Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3047380_0001.png
27. juni 2025
J.nr. 2025-3913
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 330 af 30. april 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af hver af følgende enkeltvis:
1. Afskaffelse af boligjobordning
2. Afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse
3. Afskaffelse af fradrag for efterløn
4. Afskaffelse af fradrag for etableringskonto og iværksætterkonto
5. Afskaffelse af investorfradrag
6. Afskaffelse af fradrag for gaver til almennyttige foreninger
7. Afskaffelse af havdagsfradrag for erhvervsfiskere
8. Afskaffelse af DIS-ordning
9. Afskaffelse af grøn check og supplerende grøn check
10. Afskaffelse af nedslag i ejendomsværdiskatten for folkepensionister
11. Afskaffelse af aktiesparekonto
Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini.
Svar
De enkelte elementer gennemgås nedenfor. Alle skøn, der fremgår af tabellerne, er i
2030-regler i 2025-niveau. Såfremt den varige virkning afviger fra virkningen i 2030, frem-
går dette af teksten.
Ad 1. Afskaffelse af BoligJobordningen
BoligJobordningen giver personer mulighed for at fradrage afholdte lønudgifter for ud-
valgte service- og håndværksydelser foretaget i hjemmet eller i fritidsboligen. Som led i Fi-
nansloven for 2025 blev håndværkerfradraget genindført i en revideret udgave med en år-
lig beløbsgrænse på 8.600 kr. (2025-niveau). Derudover blev beløbsgrænsen for service-
fradraget forhøjet fra 12.400 kr. til 17.500 kr., ligesom visse ydelser til servicefradraget
blev tilføjet, herunder rensning af tagrender mm.
En afskaffelse af BoligJobordningen skønnes med usikkerhed at medføre et varigt årligt
merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 700 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe BoligJobordningen
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
700
2025-
niveau
Forslag
1
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
1.000
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
800
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-1.000
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
-0,01
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
-500
Mio. kr.
-200
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virkningen på BNP afspejler den isolerede virkning på
BNP af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af auto-
matisk tilbageløb fra moms og afgifter).
Kilde: Skatteministeriets beregninger på Skatteforvaltningens data samt på lovmodellen på baggrund af en 33,3 pct. stik-
prøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse,
december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027 (august 2024).
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0003.png
Ad 2. Afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse
Virkningen af de to delelementer er beregnet hver for sig, benævnt hhv. 2a (afskaffelse af
fradrag for faglige kontingenter) og 2b (afskaffelse af fradrag for a-kassekontingent).
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan der fradrages udgifter til kontingenter
til arbejdsgiverforeninger, fagforeninger, og andre faglige sammenslutninger, der har som
hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører. Fradragsretten for fagforeningskontingenter er for lønmodtagere be-
grænset til højst 7.000 kr. Loftet på 7.000 kr. reguleres ikke.
En afskaffelse af fradraget for faglige kontingenter skønnes at medføre et merprovenu ef-
ter tilbageløb og adfærd på ca. 1,6 mia. kr. (2030-regler i 2025-niveau),
jf. tabel 2.
Da loftet
ikke reguleres, mens udgifterne til fagforeningskontingent forventes at stige løbende, vil
en stadig større del af udgifterne til fagforeningskontingentet være over loftet, hvilket
medfører et stadigt faldende merprovenu. Således vil der i tilfældet her være stor forskel
på virkningen i 2030 og den varige virkning, der skønnes til ca. 420 mio. kr. efter tilbage-
løb og adfærd.
Der er endvidere fradrag for kontingent til a-kasse. En afskaffelse skønnes at medføre et
varigt årligt merprovenu efter tilbageløb på ca. 3,0 mia. kr. (2025-niveau). En ændring af
rammevilkårene for forsikringssystemet kan principielt have stor betydning for arbejdsud-
buddet mv., som det ikke umiddelbart er muligt at skønne over.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe fradraget for faglige kontingenter og for medlem-
skab af en a-kasse
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
1.600
-
2025-
niveau
Forslag
2a
2b
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
2.100
4.000
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
1.600
3.000
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-100
-
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,00
0,01
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
-20
-
Mio. kr.
-240
-
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virkningen på BNP afspejler den isolerede virkning på
BNP af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af auto-
matisk tilbageløb fra moms og afgifter). Fsva. 2b er det ikke muligt at skønne over virkningerne på arbejdsudbud, BNP og
samfundsøkonomi.
