Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3029510_0001.png
26. maj 2025
J.nr. 2025 - 3307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 326 af 28. april 2025 (alm. del).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/4-25 fra KPMG, jf. SAU alm. del – bilag 193, i hvilken der anmodes om en redegørelse for den skattemæssige behandling af virksomheders betalinger for den statslige garanti for danske virksomheders investeringer i ukrainske forsvarsvirksomheder
3029510_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14. april 2025 fra KPMG, jf. SAU alm. del
bilag 193, i hvilken der anmodes om en redegørelse for den skattemæssige behandling af
virksomheders betalinger for den statslige garanti for danske virksomheders investeringer
i ukrainske forsvarsvirksomheder, herunder for den løbende præmie, exit-betalinger og
performance-betalinger samt for de skattemæssige konsekvenser for virksomhederne ved
en udnyttelse af garantien? Der henvises til, at man tilsyneladende ikke har overvejet de
skattemæssige forhold, herunder navnlig om værdien ved en udnyttelse af garantien vil
være skattepligtig (som gevinst på en finansiel kontrakt) uden fradrag for det modsva-
rende tab på investeringen, og at det er vigtigt for virksomhederne at kende til de skatte-
mæssige forhold, der knytter sig til garantien.
Svar
Reglerne for garantiordningen er fastsat i bekendtgørelse nr. 380 af 10. april 2025 om
statslig garantistillelse for danske virksomheders investeringer i ukrainske forsvarsvirk-
somheder. Reglerne er trådt i kraft den 11. april 2025.
Garantien har til formål at bidrage til øgede investeringer i ukrainske forsvarsvirksomhe-
der, der samtidig kan understøtte udvikling af danske virksomheders kompetencer og ka-
paciteter på forsvars- og sikkerhedsområdet.
Garantien omfatter egenkapitalinvesteringer i ukrainske forsvarsvirksomheder, herunder
egenkapitalinvesteringer i eksisterende ukrainske virksomheder, i etablering af nye selska-
ber eller datterselskaber i Ukraine, der er helt eller delvist ejet af danske virksomheder mv.
Garantistillelsen indebærer, at staten igennem Danmarks Eksport- og Investeringsfond
(EIFO) stiller en anfordringsgaranti med en dækningsprocent på op til 70 pct. af den kø-
besum, der blev betalt i forbindelse med en dansk virksomheds egenkapitalinvestering i
en ukrainsk forsvarsvirksomhed.
Garantien kan have en løbetid på minimum ét år og op til syv år. Garantien kan anvendes
på egenkapitalinvesteringer med en købesum på minimum en mio. kr., der medfører en
direkte eller indirekte ejerandel på minimum ti pct. af den ukrainske virksomhed.
EIFO opkræver som betaling for garantistillelsen en præmie.
Såfremt den danske virksomhed udnytter garantien, bliver EIFO juridisk ejer og varetager
ejerskabet af den overtagne ejerandel af den ukrainske forsvarsvirksomhed. Det sker ved,
at EIFO køber op til 70 pct. af den danske virksomheds ejerandel af den ukrainske virk-
somhed til samme værdiansættelse, som den danske virksomhed betalte i forbindelse med
investeringen.
Såfremt det danske selskab ikke udnytter garantien og heller ikke sælger sin ejerandel in-
den for en på forhånd fastlagt periode på op til syv år, er EIFO berettiget til en på
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/4-25 fra KPMG, jf. SAU alm. del – bilag 193, i hvilken der anmodes om en redegørelse for den skattemæssige behandling af virksomheders betalinger for den statslige garanti for danske virksomheders investeringer i ukrainske forsvarsvirksomheder
3029510_0003.png
forhånd aftalt performance-betaling på ti pct. af en eventuel beregnet værditilvækst på
ejerandelen i den ukrainske virksomhed. De nærmere betingelser fastlægges af EIFO.
Såfremt den danske virksomhed sælger hele eller dele af sin ejerandel i den ukrainske virk-
somhed til tredjepart inden for en på forhånd fastlagt periode på op til syv år, betales på
salgstidspunktet en exit-betaling til EIFO på ti pct. af en eventuel gevinst som følge af
salget af ejerandelen i den ukrainske virksomhed. De nærmere betingelser fastlægges af
EIFO.
