Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3028978_0001.png
26. maj 2025
J.nr. 2025 - 3643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 335 af 30. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål nr. 284 (2017-18)
3028978_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål nr. 284 (2017-2018)?
Svar
I det følgende beskrives registreringsafgiften for personbiler i EU- og OECD-landene,
jf.
tabel 1.
Det bemærkes, at der tages forbehold for, at reglerne vedrørende registreringsaf-
giften i de enkelte lande kan være ændret efter offentliggørelsen af de kilder, der henvises
til. Hertil kan der være forhold omkring registreringsafgiften i de forskellige lande, fx lem-
pelser for visse biler, som ikke fremgår af nedenstående.
Det skal hertil bemærkes, at de fleste lande, også selvom der ikke pålægges registreringsaf-
gift, har et registreringsgebyr e.l. svarende til det danske nummerpladegebyr. Dette er ikke
beskrevet i nedenstående. Yderligere bemærkes det, at selvom et land ikke har nogen regi-
streringsafgift eller har en lav registreringsafgift, kan det samlede bilbeskatningsniveau
godt være relativt højt, hvis niveauet for de løbende bilafgifter (såsom den danske grønne
ejer- og udligningsafgift) er højt. Registreringsafgiften er således som oftest kun et delele-
ment i et lands samlede bilbeskatning.
Tabel 1. Oversigt over skattesats for registreringsafgiften i EU- og OECD-lande
Land
Momssats
Registreringsafgift
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, der varierer mellem
landsdele i dens udformning og niveau. For dyre biler betales der
oveni en national ’luksusafgift’ på 33 pct. af værdien over hhv. ca.
81.000 australske dollars (ca. 344.000 DKK) for konventionelle biler
og ca. 91.000 australske dollars (ca. 390.000 DKK).
Registreringsafgiften i Belgien varierer over tre regioner. Reglerne be-
skrevet her er for Bruxelles. I Bruxelles beregnes registreringsafgiften
ud fra bilens alder samt motorens størrelse.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Ikke pålagt registreringsafgift. Der pålægges en luksusafgift på biler
med en værdi over ca. 480.000 DKK.
Der pålægges ikke en egentlig registreringsafgift. Der er et mindre ge-
byr ved registrering.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Beregnes ud fra CO
2
-udledning. Der er ikke registreringsafgift på biler
med en CO
2
-udledning på 120 g/km eller derunder. For biler med en
CO
2
-udledning på mere end 120 g/km betales der en forholdsvis lav
afgift, der differentieres efter bilens CO
2
-udledning pr. km.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften baseres progressivt ud fra bilens værdi. Hertil er
der et tillæg i registreringsafgiften, som beregnet ud fra bilens CO
2
-
udledning. Der er lempelige regler for nul- og lavemissionsbiler, som
aftrappes frem mod 2030 og 2035.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften er værdibaseret. Procentsatsen bestemmes af
køretøjets CO
2
-udledninger. Satsen er 0 pct. for nulemissionskøretø-
jer og stiger til ca. 40 pct. ved CO
2
-udledninger på 250 g/km. Der gi-
ves et tilskud til elbiler på ca. 2.000 euro, hvis bilen koster under
50.000 euro.
Registreringsafgiften i Frankrig er baseret på bilens motorkraft og
CO₂-udledning startende fra 128 g/km. For biler med en vægt over
1.800 kg er der også en ekstra omkostning på 10 euro pr. kg. Bl.a.
Australien
10
Belgien
Bulgarien
Canada
Chile
Columbia
Cypern
Costa Rica
Danmark
Estland
21
20
5
19
19
19
13
25
20
Finland
24
Frankrig
20
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål nr. 284 (2017-18)
3028978_0003.png
Grækenland
24
Irland
23
Island
24
Israel
18
Italien
22
Japan
10
Korea
10
Kroatien
25
Letland
21
Litauen
21
Luxemburg
Malta
Mexico
Nederlan-
dene
17
18
16
21
New Zea-
land
15
Norge
25
Polen
23
elbiler er fritaget for vægtafgiften. Hertil er der tilskud til elbiler på
5.000 euro, hvis bilen koster under 45.000 euro. For lavemissionsbiler
der koster under 50.000 euro, kan man få tilskud på 1.000 euro.
