Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3029467_0001.png
26. maj 2025
J.nr. 2025 - 3738
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 347 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om formueskat på 0,5 pct. på den del af en persons nettoformue, der overstiger 5 mio. kr., idet også unoterede aktier indgår i opgørelsen af formuen baseret på eksempelvis en skematisk værdiansættelse heraf
3029467_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: En formueskat på 0,5 pct. på den del af en persons nettoformue,
der overstiger 5 mio. kr., idet også unoterede aktier indgår i opgørelsen af formuen base-
ret på eksempelvis en skematisk værdiansættelse heraf. Henholdsvis en tilsvarende for-
mueskat, hvor tærsklen er 10 mio. kr. Ønskes der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Svar
Danmarks Statistiks formuestatistik omfatter reale nettoaktiver (herunder værdi af andels-
boliger og friværdi af egen bolig), finansielle aktiver inkl. værdien af unoterede aktier, pen-
sionsformue (hvoraf den ikkebeskattede del indgår med 60 pct.), samt indestående i virk-
somhedsordningen.
Opgørelser af formuen er dog behæftet med usikkerhed. Det hænger sammen med, at
formuestatistikken ikke er en komplet opgørelse af hele nettoformuen på individniveau,
og at flere af formueelementerne i formuestatistikken ikke kan opgøres direkte på bag-
grund af handelspriser, men er fastsat på baggrund af statistiske metoder. Det gælder fx
værdien af unoterede aktier
1
. Derudover er formueopgørelsen på personniveau censure-
ret, hvilket betyder, at formuer over en given grænse ikke indgår i sin fulde størrelse. Af
samme grunde kan formueopgørelsen ikke overføres en-til-en til et faktisk skattegrundlag
i praksis. En formueskat i Danmark vil desuden skulle sammentænkes med den eksiste-
rende kapitalbeskatning af løbende afkast.
En formueskat svarer til andre former for kapitalbeskatning. Kapitalbeskatning påvirker
risikotagning, opsparingsbeslutninger, kapitalmobilitet, arbejdsudbud mm. Formueskat-
tens konkrete påvirkning er dog svær at kvantificere, hvorfor beregningen ikke indeholder
skøn over adfærdsvirkningen af en formueskat, selvom der må forventes at være sådanne
adfærdsvirkninger. Derfor er der heller ikke skønnet over arbejdsudbudsvirkningerne af
de forslåede modeller for en formueskat.
Hvis man med forbehold for ovenstående usikkerheder lægger Danmarks Statistiks for-
muestatistik til grund, skønnes en formueskat på 0,5 pct. for nettoformuer over 5 mio. kr.
at medføre et umiddelbart provenu i 2026 på ca. 17,7 mia. kr. (2025-niveau) og ca. 13,6
mia. kr. efter tilbageløb. I 2030 skønnes den umiddelbare virkning at falde til ca. 17,4 mia.
kr. og ca. 13,4 mia. kr. efter tilbageløb.
1
Opgørelsen af unoterede aktier er forbundet med usikkerhed, jf.
DST - unoterede aktier i formuestatistikken
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om formueskat på 0,5 pct. på den del af en persons nettoformue, der overstiger 5 mio. kr., idet også unoterede aktier indgår i opgørelsen af formuen baseret på eksempelvis en skematisk værdiansættelse heraf
3029467_0003.png
Hvis nettoformuegrænsen er 10 mio. kr. med samme sats, skønnes formueskatten at
medføre et umiddelbart provenu i 2026 på ca. 12,3 mia. kr., svarende til ca. 9,4 mia. kr.
efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Der er ikke skønnet over den varige virkning, da det forudsætter antagelser om, hvordan
nettoformuen udvikler sig på lang sigt, herunder ved indførelsen af en formueskat. På nu-
værende tidspunkt har Skatteministeriet ikke en velegnet metode hertil.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
Mia. kr. (2025-niveau)
Nettoformue over 5 mio. kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Nettoformue over 10 mio. kr.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
12,3
9,4
12
9,3
17,7
13,6
17,4
13,4
2026
2030
Anm.: Beløbene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. (2025-niveau). Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger. Det er forud-
sat, at gifte kan overføre et eventuelt uudnyttet bundfradrag mellem ægtefællerne.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellens datagrundlag. Formuedata fra 2023 fremskrevet til 2025 med udvik-
lingen i BNP.
Opgøres skatteændringen fordelt på indkomstdeciler, stiger den gennemsnitlige virkning i
takt med indkomsten,
jf. tabel 2.
