Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3029469_0001.png
26. maj 2025
J.nr. 2025 - 3667
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 344 af 2. maj 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige skattelempelse pr. voksen i hver kommune ved at gennemføre de nævnte skatteforslag
3029469_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den gennemsnitlige skattelempelse pr. voksen i hver kom-
mune ved at gennemføre følgende skatteforslag:
1. Afskaffelse af mellemskatten og toptopskatten
2. Forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradraget til 71.000 kr. om året
3. De første 5.000 kr. man tjener om måneden er skattefri
4. En nedsættelse af aktie- og kapitalbeskatningen til 34 pct.?
Svar
Der er taget udgangspunkt i fuld indfasning af
Aftale om Reform af personskat
(december
2023), herunder forhøjelse af beskæftigelsesfradraget samt omlægningen af den nuvæ-
rende topskat til en ny mellemskat, en ny topskat og en ny toptopskat (2030-regler). Den
nye mellemskat har samme indkomstgrundlag og -grænse som den nuværende topskat.
Satserne for den nye mellemskat og den nye topskat udgør begge 7,5 pct., mens toptop-
skattesatsen udgør 5 pct.
Det ligger til grund for beregningen, at loftet over beskæftigelsesfradraget øges med
15.400 kr. (2025-niveau), hvilket med gældende 2025-regler vil medføre, at loftet over be-
skæftigelsesfradraget forhøjes til 71.000 kr. Som led i
Aftale om Reform af personskat
(decem-
ber 2023) forhøjes beskæftigelsesfradraget fra og med 2026 til 60.400 kr. (2025-niveau),
hvorved en forhøjelse af loftet med 15.400 kr. med 2030-regler vil medføre, at loftet over
beskæftigelsesfradraget forhøjes til 75.800 kr. (2025-niveau).
Som følge af en nyudviklet metode til at skønne over hovedaktionærers indkomsttrans-
formation,
jf. Skatteøkonomiske Redegørelse 2025, kapitel 4,
er provenuvirkningen ved at ind-
føre toptopskatten justeret. Det reducerer alt andet lige den umiddelbare provenuvirkning
af at afskaffe toptopskatten ift. tidligere skøn.
En afskaffelse af mellem- og toptopskatten vil give en gennemsnitlig skattenedsættelse for
alle voksne på 2.900 kr. med den største skattenedsættelse i Gentofte kommune på
20.800 kr.,
jf. tabel 1.
En forhøjelse af beskæftigelsesfradraget til 75.800 kr. giver de største gennemsnitlige skat-
tenedsættelser i Egedal kommune og Allerød kommune på 1.700 kr. pr. voksen og med-
fører i gennemsnit en skattenedsættelse på 1.100 kr. pr. voksen.
Den største gennemsnitlige skattenedsættelse på 4.300 kr. pr. voksen opnås i Københavns
kommune, hvis de første 5.000 kr. pr. måned i arbejdsindkomst gøres skattefrie. For alle
voksne på landsplan udgør gennemsnittet 3.800 kr.
En nedsættelse af aktieindkomstskatten samt beskatning af kapitalindkomst til 34 pct.
medfører en gennemsnitlig skattenedsættelse på 1.300 kr. for alle voksne, herunder
13.700 kr. i Gentofte kommune, som er kommunen med den største gennemsnitlige skat-
tenedsættelse.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige skattelempelse pr. voksen i hver kommune ved at gennemføre de nævnte skatteforslag
3029469_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlige skattenedsættelser af fire forskellige skatteelementer fordelt på kommuner
2. Forhøjelse af
1. Afskaffelse af
loftet over beskæf-
mellemskatten og
tigelsesfradraget
toptopskatten
med 15.400 kr.
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
1.700
6.400
1.100
2.600
1.700
700
1.400
1.000
6.900
3.600
1.700
2.100
2.500
1.400
5.500
1.800
5.900
1.200
2.200
7.900
1.100
20.800
3.800
2.300
3.700
2.500
1.000
1.600
1.300
1.500
3.600
2.200
1.800
3.900
4. Nedsættelse af
3. Første 5.000 kr.
aktieindkomstskat-
arbejdsindkomst
ten og beskatning
om måneden er
af kapitalindkomst
skattefri
til 34 pct.