Adfærdseffekten for 2a er beregnet som indkomsteffekt på den intensive margen samt både substitutionseffekt og ind-
komsteffekt på den ekstensive margen for en tilsvarende ændring i beskæftigelsesfradraget (parallel forhøjelse af sats og
maksimum).
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskre-
vet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Ad 3. Afskaffelse af fradrag for efterløn
En afskaffelse af fradrag for bidrag til efterløn skønnes at medføre et varigt årligt merpro-
venu efter tilbageløb på ca. 500 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 3.
En afskaffelse af fradra-
get kan principielt have stor betydning for tilbagetrækningen og dermed arbejdsudbuddet
mv., som det ikke umiddelbart er muligt at skønne over. Dermed er det ligeledes ikke mu-
ligt at skønne over BNP og samfundsøkonomi.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0004.png
Tabel 3. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe fradraget for efterlønsbidrag
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
-
2025-
niveau
Forslag
3
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
600
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
500
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,00
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
-
Mio. kr.
-
Anm.: Det er ikke muligt at skønne over virkningerne på arbejdsudbud, BNP og samfundsøkonomi.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskre-
vet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Ad 4. Afskaffelse af fradrag for etableringskonto og iværksætterkonto
Med etablerings- og iværksætterkontoordningerne kan potentielle erhvervsdrivende få
fremrykket fradrag, som de ellers først ville have fået, når virksomheden blev oprettet, og
der blev købt afskrivningsberettigede aktiver mv. På ordningerne kan der indsættes midler
med fradrag, der senere kan anvendes til at finansiere etablering af en virksomhed. Be-
gunstigelsen består således overvejende af en likviditetsfordel for de potentielle erhvervs-
drivende.
En afskaffelse af fradrag for etableringskonto og iværksætterkonto skønnes at medføre et
varigt årligt merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 45 mio. kr. (2025-niveau),
jf. ta-
bel 4.
Tabel 4. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe fradrag for etableringskonto og iværksætterkonto
Virkning
Virkning
efter
efter tilbageløb
tilbageløb og adfærd
Mio. kr.
50
Mio. kr.
45
2025-
niveau
Forslag
4
Umiddel-
bar
virkning
Mio. kr.
60
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
0
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,00
Virkning
på BNP
Mio. kr.
-70
Samfunds-
økonomisk
virkning
Mio. kr.
-25
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Det er med opgørelsen af effekter på økonomien lagt til
grund, at en afskaffelse af ordningen har samme effekt på investeringerne, arbejdsudbud mv. som en stigning i selskabs-
skatten. Til besvarelsen af spørgsmålet er anvendt Skatteministeriets nye selskabsskattemodel, der bl.a. anvendes til at
skønne over virkningerne på arbejdsudbud, Gini, BNP og samfundsøkonomi ved ændringer i selskabsskatten.
Kilde: Skatteministeriet.
Ad 5. Afskaffelse af investorfradrag
Personer, der investerer i visse små og mellemstore unoterede virksomheder, kan fra 2019
opnå et særligt investorfradrag, hvormed de opnår en lempeligere beskatning. Fradraget
udgør en skatteudgift, da kapitalindskud normalt ikke er fradragsberettigede. Formålet
med investorfradraget er at give små og mellemstore virksomheder, der er unoterede, og
som befinder sig i en opstarts- eller vækstfase, lettere adgang til risikovillig kapital.
En afskaffelse af investorfradraget skønnes at medføre et varigt årligt merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på ca. 20 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 5.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0005.png
Tabel 5. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe investorfradraget
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
20
2025-
niveau
Forslag
5
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
20
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
20
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
0
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
-0,00
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
-
Mio. kr.
5
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Det er ikke muligt at skønne over BNP-virkningen, men
givet skatteudgiftens størrelse vurderes virkningen at være lille.
Kilde: Skatteministeriet.
Ad 6. Afskaffelse af fradrag for gaver til almennyttige foreninger
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan personer fradrage gaver og bidrag til
velgørende foreninger. Der kan højst fradrages 19.000 kr. (2025-niveau).
En afskaffelse af fradraget skønnes at medføre et varigt årligt merprovenu efter tilbageløb
og adfærd på ca. 390 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 6.
