Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3032286_0001.png
2. juni 2025
J.nr. 2025 - 3931
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 346 af 6. maj 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om en nulregulering i et år af alle beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20
3032286_0002.png
Spørgsmål
For følgende forslag: En nulregulering i fem år af progressionsgrænserne, hvorover der
betales mellemskat, den nye topskat og den nye toptopskat, der blev indført med Aftale
om reform af personskat. Henholdsvis en nulregulering i et år af alle beløbsgrænser i skat-
telovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20.
Ønskes der oplyst følgende effekter:
- Provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, herunder i 2026, 2030 og den varige pro-
venuvirkning.
- Effekten på arbejdsudbud.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på ind-
komstdeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på nettofor-
muedeciler.
- Den gennemsnitlige effekt på disponibel indkomst (i kroner og øre) fordelt på A-kasse-
medlemskab.
Svar
Efter gældende regler reguleres en række beløbsgrænser hvert år efter personskattelovens
§ 20, der reguleres på baggrund af lønudviklingen på arbejdsmarkedet to år forinden. Der-
med tilstræbes, at provenuet fra personskatterne har den samme reale værdi over tid, idet
der ikke sker en gradvis stramning af skattesystemets progressionsgrænser.
Ifølge forudsætningerne fra
Opdateret mellemfristet forløb
(Finansministeriet, februar 2025)
skal beløbsgrænserne reguleres med 5,8 pct. i 2026 og med 20,6 pct. frem mod 2030. I det
følgende er konsekvenserne af en suspension af § 20-reguleringen belyst for to scenarier:
(a) En suspension af reguleringen af beløbsgrænserne for mellemskat, topskat og
toptopskat i perioden 2026-2030.
(b) En étårig suspension i 2026 af reguleringen af alle beløbsgrænser i skattelovgiv-
ningen, der reguleres efter personskattelovens § 20.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser
(a)
Mia. kr. (2025-nivau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2026
2,7
2,1
1,2
2030
10,4
8,0
4,8
Varigt
10,1
7,8
4,7
2026
11,0
8,5
7,7
(b)
1)
2030
11,0
8,5
7,7
Varigt
11,0
8,5
7,6
1: Beregningerne er foretaget på lovmodellen, der håndterer virkningen af de væsentligste beløbsgrænser i den personlige
indkomstbeskatning. Der er derudover en række beløbsgrænser, der ikke håndteres i lovmodelberegningen. For at hånd-
tere disse er der beregningsmæssigt forudsat et bidrag svarende til 6 pct. af den umiddelbare virkning fra beløbsgrænser i
registreringsafgiften og yderligere 6 pct. fra øvrige beløbsgrænser, der reguleres efter personskattelovens § 20.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data samt lovmodelberegninger på baggrund af en
33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk
Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2024).
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om en nulregulering i et år af alle beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20
3032286_0003.png
Scenarie (a) skønnes at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på 1,2 mia. kr. i
2026 stigende til 4,7 mia. kr. i 2030 efter fem års suspension af beløbsgrænserne for mel-
lemskat, topskat og toptopskat,
jf. tabel 1.
Arbejdsudbuddet skønnes reduceret svarende til
ca. 8.900 fuldtidspersoner.
Scenarie (b) skønnes at medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 7,7 mia.
kr. årligt. Arbejdsudbuddet skønnes reduceret svarende til ca. 1.900 fuldtidspersoner.
Den disponible indkomst skønnes reduceret med ca. 2.180 kr. i scenarie (a) og ca. 2.280
kr. i scenarie (b),
jf. tabel 2,
der viser fordelingen på indkomstdeciler og formuedeciler.
Tabel 2. Gns. virkning på disponibel indkomst fordelt på indkomst- og formuedeciler (kr.)
Indkomstdecil
Decil
(a)
kr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
0
-20
-50
-180
-460
-880
-1.800
-3.140
-5.320
-9.820
-2.180
(b)
1)
kr.
-1.030
-1.230
-1.340
-1.490
-1.690
-1.950
-2.260
-2.730
-3.600
-5.470
-2.280
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Decil
Formuedecil
(a)
kr.
-780
-220
-500
-940
-1.390
-1.860
-2.440
-3.140
-4.080
-6.830
-2.180
(b)
1)
kr.
-1.550
-1.260
-1.520
-1.790
-2.010
-2.230
-2.470
-2.740
-3.090
-4.300
-2.280
Anm.: Opgjort for voksne ekskl.
hjemmeboende ”børn” under 25 år.
Til opgørelsen af formuedeciler benyttes Danmarks
Statistiks 2020-definition af nettoformuen baseret på 2021-data. Indkomstdeciler er opgjort på baggrund af ækvivalerede
disponible indkomster, mens formuedeciler er opgjort på baggrund af den individuelle nettoformue.
Kilde og note: Se tabel 1.
Virkningen fordelt på A-kassemedlemsskab fremgår af
tabel 3.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 346: Spm. om en nulregulering i et år af alle beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20
3032286_0004.png
Tabel 3. Gns. virkning på disponibel indkomst fordelt på A-kassemedlemskab
A-kasse
Antal
(a)
kr.
Akademikernes A-kasse (AKA)
3F’s A-kasse
(3FA)
Det Faglige Hus - A-kasse
HK A-kasse
FTFa
Kristelig A-kasse (Krifa)
ASE A-kasse
FOAs A-kasse
Lederne A-kasse
Din Sundhedsfaglige A-kasse (DSA)
Min A-kasse
Magistrenes A-kasse (MA)
Lærernes A-kasse (LAKA)
Metal A-kasse
CA A-kasse
Børne- og Ungdomspædagogernes A-kasse (BUPL-A)
A-kassen Frie
Socialpædagogernes A-kasse (SL-A)
Din Faglige A-kasse (FAK)
A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)
Teknikernes A-kasse
Fødevareforbundets A-kasse (NNF)
290.200
214.400
186.800
179.300
152.000
149.900
136.800
130.900
124.200
95.200
85.000
83.200
70.200
65.700
66.700
58.300
38.500
34.900
34.500
24.300
21.400
15.600
-6.720
-1.240
-1.570
-1.720
-1.520
-3.390
-630
-2.990
-8.370
-1.930
-4.210
-3.740
-1.960
-5.830
-2.470
-530
-3.480
-1.370
-2.800
-3.520
-2.990
-960
(b)
1)
kr.
-4.130
-2.060
-2.230
-2.220
-2.190
-2.880
-1.860
-2.770
-4.930
-2.450
-3.180
-2.880
-2.510
-3.810
-2.630
-1.930
-2.980
-2.260
-2.710
-2.800
-2.720
-2.090
Anm.: Opgjort for voksne ekskl.
hjemmeboende ”børn” under 25 år.
A-kasserne er sorteret efter medlemstallet ved udgan-
gen af 2021. Der kan være variation i sorteringen og antal medlemmer i andre besvarelser, alt efter hvilket år, der ligger til
grund.
Fødevareforbundets NNF’s A-kasse
er 1. januar 2025 fusioneret med Din Faglige A-kasse.
Kilde og note: Se tabel 1.
Side 4 af 4