Om den skattemæssige behandling af virksomhedernes betalinger for den statslige garanti
har Skattestyrelsen oplyst følgende, som jeg henholder mig til:
”Det bemærkes, at den skattemæssige behandling vil afhænge af en konkret vurdering af
den enkelte aftale mellem EIFO og den danske virksomhed. En usikkerhed om beskat-
ningen af en konkret aftale vil kunne afklares ved anmodning om et bindende svar efter
reglerne i skatteforvaltningsloven.
Der findes i kursgevinstloven særlige regler for beskatning af aftaler, der er finansielle
kontrakter. Finansielle kontrakter er blandt andet terminsforretninger, optioner, futures
og lignende. Gevinst og tab på finansielle kontrakter opgøres efter et lagerprincip. I prak-
sis har der ikke været taget stilling til en aftale med de elementer, der fremgår af garanti-
ordningen.
Overordnet skal der for at være tale om en finansiel kontrakt være indgået en bindende
aftale mellem parterne, hvor der er en tidsmæssig forskydning mellem aftale- og afvik-
lingstidspunktet (leveringstidspunktet), og hvor der er aftalt en afviklingspris eller -kurs
ved indgåelsen af kontrakten.
Ud fra en umiddelbar vurdering vil garantiordningen kunne udgøre en samlet finansiel
kontrakt i form af en option på salg af aktier til EIFO med en garanteret pris, og hvis op-
tionen ikke udnyttes, betalinger til EIFO i form af et performance- eller exitfee, der be-
regnes af aktiernes værdi på et givent tidspunkt.
Efter kursgevinstlovens regler er aftaler om køb og salg af aktier undtaget fra beskatning
som finansielle kontrakter. Denne undtagelse finder kun anvendelse, hvis aftalen ikke kan
opfyldes med andet end levering af aktier. Der ses ikke i praksis at være taget stilling til en
finansiel kontrakt, hvori der er indbygget performance- eller exitfees samtidigt med en
salgsoption.
Hvis garantiordningen efter en konkret vurdering bliver omfattet af reglerne i kursge-
vinstloven om finansielle kontrakter, vil den danske virksomhed
bl.a. hvis værdien af
aktierne falder
kunne få en skattepligtig lagerbeskattet gevinst på den finansielle kon-
trakt. Dette skyldes, at den finansielle kontrakt potentielt vil stige i værdi, jo mere aktierne
falder i værdi, og det dermed bliver attraktivt at udnytte garantien.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/4-25 fra KPMG, jf. SAU alm. del – bilag 193, i hvilken der anmodes om en redegørelse for den skattemæssige behandling af virksomheders betalinger for den statslige garanti for danske virksomheders investeringer i ukrainske forsvarsvirksomheder
3029510_0004.png
En stigning i aktiernes værdi vil gøre det mere attraktivt for den danske virksomhed at be-
holde aktierne selv eller sælge aktierne til tredjemand og dermed ende ud i enten exit- eller
performancefee. En stigning i aktiernes værdi vil potentielt påvirke værdien af den finan-
sielle kontrakt i nedadgående retning, så der opstår et tab.
Et tab vil under visse betingelser kunne fradrages løbende som følge af lagerbeskatnin-
gen. Det fremgår af garantiordningen, at investeringen direkte eller indirekte skal være på
en ejerandel på minimum ti pct. af den ukrainske virksomhed. Dette medfører, at tabet
kan vedrøre en aktiebaseret kontrakt, hvor der gælder en fradragsbegrænsning. Fradrags-
begrænsningen medfører, at tabet kun kan modregnes i gevinst på andre finansielle kon-
trakter.
Omkostninger i forbindelse med indgåelse af finansielle kontrakter, fx gebyrer og kurtage,
medregnes i anskaffelses-/afståelsessummen for kontrakten. En præmie, der betales for
at kunne indgå en aftale, vil være en omkostning, der kan tillægges anskaffelsessummen,
og der opnås herved et fradrag for præmien.
Hvis en aftale ikke omfattes af kursgevinstloven, finder skattelovgivningens almindelige
regler anvendelse.
Uanset om aftalen beskattes efter reglerne i kursgevinstloven, medregnes gevinst og tab
ved afståelsen af ejerandelene i det ukrainske selskab ikke i opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst, hvis investeringen er datterselskabsaktier på mindst ti pct. af aktiekapitalen
i det ukrainske selskab.”
Der tale om en helt ny garantiordning, der skal gøre det nemmere for danske virksomhe-
der at investere i den ukrainske forsvarsindustri. Skatteministeriet vil sammen med Er-
hvervsministeriet overveje, om der er behov for en tilpasning af reglerne for at under-
støtte formålet med garantiordningen.
Side 4 af 4