En afskaffelse af fradraget kan have
betydning for omfanget af gaver og bidrag til velgørende foreninger, og dermed for disses
foreningers arbejde. Det kan principielt have en afledt samfundsøkonomiske virkning,
som det ikke er muligt at skønne over.
Tabel 6. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe personers fradrag for gaver til almennyttige for-
eninger
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
390
2025-
niveau
Forslag
6
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
510
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
390
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
0
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,00
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
0
Mio. kr.
-
Anm.: Det er ikke muligt at skønne over virkningerne på samfundsøkonomi.
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskre-
vet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
Ad 7. Afskaffelse af havdagsfradrag for erhvervsfiskere
Ansatte eller selvstændige fiskere, der har været registreret som erhvervsfiskere i løbet af
indkomståret, kan få et fradrag på 190 kroner pr. påbegyndt havdag ved fangstture af
mindst 12 timers varighed. Fradraget kan dog maksimalt udgøre 41.800 kr. årligt. Beløbs-
grænserne på 190 kr. og 41.800 kr. reguleres ikke. Såfremt fradraget benyttes, frasiges ret-
ten til en række øvrige fradrag.
Det skønnes, at en afskaffelse af havdagsfradraget for erhvervsfiskere vil medføre et mer-
provenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 5 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 7.
Da fradraget
på 190 kr. pr. påbegyndt havdag ikke reguleres, vil værdien af fradraget over tid realt blive
udhulet, og merprovenuet vil derfor løbende falde tilsvarende.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0006.png
Tabel 7. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe havdagsfradrag for erhvervsfiskere
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
5
2025-
niveau
Forslag
7
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
5
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
5
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
0
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,00
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
0
Mio. kr.
0
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser.
Kilde: Skatteministeriet.
Ad 8. Afskaffelse af DIS-ordning
DIS-ordningen er en statsstøtteordning til fordel for rederierne. Statsstøtten gives igen-
nem en skattefri nettohyre til de søfolk, som omfattes af DIS-ordningen. Den sparede
skat tilfalder således rederierne i form af en lavere lønudgift.
En afskaffelse af DIS-ordningen skønnes at medføre et varigt årligt merprovenu efter til-
bageløb og adfærd på ca. 900 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 8.
Tabel 8. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe DIS-ordningen
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
900
2025-
niveau
Forslag
8
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
1.000
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
900
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
4.100
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
-
1)
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
5.100
2)
Mio. kr.
900
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser, svarende til ca. 1,1 mia.kr. opgjort i forbrugerpriser. Virk-
ningen på BNP afspejler den isolerede virkning på BNP af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af æn-
dringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb fra moms og afgifter).
1) Fordelingsvirkningerne opgøres almindeligvis pba. de umiddelbare provenuvirkninger. En afskaffelse af DIS-ordningen
skønnes umiddelbart at medføre en nedgang i den disponible indkomst for de fuldt skattepligtige sømænd, men da lønned-
gangen er så væsentlig, forudsættes de fuldt skattepligtige sømænd at finde alternativ beskæftigelse på land og opnå
samme disponible indkomst, som deres indkomst under DIS-ordningen. På den baggrund vurderes den umiddelbare prove-
nuvirkning ikke at være retvisende for fordelingsvirkningerne.
2) Under antagelse om, at 85 pct. af de fuldt skattepligtige søfolk finder beskæftigelse på land i Danmark og opretholder
samme nettoløn, da skønnes en afskaffelse af ordningen på lang sigt at øge beskæftigelsen, lønsummen og BNP.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
Ad 9. Afskaffelse af grøn check og supplerende grøn check
Grøn check består af tre elementer:
Almindelig grøn check for pensionister på 875 kr., der aftrappes for indkomster over
475.300 kr.
Tillæg til grøn check for pensionister på 280 kr., der bortfalder ved indkomster over
277.800 kr.
Supplerende grøn check for både pensionister og ikkepensionister på 240 kr. pr. barn,
dog højst for to børn, der indkomstaftrappes for indkomster over 475.300 kr.
En afskaffelse af den grønne check (alle tre elementer) skønnes at medføre et merpro-
venu efter tilbageløb og adfærd på 1,1 mia. kr. (2030-regler i 2025-niveau),
jf. tabel 9.
