Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3028885_0001.png
26. maj 2025
J.nr. 2025 - 3740
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 329 af 30. april 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af hver af følgende, afskaffelse af jobfradrag, afskaffelse af beskæftigelsesfradrag til seniorer, afskaffelse af ekstra pensionsfradrag og afskaffelse af seniorpræmie
3028885_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre effekterne af hver af følgende enkeltvis:
1. Afskaffelse af jobfradrag
2. Afskaffelse af beskæftigelsesfradrag til seniorer
3. Afskaffelse af ekstra pensionsfradrag
4. Afskaffelse af seniorpræmie
Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfi-
nansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.
Svar
Ad 1
afskaffelse af jobfradrag
Jobfradraget er et ligningsmæssigt fradrag, der ved gældende regler gives til alle beskæfti-
gede. Jobfradraget udgør 4,5 pct. af den indkomst, der overstiger 224.500 kr. (opgjort før
arbejdsmarkedsbidrag og inkl. pensionsindbetalinger), dog kan fradraget højst udgøre
2.900 kr. (2025-niveau), svarende til en skatteværdi på ca. 725 kr. i en gennemsnitskom-
mune.
En afskaffelse af jobfradraget skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 1,8
mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1,3 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Afskaf-
felsen skønnes at reducere arbejdsudbuddet svarende til ca. 450 fuldtidspersoner. De af-
ledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes at indebære en reduktion af den økonomiske
velstand med ca. 0,2 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning samt en reduk-
tion af BNP med ca. 0,6 mia. kr. Ændringen skønnes ikke at påvirke indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten betydeligt.
Ad 2
afskaffelse af ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Det ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer gives ved gældende regler til alle beskæftigede
med to år eller mindre til folkepensionsalderen og er et ligningsmæssigt fradrag. I 2030
udgør det ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer 3,9 pct. af arbejdsindkomsten (opgjort
før arbejdsmarkedsbidrag og inkl. pensionsindbetalinger), dog kan fradraget højst udgøre
16.300 kr. (2025-niveau), svarende til en skatteværdi på ca. 4.075 kr. i en gennemsnits-
kommune.
En afskaffelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer skønnes at medføre et umid-
delbart merprovenu på ca. 0,2 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca.
0,1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Afskaffelsen skønnes at reducere arbejdsudbuddet svarende til ca.
100 fuldtidspersoner. De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes at indebære en re-
duktion af den økonomiske velstand med ca. 0,1 mia. kr. målt ved den samfundsøkono-
miske virkning samt en reduktion af BNP med ca. 0,1 mia. kr. Ændringen skønnes ikke at
påvirke indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten nævneværdigt.
Ad 3
afskaffelse af ekstra pensionsionsfradrag
Indbetalinger til fradragsberettigede private eller arbejdsgiveradministrerede pensionsord-
ninger med løbende udbetalinger og ratepensioner giver efter gældende regler automatisk
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af hver af følgende, afskaffelse af jobfradrag, afskaffelse af beskæftigelsesfradrag til seniorer, afskaffelse af ekstra pensionsfradrag og afskaffelse af seniorpræmie
3028885_0003.png
anledning til et ekstra pensionsfradrag. Fradraget er et ligningsmæssigt fradrag i den skat-
tepligtige indkomst. For personer med mere end 15 år til pensionsalderen udgør fradraget
12 pct. af pensionsindbetalingerne op til 83.800 kr. (2025-niveau). For personer med 15 år
eller mindre til folkepensionsalderen udgør fradraget 32 pct. af pensionsindbetalingerne
op til 83.800 kr.
En afskaffelse af det ekstra pensionsfradrag skønnes at medføre et umiddelbart merpro-
venu på ca. 5,6 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 4,1 mia. kr.,
jf.
tabel 1.