Registreringsafgiften baseres progressivt ud fra bilens værdi og CO2-
udledning. Elbiler er undtaget og plug-in hybridbiler får en lempelse
ud fra deres CO2-udleding. Hertil er der tilskud for elbiler med en pris
på under 50.000 euro.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift. Satserne afhænger af
køretøjets CO
2
-udledninger og varierer fra 7 pct. til 41 pct. Elbiler er
fritaget op til 40.000 euro.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift. Satserne afhænger af
køretøjets CO
2
-udledninger. Afgiften begynder ved CO
2
-udledninger
over 90 g/km. Hertil er elbiler fritaget fra moms op til 11.000 euro.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvor satsen ligger fast
på 83 pct. Der gives et fradrag afhængig af bilens niveau for udlednin-
ger af miljø- og klimaskadelige emissioner. De miljø- og klimaskade-
lige udledninger (CO
2
, NOx, partikler m.m.) sammenvægtes til et in-
deks, der bestemmer fradragets størrelse. Elbiler kan opnå nedsat
sats på 45 pct. for værdien under ca. 70.000 DKK.
Har ikke en egentlig registreringsafgift, men der opkræves en række
gebyrer og en særlig provinsafgift (IPT) ved registrering af motorkøre-
tøjer Afgiften afhænger af bilens motorkraft. Provinserne kan tillægge
op til 30 pct. oven i grundbeløbet.
Standard registreringsafgiften blev erstattet med Environmental Per-
formance Excise Tax i 2019, som pålægges ved registrering og base-
rer sig på bilens miljøegenskaber. Skatten varierer mellem 0-3 pct. af
købsprisen.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift. Satsen afhænger af
køretøjets kategori, motorvolumen og region.
Registreringsafgiften er baseret på bilens CO
2
-udledning og drivmid-
del. Dertil er der et værdibaseret tillæg til afgiften, der bestemmes ud
fra bilens pris. Hertil tilbyder Kroatien tilskud til elbiler på ca. 9.300
euro og til plug-in hybridbiler på ca. 2.300 euro.
Der pålægges ikke registreringsafgift. Der gives tilskud på 4.500 euro
til elbiler og 2.250 euro til plug-in hybridbiler.
Registreringsafgiften er baseret på bilens CO
2
-udledning og drivmid-
del. Afgiften begynder ved CO
2
-udledninger på over 130 g CO
2
/km og
følger derefter en trappeordning. Der gives tilskud på 5.000 euro til
køb af elbiler.
Der pålægges ikke registreringsafgift. Der gives tilskud på 8.000 euro
til køb af elbiler.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvor niveauet for afgif-
ten afgøres af bilens CO
2
-udledning og bilens længde. Der gives til-
skud på 11.000 euro til køb af nul og lavemissionsbiler.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, hvor satsen varierer
mellem 2 til 17 pct. afhængigt af bilens værdi.
Registreringsafgiften er primært baseret på bilens CO
2
-udledning,
hvor der er en mindre tillægsafgift for dieselbiler. Afgiften afhænger
kontinuert af bilens CO
2
-udledning, dog med skalaknæk, som øger
stigningstakten af afgiften.
Der pålægges ikke registreringsafgift. Der er et gebyr for at få udleve-
ret nummerplader, og der skal samtidigt betales for mindst 6 måne-
ders kørselslicens til køretøjet. Gebyret afhænger af motorvolumen og
drivmiddel. Afgiften ligger mellem ca. 750 og 1.500 DKK inklusiv 6
måneders licens.
Registreringsafgiften er en teknisk baseret afgift, der afhænger af bi-
lens vægt, CO
2
-udledning og NOx-udledning. Plug-in hybridbiler kan
opnå rabat for 15 pct. af skatten på vægtelementet. Elbiler har fuld fri-
tagelse for vægtelementet. Elbiler har fritagelse for moms for værdien
under 500.000 norske kroner.