Da
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0007.png
den grønne check ikke reguleres, men ligger nominelt fast, medfører en afskaffelse et sta-
digt faldende merprovenu. Således vil der i tilfældet her være stor forskel på virkningen i
2030 og den varige virkning, der skønnes til ca. 260 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 9. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe grøn check
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
1.100
2025-
niveau
Forslag
9
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
1.400
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
1.100
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
200
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,05
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
200
Mio. kr.
40
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virkningen på BNP afspejler den isolerede virkning på
BNP af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen af auto-
matisk tilbageløb fra moms og afgifter).
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2020 fremskre-
vet til 2030 opgjort i 2024-niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse
(december 2023) og
den mellemfristede
fremskrivning i 2030-planforløb - Grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2023).
10. Afskaffelse af nedslag i ejendomsværdiskatten for folkepensionister
Personer, der har nået folkepensionsalderen eller har en samlevende ægtefælle, der har
nået folkepensionsalderen, kan modtage et årligt nedslag i deres ejendomsværdiskat. Ned-
slaget udgør 6.000 kr. for helårsboliger og 2.000 kr. for fritidsboliger. Nedslaget aftrappes
med 5 pct. af den indtægt, der ligger over den samlede indkomstgrænse på 351.900 kr. for
ægtefæller (2025-niveau). For en enlig person, der har nået folkepensionsalderen, aftrap-
pes pensionistnedslaget, når indkomsten overstiger 228.800 kr. årligt.
En afskaffelse af nedslaget for folkepensionister skønnes efter tilbageløb at medføre et
varigt årligt merprovenu efter tilbageløb på ca. 400 mio. kr. (2025-niveau),
jf. tabel 10.
Tabel 10. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe nedslaget i ejendomsværdiskatten for folkepen-
sionister
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
-
2025-
niveau
Forslag
10
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
500
Virkning
efter
Tilbageløb
Mio. kr.
400
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
0,02
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
-
Mio. kr.
-
Anm.: Der er ikke indregnet adfærdsvirkninger eller kapitaliseringsvirkninger eller over arbejdsudbudsvirkningerne, da Skat-
teministeriet for nuværende ikke har en velegnet metode hertil. Det er ikke muligt at skønne over virkningerne på arbejds-
udbud, BNP og samfundsøkonomi.
Kilde: Skatteministeriets beregninger.
11. Afskaffelse af aktiesparekonto
På en aktiesparekonto kan personer i dag indskyde op til 166.200 kr. (2025-niveau) i et
pengeinstitut. Midlerne på en aktiesparekonto kan anvendes til køb af noterede aktier og
aktiebaserede investeringsbeviser. På en aktiesparekonto beskattes afkast efter lagerbe-
skatningsprincippet med en sats på 17 pct. Det indebærer, at årets samlede afkast kom-
mer til beskatning ved årets udløb, uanset om afkastet er realiseret eller ej.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 330: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af følgende, afskaffelse af boligjobordning, afskaffelse af fradrag for fagforening og a-kasse, afskaffelse af fradrag for efterløn m.v.
3047380_0008.png
En afskaffelse af aktiesparekontoen skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et va-
rigt årligt merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,2 mia. kr. om året,
jf. tabel 11.
Tabel 11. Økonomiske konsekvenser af at afskaffe aktiesparekonto
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Mio. kr.
200
2025-
niveau
Forslag
11
Umiddel-
bar
virkning
Mio kr.
300
Virkning
efter
tilbageløb
Mio. kr.
200
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
-50
Ændring i
Gini-
koefficient
Pct.-point
-0,00
Samfunds-
Virkning økonomisk
på BNP
virkning
Mio. kr.
-50
Mio. kr.
-40
Anm.: Den samfundsøkonomiske virkning er opgjort i faktorpriser. Virkningen på BNP afspejler den isolerede virkning
på BNP af de skønnede, afledte ændringer i lønsummen som følge af ændringer i arbejdsudbuddet (ekskl. virkningen
af automatisk tilbageløb fra moms og afgifter). Der er beregningsteknisk forudsat en selvfinansieringsgrad på 7 pct. for
ændringer i aktiesparekontoen.
Provenuvurderingen er baseret på svaret på SAU 256 af 27. januar 2021, hvortil der er korrigeret for. at værdigrænsen
for indskud på aktiesparekontoen er forhøjet til 166.200 kr. i 2025.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 8 af 8