Afskaffelsen skønnes at reducere arbejdsudbuddet svarende til ca. 750 fuldtidsper-
soner. De afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes at indebære en reduktion af den
økonomiske velstand med ca. 0,7 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning
samt en reduktion af BNP med ca. 0,6 mia. kr. Ændringen skønnes at reducere indkomst-
forskellene med ca. 0,05 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at det ekstra pensionsfradrag blev indført som en del af
den samlede håndtering af det såkaldte samspilsproblem, der er udtryk for manglende el-
ler negativt økonomisk incitament til pensionsopsparing. Samspilsproblemet udgjorde en
potentiel risiko for vigende opbakningen til arbejdsmarkedspensionerne. I det omfang
samspilsproblemet genindføres, som følge af en afskaffelse af det ekstra pensionsfradrag
og eventuelt fører til lavere pensionsopsparing, er virkningerne herfra ikke indregnet i de
ovenfor anførte virkninger af en afskaffelse af det ekstra pensionsfradrag.
Ad 4
afskaffelse af seniorpræmie
Seniorpræmien er en skattefri præmie, der gives til seniorer i det første og det andet år ef-
ter folkepensionsalderen. Forudsætningen for at modtage seniorpræmien er beskæftigelse
i et omfang på minimum 1.560 arbejdstimer inkl. ferie årligt, svarende til i gennemsnit
mindst 30 timer om ugen. Med
Aftale om reform af personskat
forhøjes præmierne fra 2026
og igen fra 2029. I 2030 udgør førsteårspræmien således 63.080 kr. (2025-niveau) og an-
detårspræmien 37.420 kr.
En afskaffelse af seniorpræmien skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på ca.
1,1 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,8 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Af-
skaffelsen skønnes at reducere arbejdsudbuddet svarende til ca. 250 fuldtidspersoner. De
afledte ændringer i arbejdsudbuddet skønnes at indebære en reduktion af den økonomi-
ske velstand med ca. 0,2 mia. kr. målt ved den samfundsøkonomiske virkning samt en re-
duktion af BNP med ca. 0,4 mia. kr. Ændringen skønnes at reducere indkomstforskellene
med ca. 0,02 pct.-point målt ved Gini-koefficienten
1
.
1
Mht. konsekvenserne af afskaffelsen af seniorpræmien er der indhentet bidrag fra Finansministeriet.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 329: Spm. om at opgøre effekterne enkeltvis af hver af følgende, afskaffelse af jobfradrag, afskaffelse af beskæftigelsesfradrag til seniorer, afskaffelse af ekstra pensionsfradrag og afskaffelse af seniorpræmie
3028885_0004.png
Tabel 1. Konsekvenser af at afskaffe udvalgte elementer i skattesystemet, 2030
2025-niveau
Umiddel-
bar virk-
ning
Virkning
efter til-
bageløb
og ad-
færd
Mia. kr.
1,3
0,1
4,1
0,8
Arbejds-
udbud
Selvfi- Ændring i Virkning
nansie- Gini-koef- på BNP
rings-
ficient
grad
Pct.
8,0
23,2
4,7
11,6
Pct.-point
0,00
0,00
-0,05
-0,02
Mia. kr.
-0,2
-0,1
-0,6
-0,4
Sam-
funds-
økono-
misk
virkning
Mia. kr.
-0,3
-0,1
-0,7
-0,2
Afskaffelse af
1. Jobfradrag
2. Ekstra beskæfti-
gelsesfradrag til
seniorer
3. Pensionsfradrag
4. Seniorpræmie
Mia kr.
1,8
0,2
5,6
1,1
Fuldtids-
personer
-450
-100
-750
-250
Anm.: Arbejdsudbuddet er opgjort i antal fuldtidspersoner og er afrundet til nærmeste 50 personer. Fsva. den samfunds-
økonomiske virkning af afskaffelsen af seniorpræmien er der ikke medregnet de afledte konsekvenser som følge af mindre
pensionsopsparing forbundet med et lavere arbejdsudbud. Betydningen heraf vurderes marginal.
Kilde: Finansministeriet samt egne beregninger på en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen. Data fra 2021 fremskrevet til 2025-
niveau med 2030-regler og forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2024 og Opdateret mellemfristet forløb,
maj 2024.
Side 4 af 4