Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3029113_0001.png
26. maj 2025
J.nr. 2025 - 3765
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 338 af 30. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 585 (2023-24)
3029113_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål nr. 585 (2023-24)?
Svar
Nedenstående besvarelse er en opdatering af svar på SAU alm. del
spørgsmål nr. 585 af
26. juni 2024, hvor
blev der spurgt om følgende: ”Vil
ministeren opgøre effekterne af at hæve
topskattegrænsen til 750.000 kr. og herefter trinvis med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr.? Opgørelsen
bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP, antallet af topskatteydere og Gini samt selvfinan-
sieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.”.
Med gældende regler beskattes personlig indkomst over topskattegrænsen på 742.200 kr.
(2025-niveau) fra og med 2026 med topskattesatsen på 7,5 pct.
I
tabel 1
belyses konsekvenserne af at hæve topskattegrænsen til 750.000 kr. (2025-niveau)
og herefter trinvist med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr.
Hæves topskattegrænsen til 750.000 kr., skønnes det at medføre et mindreprovenu på ca.
0,2 mia. kr. i umiddelbar virkning og et mindreprovenu på ca. 0,1 mia. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Det skønnes derudover, at en sådan lempelse af beskatningen vil medføre et
øget arbejdsudbud svarende til ca. 150 fuldtidspersoner.
De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes isoleret set og med betydelig usikkerhed
at øge BNP med ca. 0,2 mia. kr. samt at indebære en forøgelse af den økonomiske vel-
stand med ca. 0,1 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning. Indkomstforskel-
lene skønnes øget med 0,01 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Af
tabel 1
fremgår de øvrige forhøjelser af topskattegrænsen op til 1.500.000 kr.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 585 (2023-24)
3029113_0003.png
Tabel 1. Konsekvenser af at hæve topskattegrænsen, 2030
Umid- Provenu
delbar efter til-
prove- bageløb
nuvirk-
og ad-
ning
færd
Mia kr.
-0,2
-1,2
-2,0
-2,6
-3,2
-3,6
-4,0
-4,3
-4,6
-4,8
-5,1
-5,3
-5,5
-5,6
-5,8
-5,9
Mia. kr.
-0,1
-0,5
-0,9
-1,2
-1,5
-1,7
-1,9
-2,1
-2,2
-2,3
-2,5
-2,6
-2,7
-2,8
-2,9
-2,9
Selv-
finan-
sie- Ændring i
Virk-
rings- Gini-koef- ning på
grad
ficient
BNP
Pct.
46,2
42,9
40,5
38,7
38,0
37,5
37,2
37,0
36,9
37,0
37,3
36,5
36,1
35,7
35,3
34,9
Pct.-
point Mia. kr.
0,01
0,04
0,07
0,10
0,12
0,14
0,15
0,17
0,18
0,19
0,20
0,21
0,22
0,22
0,23
0,24
0,2
1,4
2,4
3,2
3,9
4,4
4,9
5,2
5,6
6,0
6,3
6,5
6,6
6,8
6,9
7,1
Sam-
funds- Ændring i
økono-
antal
misk topskatte-
virkning
ydere
Mia. kr.
0,1
0,5
0,9
1,2
1,3
1,5
1,6
1,7
1,9
2,0
2,1
2,4
2,5
2,5
2,6
2,6
Personer
-11.000
-68.000
-111.000
-144.000
-171.000
-192.000
-209.000
-223.000
-233.000
-243.000
-250.000
-255.000
-260.000
-264.000
-267.000
-271.000
2025-
niveau
Topskatte-
grænse
750.000
800.000
850.000
900.000
950.000
1.000.000
1.050.000
1.100.000
1.150.000
1.200.000
1.250.000
1.300.000
1.350.000
1.400.000
1.450.000
1.500.000
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
150
900
1.500
1.950
2.350
2.600
2.800
2.950
3.150
3.300
3.500
3.550
3.650
3.700
3.750
3.800
Anm.: Der er i beregningerne taget højde for hovedaktionærers indkomsttransformation. Arbejdsudbudsvirkningen og æn-
dringen i antal topskatteydere er afrundet til nærmeste hhv. 50 og 1.000 personer.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen. Data fra 2021 fremskrevet til 2025-ni-
veau med 2030-regler og forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2024 og Opdateret mellemfristet forløb, maj
2024.
Side 3 af 3