Når der er en relativt høj effekt i 1. decil, kan det blandt
andet henføres til selvstændige med begrænset indkomst i et givent år grundet fx virk-
somhedsunderskud el.lign. Opgøres skatteændringen på formuedeciler er det kun den
øverste decil, der påvirkes, da en nettoformue over 5 eller 10 mio. kr. placerer alle perso-
nerne i øverste decil i formuefordelingen.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at formue ikke indgår i opgørelsen af den disponible
indkomst, mens formueindkomsterne indgår, fx i form af renteindtægter og aktieindkom-
ster. I det omfang formuen reduceres som følge af formueskatten, vil dette dog have be-
tydning for formueindkomsterne og derved for de disponible indkomster.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om formueskat på 0,5 pct. på den del af en persons nettoformue, der overstiger 5 mio. kr., idet også unoterede aktier indgår i opgørelsen af formuen baseret på eksempelvis en skematisk værdiansættelse heraf
3029467_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skatteændring fordelt på indkomst- og formuedeciler
Nettoformuegrænse på 5 mio. kr.
Indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Indkomstdecil
Decil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
kr. Decil
-860 1
-170 2
-110 3
-140 4
-210 5
-250 6
-380 7
-690 8
-1.340 9
-21.400 10
-2.740 Alle
kr. Decil
-1.140 1
-280 2
-220 3
-310 4
-470 5
-620 6
-930 7
-1.610 8
-3.160 9
-28.670 10
-3.980 Alle
Nettoformuegrænse på 10 mio. kr.
Formuedecil
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-27.460
-2.740
Formuedecil
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-39.810
-3.980
Anm.: Kronebeløb er afrundet til nærmeste 10 kr. Beregningerne omfatter voksne, hvor der dog ses bort fra hjemmeboende
under 25 år. Til opgørelsen af formuen og formuedeciler benyttes Danmarks Statistiks 2020-definition af nettoformuen ba-
seret på 2023-data. Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster, mens formuedeciler er
opgjort på baggrund af den individuelle nettoformue.
Kilde: Skatteministeriet
Af
tabel 3
fremgår de gennemsnitlige skatteændringer fordelt på A-kassemedlemskab.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 347: Spm. om formueskat på 0,5 pct. på den del af en persons nettoformue, der overstiger 5 mio. kr., idet også unoterede aktier indgår i opgørelsen af formuen baseret på eksempelvis en skematisk værdiansættelse heraf
3029467_0005.png
Tabel 3. Gennemsnitlig skatteændring fordelt på A-kassemedlemskab
A-kassenavn
Akademikernes A-kasse (AKA)
3F’s A-kasse
(3FA)
Det Faglige Hus - A-kasse
HK A-kasse
FTFa
Kristelig A-kasse (Krifa)
ASE A-kasse
FOAs A-kasse
Lederne A-kasse
Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA)
Min A-kasse
Magistrenes A-kasse (MA)
Lærernes A-kasse (LAKA)
CA A-kasse
Metal A-kasse
Børne- og Ungdomspædagogernes A-kasse (BUPL-A)
A-kassen Frie
Socialpædagogernes A-kasse (SL-A)
Din Faglige A-kasse (FAK)
A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
(AJKS)
Teknikernes A-kasse
Fødevareforbundets A-kasse (NNF)
Medlems
antal
281.000
204.500
178.900
174.600
147.700
146.200
134.900
133.500
123.700
96.100
82.600
81.700
71.100
64.000
61.900
59.400
38.200
35.200
32.800
24.300
21.200
14.700
Nettoformue grænse
5 mio. kr.
-2.660
-180
-210
-530
-1.180
-820
-4.220
-140
-2.680
-700
-1.010
-1.340
-430
-3.640
-470
-190
-3.140
-210
-360
-1.290
-890
-150
10 mio. kr.
-1.220
-40
-70
-180
-390
-390
-2.440
-40
-1.160
-320
-400
-620
-110
-2.120
-120
-70
-1.860
-70
-90
-530
-340
-40
Anm.: Kronebeløb er afrundet til nærmeste 10 kr. A-kasserne er sorteret efter medlemstallet ved udgangen af 2023. Der
kan være variation i sorteringen og antal medlemmer i andre besvarelser, alt efter hvilket år, der ligger til grund. Fødevare-
forbundets NNF’s A-kasse
er 1. januar 2025 fusioneret med Din Faglige A-kasse. Se tabel 2 for dataafgrænsning.
Kilde: Skatteministeriet
Side 5 af 5