Registreringsafgiften er baseret på bilens værdi. Satsen er differentie-
ret efter motorvolumen og drivmiddel. Elbiler er fritaget fra skatten og
plug-in hybridbiler kan få rabat. Der gives tilskud til køb af elbil på
4.125 euro.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 335: Spm. om at opdatere svaret på FIU alm. del – spørgsmål nr. 284 (2017-18)
3028978_0004.png
Portugal
23
Rumænien
Schweiz
Slovakiet
Slovenien
19
7,7
20
22
Registreringsafgift er differentieret skematisk efter både motorvolu-
men og CO
2
-udledning. Der gives 75 pct. rabat for plug-in hybridbiler.
Der betales ikke afgift for elbiler, da de hverken har motor eller udle-
der CO
2
.
Der pålægges ikke registreringsafgift. Tilskud på 10.200 euro til elbiler
og 5.200 euro til plug-in hybridbiler. Tilskud betinget af indleveret bil til
skrot.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften er baseret på motorkraft. Der gives 50 pct. rabat
til elbiler og plug-in hybridbiler, dog ikke på mere end 33 euro.
Registreringsafgiften baseret på bilens CO
2
-udledning og drivmiddel.
Der gives tilskud på 4.500 euro til køb af elbiler.
Registreringsafgiften varierer fra region til region, da de regionale
myndigheder kan øge skatteprocenten med op til 15 pct., ligesom de
kan indføre fradrag og undtagelser. Fælles for alle regioner i landet
er, at afgiftssatsen afhænger af bilens CO
2
-udledning, og at der ikke
betales registreringsafgift af biler med en CO
2
-udledning under 120
g/km. Afgiften kan højest udgøre 16,9 pct., hvilket alene gælder for bi-
ler med en CO
2
-udledning over 200 g/km.
Der pålægges en afgift ved registrering som afhænger af drivmiddel
og CO
2
-udledning. Til gengæld skal der ikke betales ejerafgift i det
første år efter registrering.
Der pålægges ikke registreringsafgift. Tilskud til køb af biler baseret
på CO
2
-udledning.
Der pålægges ikke registreringsafgift.
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift, der afhænger af købs-
prisen og motorstørrelse.
Der pålægges ikke registreringsafgift. Elbiler får et tilskud, som af-
hænger af bilens pris, hvis denne er under 45.000 euro.
Registreringsafgiften er baseret på motorvolumen samt på EU-miljø-
standarden euro-norm. Både elbiler og plug-in hybridbiler er fritaget
for registreringsafgift.
Der pålægges ikke en registreringsafgift.
Registreringsafgiften er baseret på bilens værdi, hvor satsen baserer
sig på bilens CO
2
-udledning. Hertil er der en ekstra afgift på 60 euro
pr. g CO
2
for udledning over 185g CO
2
/km. Hertil er der tilskud på
3.000 euro ved køb af elbiler. så længe bilens pris er under 60.000
euro. For plug-in hybridbiler er tilskuddet 1.250 euro.
Spanien
21
Storbritan-
nien
Sverige
Tjekkiet
Tyrkiet
Tyskland
Ungarn
USA
20
25
21
18
19
27
-*
Østrig
20
*Der pålægges ikke moms.
Kilde: Value-added tax (VAT) rates, ACEA_Tax_Guide_2022.pdf, The good tax guide, https://www.acea.auto/fi-
les/ACEA_Tax_Guide_2022.pdf, Australia - Corporate - Other taxes, Motor vehicle duty | Revenue NSW, Canadian GST
Compliance and Rates, Subject Vehicles Under the Select Luxury Items Tax Act - Canada.ca, Chilean VAT rates and VAT
compliance - Avalara, Understanding Vehicle Taxes in Costa Rica
What Expats Need To Know in 2025
CRIE, Chileaa-
tena - Første registrering af motorkøretøjer, Colombia - Corporate - Other taxes, Costa Rica - Corporate - Other taxes, Ve-
hicle tax rates: Cars registered on or after 1 April 2017 - GOV.UK, Betaling af og satser for registreringsafgift Motorstyrel-
sen, Higher vehicle tax rates for 2025 confirmed by Tax Authority - Israel news - The Jerusalem Post, Registration fees | NZ
Transport Agency Waka Kotahi
Side 4 af 4