Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032293_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3796
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 348 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om en halvering af rentefradraget for renteudgifter over 75.000 kr.
3032293_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: En halvering af rentefradraget for renteudgifter over 75.000 kr. Øn-
skes der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Svar
Efter gældende regler udgør den skattemæssige fradragsværdi af negativ nettokapitalind-
komst (rentefradraget) ca. 33 pct. (opgjort ekskl. kirkeskat og med en gennemsnitlig kom-
muneskatteprocent) for negativ nettokapitalindkomst under en beløbsgrænse på 50.000
kr. for ikke-sambeskattede (100.000 kr. for ægtepar) og ca. 25 pct. (ekskl. kirkeskat og
med en gennemsnitlig kommuneskatteprocent) for beløb herover
1
. Skatteværdien af fra-
draget varierer med størrelsen af kommuneskattesatsen, som udgør godt 25 pct. i gen-
nemsnit.
Kapitalindkomst består bl.a. af renteindtægter og -udgifter, gevinster og tab på obligatio-
ner, lejeindtægter fra ejendomme samt afkast af virksomhed. De fleste skatteydere har ne-
gativ nettokapitalindkomst, da renteudgifter til realkreditlån mv. er den største post i kapi-
talindkomsten.
En halvering af fradraget for negativ nettokapitalindkomst over 75.000 kr. skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 0,8 mia. kr. i 2030 (2025-niveau) og et mer-
provenu efter tilbageløb på ca. 0,6 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at den varige virkning er væsentligt større end den umiddelbare virkning i
perioden 2026-2030. Det skyldes for det første en forventet gradvis forøgelse af renteni-
veauet og dermed renteudgifterne frem mod 2050, og for det andet at beløbsgrænsen på
75.000 kr. forudsættes ikke at blive reguleret og således udhules realt over tid.
Der er ikke opgjort en provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, og der er ligeledes ikke
opgjort en effekt på arbejdsudbuddet. Det skyldes, at de økonomiske ministerier ikke ak-
tuelt skønner konkret over de afledte adfærdsvirkninger af en ændring af skatteværdien af
negativ nettokapitalindkomst (rentefradraget). De beregnede varige virkninger skal ses i
lyset heraf. Der er tale om
især på sigt
væsentlige reduktioner af rentefradraget, der
må forventes at have betydning for størrelsen af den samlede opsparing,
1
Beløbsgrænsen reguleres ikke, og derfor udhules det maksimale beløb, der kan give det høje fradrag, af den nominelle
vækst over tid. Således svarer 50.000 kr. i 2030 til ca. 43.000 kr. i 2025-niveau.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om en halvering af rentefradraget for renteudgifter over 75.000 kr.
3032293_0003.png
porteføljesammensætningen, ejendomspriserne etc., og som kan have væsentlige afledte
dynamiske provenuvirkninger.
Tabel 1. Provenuvirkning af en halvering af rentefradraget for negativ nettokapitalindkomst over
75.000 kr.
Mia. kr. (2025-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
2026
0,8
0,6
2030
1,6
1,3
Varigt
11,6
9,0
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 opgjort i 2025- niveau med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse (august 2024) og den mellemfristede fremskrivning i 2030- planforløb
grundlag for
udgiftslofter 2027 (august 2024).
Forslaget skønnes at reducere de disponible indkomster med i gennemsnit ca. 340 kr. pr.
voksen person. Reduktionen i den disponible indkomst er stigende med indkomsten og
skønnes til 1.100 kr. for personer i 10. indkomstdecil. Opgjort på formuedeciler er reduk-
tionen i disponibel indkomst størst i 1. formuedecil (hvor den disponibel indkomst redu-
ceres med 460 kr. i gennemsnit) og i 10. formuedecil (hvor den disponibel indkomst redu-
ceres med 710 kr. i gennemsnit),
jf. tabel 2.
Tabel 2. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomst- og formuedeciler ved
en halvering af rentefradraget for negativ nettokapitalindkomst over 75.000 kr., 2030
Indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
kr. Decil
-70 1
-80 2
-80 3
-140 4
-230 5
-290 6
-380 7
-450 8
-580 9
-1.100 10
-340 Alle
Formuedecil
kr.
-460
-70
-140
-260
-350
-370
-380
-360
-330
-710
-340
Anm.: Kronebeløb er afrundet til nærmeste 10 kr. Beregningerne omfatter voksne, hvor der dog ses bort fra hjemmeboende
under 25 år. Desuden indgår kun personer, der er fuldt skattepligtige og bosat i Danmark ved udgangen af dataåret. Til op-
gørelsen af formuedeciler benyttes Danmarks Statistiks 2020-definition af nettoformuen baseret på 2023-data. Indkomstde-
ciler er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster, mens formuedeciler er opgjort på baggrund af den indi-
viduelle nettoformue.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 opgjort i 2025- niveau med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse (august 2024) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-planforløb
grundlag for
udgiftslofter 2027 (august 2024).
Virkningen fordelt på a-kassemedlemsskab fremgår af
tabel 3.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 348: Spm. om en halvering af rentefradraget for renteudgifter over 75.000 kr.
3032293_0004.png
Tabel 3. Gennemsnitlig virkning på disponibel indkomst fordelt på a-kassemedlemskab ved en hal-
vering af rentefradraget for negativ nettokapitalindkomst over 75.000 kr., 2030
A-kassenavn
Akademikernes A-kasse (AKA)
3F’s A-kasse
(3FA)
HK A-kasse
Kristelig A-kasse (Krifa)
Det Faglige Hus - A-kasse
FTFa
FOAs A-kasse
ASE A-kasse
Lederne A-kasse
Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA)
Min A-kasse
Magistrenes A-kasse (MA)
Lærernes A-kasse (LAKA)
Metal A-kasse
CA A-kasse
Børne- og Ungdomspædagogernes A-kasse (BUPL-A)
A-kassen Frie
Socialpædagogernes A-kasse (SL-A)
Din Faglige A-kasse (FAK)
A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Teknikernes A-kasse
Fødevareforbundets A-kasse (NNF)
Medlemsantal
289.800
243.600
195.200
170.500
166.200
158.300
151.500
147.000
122.800
100.800
95.200
79.700
75.300
67.300
66.700
64.300
42.700
39.300
37.300
26.100
24.500
17.900
Kr.
-700
-260
-320
-350
-430
-440
-210
-500
-870
-370
-470
-530
-440
-240
-860
-190
-550
-340
-310
-550
-380
-140
Anm.: Opgjort for voksne ekskl. hjemmeboende under 25 år. A-kasserne er sorteret efter medlemstallet ved udgangen af
2023.
Fødevareforbundets NNF’s A-kasse
er 1. januar 2025 fusioneret med Din Faglige A-kasse.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 opgjort i 2025- niveau med forud-
sætningerne i Økonomisk Redegørelse (august 2024) og den mellemfristede fremskrivning i 2030-planforløb
grundlag for
udgiftslofter 2027 (august 2024).
Side 4 af 4