fremtidens Erhvervsstøtte"
3032299_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: Afskaffelse af de to skatteordninger for selskabers afkast fra unote-
rede porteføljeaktier, som er beskrevet i rapporten "Fremtidens Erhvervsstøtte". Ønskes
der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Svar
Selskabers unoterede porteføljeaktier er aktiebesiddelser, hvor et selskab ejer mindre end
10 pct. af aktierne i et andet selskab, som ikke er optaget til handel på et reguleret marked.
De to særordninger for selskabers afkast fra unoterede porteføljeaktier, der blev behand-
let af
Ekspertgruppen for Fremtidens Erhvervsstøtte,
omhandler, at avancer fra selskabers unote-
rede porteføljeaktier var skattefri, og at kun 70 pct. udbytteudlodninger fra unoterede
porteføljeaktier blev medregnet i den skattepligtige indkomst. Med udmøntningen af
Af-
tale om Iværksætterpakken (juni 2024)
er selskaber imidlertid helt fritaget for beskatning af
deres afkast fra unoterede porteføljeaktier, da beskatningen af udbytter er ophævet med
virkning fra og med 2025.
En afskaffelse af de særlige skatteordninger for selskabers unoterede porteføljeaktier vil
betyde, at selskaberne skal beskattes af deres afkast på lige fod med selskabers øvrige fi-
nansielle indkomster. Det vil sige, at både avancer og udbytter vil skulle indgå i den almin-
delige skattepligtige indkomst til en beskatning på 22 pct.
Det skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et merprovenu for det offentlige på ca.
1,5 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau), hvis selskabers afkast fra unoterede
porteføljeaktier fremover beskattes efter de almindelige regler,
jf. tabel 1.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om afskaffelse af de to skatteordninger for selskabers afkast fra unoterede porteføljeaktier, som er beskrevet i rapporten "Fremtidens Erhvervsstøtte"
3032299_0003.png
Tabel 1. Provenuvirkning ved at afskaffe særordninger for selskabers unoterede porteføljeaktier
Mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
Arbejdsudbudsvirkning
2026
2.300
1.500
1.500
-
2030
2.300
1.500
1.500
-
Varig virkning
2.300
1.500
1.500
-
Anm.: Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed og afrundet til nærmest 100 mio. kr. Det er lagt til grund, at beskatningen vi skulle følge de
generelle skatteregler for selskabers finansielle indkomster, herunder indtægter fra noterede porteføljeaktier. Det indebærer bl.a., at avancer
beskattes årligt baseret på værdiudviklingen i løbet af året, uanset om aktierne har været handlet (lagerprincippet). Der er ikke indregnet en
adfærdseffekt, idet der ikke foreligger et tilstrækkeligt grundlag for at kvantificere virkningen, hvorfor der heller ikke er indregnet en virkning på
arbejdsudbuddet.
Kilde: Skatteministeriet.
Der er ikke faste holdepunkter for at kvantificere effekten på arbejdsudbuddet af at af-
skaffe skattefritagelsen for selskabers unoterede porteføljeaktier blandt de bagvedliggende
ejere. Det bemærkes dog, at afskaffelsen vil udgøre en skattestigning for de bagvedlig-
gende ejere, hvorfor det må formodes at medføre en negativ arbejdsudbudsvirkning.
Der er ikke grundlag for at beregne fordelingen af provenuet på indkomst- og formuede-
ciler samt A-kassemedlemskab, da der ikke er tilstrækkeligt overblik over de bagvedlig-
gende ejere, der i sidste ende drager fordel af den nuværende skattefritagelse af selskabers
indkomst fra unoterede porteføljeaktier. Det må dog formodes, at der ofte vil være tale
om holdingselskaber, hvor de bagvedliggende ejere er blandt de danskere med de højeste
indkomster, hvormed en ophævelse af skattefritagelsen vil bidrage til at reducere ulighe-
den.
Side 3 af 3