Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032314_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3916
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 349 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om en skat på 5 pct. på overnormal profit, således at der indføres et tillæg til selskabsskatten på 5 pct.point for en egenkapitalforrentning over 15 pct.
3032314_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: En skat på 5 pct. på overnormal profit, således at der indføres et til-
læg til selskabsskatten på 5 pct.point for en egenkapitalforrentning over 15 pct. Ønskes
der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Det Økonomiske Råd vurderer i relation til selskabsskatten, ”at det bør lægges til grund,
at skattebyrden deles omtrent ligeligt mellem virksomhedsejere og ansatte, dvs. at omtrent
50 pct. af den umiddelbare skattelettelse tilfalder virksomhedsejerne.” (Dansk Økonomi,
forår 2023, side 223). Denne antagelse ønskes lagt til grund i besvarelsen.
Svar
Indledningsvis bemærkes ift. Det Økonomiske Råds vurdering af, hvem der bærer skatte-
byrden forbundet med selskabsskatten, at rådets vurdering går på en generel nedsættelse
af selskabsskattesatsen. Dvs. ikke særskilt på en skat på overnormal profil. Modsat virk-
somhedernes normalafkast har beskatningen af den overnormale profit ikke betydning
for størrelsen på selskabernes kapitalapparatet, og lavere beskatning vil derfor alene mate-
rialisere sig som højere afkast til kapitalejerne i stedet for at blive overvæltet i lønningerne.
I besvarelsen er det derfor lagt til grund, at skattebyrden ved beskatningen af den over-
normale profit fuldt ud bæres af virksomhedsejerne, hvilket er i overensstemmelse med
Skatteministeriet regneprincipper på selskabsskatteområdet.
Provenuvirkning og arbejdsudbud
Det er forbundet med betydelig usikkerhed at vurdere de provenumæssige konsekvenser
ved en ekstra selskabsbeskatning af overnormal profit, da det bl.a. vil afhænge af, hvordan
normalafkastprocenten defineres, hvordan overskuddet opgøres og hvilket grundlag det
sættes i forhold til. Det skønnes i besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål 196 af 31. ja-
nuar 2025, at en ekstra selskabsskat på 5 pct. point af den del af overskuddet der oversti-
ger en egenkapitalforrentning over 15 pct. vil medføre et umiddelbart merprovenu på 8,3
mia. kr. årligt.
I besvarelsen af nærværende spørgsmål er der taget udgangspunkt i dette umiddelbare
provenu, mens det skønnede provenu efter tilbageløb og adfærd, samt fordelingsvirknin-
gen, tager udgangspunkt i Skatteministeriets nye selskabsskattemodel. Selskabsskattemo-
dellen er blevet opdateret som led i det løbende eftersyn af Skatteministeriets
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om en skat på 5 pct. på overnormal profit, således at der indføres et tillæg til selskabsskatten på 5 pct.point for en egenkapitalforrentning over 15 pct.
3032314_0003.png
regnemetoder. Den nye selskabsskattemodel er nærmere beskrevet i kapitel 7 i
Skatteøko-
nomisk Redegørelse 2025.
1
Med udgangspunkt i de opdaterede forudsætninger kan provenuvirkningen efter tilbage-
løb og adfærd beregnes til 2,9 mia. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Den lavere skønnede provenuvirk-
ning, sammenlignet med SAU alm. del 196, kan henføres til de opdaterede beregningsfor-
udsætninger på selskabsskatteområdet.
Tabel 1. Provenuvirkning ved beskatning af overnormal profit med 5 pct.
mio. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet.
2026
8,3
5,3
2,9
2030
8,3
5,3
2,9
Varigt
8,3
5,3
2,9
Som redegjort for i ovenstående lægges til grund, at skattebyrden ved beskatningen af sel-
skabernes overnormale profit fuldt ud bæres af virksomhedsejerne. Herved påvirker den
ekstra skat ikke lønniveauet og dermed arbejdsudbuddet.
Fordelingsvirkning
I
tabel 2
er vist den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst ved at indføre en ekstra
selskabsskat på 5 pct. point af den del af overskuddet der overstiger en egenkapitalfor-
rentning over 15 pct.
Det har ikke på det foreliggende grundlag været muligt at opgøre fordelingsvirkningen på
nettoformuedeciler og A-kasse.
1
Der henvises i øvrigt til dokumentationsnotatet på Skatteministeriets metodehjemmeside, jf. følgende link
Selskabs- og
erhvervsskatter Skatteministeriet.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 349: Spm. om en skat på 5 pct. på overnormal profit, således at der indføres et tillæg til selskabsskatten på 5 pct.point for en egenkapitalforrentning over 15 pct.
3032314_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler
2025-niveau
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Ekstra beskatning af overnormal profit med 5 pct
Kr.
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-300
-2.600
-400
Anm.: Der er afrundet til nærmest 100 kr. Ændringen i de disponible indkomster i kr. er opgjort pr. voksen.
Kilde: Skatteministeriets selskabsskattemodel samt lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolknin-
gen i 2021 fremskrevet til 2030 opgjort i 2025-niveau.
Side 4 af 4