Kr.
1.000
1.700
1.000
1.300
1.100
700
900
1.000
1.500
1.700
1.100
900
1.300
1.100
1.300
1.100
1.400
900
1.300
1.600
1.000
1.600
1.300
1.300
1.300
1.100
900
1.000
1.100
1.200
1.200
1.200
1.100
1.500
3.700
4.000
3.600
3.700
3.800
3.100
3.600
3.600
3.700
4.200
3.700
3.200
4.100
3.800
3.700
3.600
4.100
3.300
3.700
3.800
3.500
3.800
3.900
3.900
3.800
3.600
3.200
3.500
3.500
4.000
3.600
3.800
3.900
4.000
400
2.200
1.000
500
800
400
200
600
2.300
1.000
1.000
500
1.300
400
2.900
1.000
3.500
600
500
2.200
600
13.700
900
500
1.100
1.200
500
700
600
1.200
2.300
900
1.000
1.500
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige skattelempelse pr. voksen i hver kommune ved at gennemføre de nævnte skatteforslag
3029469_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlige skattenedsættelser af fire forskellige skatteelementer fordelt på kommuner
(fortsat)
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
1.100
2.200
1.400
1.800
2.100
2.000
17.800
1.500
1.500
1.200
1.500
1.300
2.500
3.900
2.500
300
3.400
1.500
600
9.900
600
1.200
2.100
1.100
900
1.100
1.300
1.800
2.400
1.700
900
1.300
1.800
2.100
1.700
4.200
15.300
1.900
900
1.200
1.000
1.100
1.300
1.100
1.400
1.000
1.000
1.000
1.000
900
1.200
1.200
1.300
600
1.400
1.000
700
1.500
600
1.000
1.200
800
900
900
900
1.100
1.100
1.000
800
1.000
1.300
1.000
1.200
1.400
1.500
1.200
3.500
3.800
3.900
3.900
3.900
3.800
3.500
3.800
3.900
3.600
3.400
3.400
3.900
4.300
3.900
2.800
3.900
3.500
2.800
3.800
3.000
3.600
3.700
3.400
3.500
3.600
3.400
3.700
3.600
3.700
3.100
3.700
4.100
3.700
4.000
3.900
3.600
3.900
700
700
1.100
1.300
500
500
7.000
1.300
300
800
1.000
900
1.500
1.100
700
200
1.200
800
600
4.800
200
1.100
1.100
600
600
900
1.000
700
1.000
700
500
700
700
1.400
900
1.400
7.200
400
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 344: Spm. om at redegøre for den gennemsnitlige skattelempelse pr. voksen i hver kommune ved at gennemføre de nævnte skatteforslag
3029469_0005.png
Tabel 3. Gennemsnitlige skattenedsættelser af fire forskellige skatteelementer fordelt på kommuner
(fortsat)
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele befolkningen
1.100
2.400
3.100
1.300
1.300
6.500
1.700
1.600
1.100
1.200
1.600
1.700
1.200
1.100
2.400
3.800
1.800
1.600
3.400
800
1.800
1.100
500
1.600
2.000
3.000
2.900
700
1.200
1.500
900
1.000
1.500
1.200
1.200
900
900
1.100
900
900
800
1.300
1.500
1.000
1.000
1.100
900
1.100
900
600
900
1.100
1.100
1.100
3.300
3.900
4.100
3.500
3.600
4.000
3.800
3.700
3.400
3.300
3.600
3.400
3.700
3.500
3.800
4.200
3.800
3.800
3.900
3.600
3.800
3.300
2.900
3.500
3.800
3.900
3.800
400
1.000
2.000
900
700
1.400
1.500
700
700
1.300
1.600
800
900
900
500
1.000
800
800
1.600
2.200
800
600
700
800
900
1.400
1.300
Anm.: Opgjort pr. voksen, ekskl. hjemmeboende under 25 år. I beregningerne er det lagt til grund, at den progressive aktie-
indkomstskat reduceres fra 42 pct. til 34 pct., mens beskatningen af positiv nettokapitalindkomst reduceres til 34 pct. ved at
reducere omfanget, hvormed positiv nettokapitalindkomst indgår i grundlaget for bundskat.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolknin-
gen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, december 2024
og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Side 5 af 5