Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3046103_0001.png
25. juni 2025
J.nr. 2025 - 3629
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 325 af 24. april 2025 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Steffen W. Frølund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Mads Prisum
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og
øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra
2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025? Svarene bedes
oplyst i en tabel med både reformen og den økonomiske plan, hvor der udover den gen-
nemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre for hver kommune for hver af de to
også oplyses den procentuelle gennemsnitlige lempelse i hver kommune relativt til den
kommune med den laveste gennemsnitlige lempelse i hver plan som følge af henholdsvis
regeringens skattereform og Liberal Alliances økonomiske plan. Hvis det er muligt, bedes
ministeren derudover indplacere dataet for disse relative lempelser som følge af hver re-
form/plan i et kort over landets kommuner med dataets variation illustreret i et passende
grønt farvespektrum.
Svar
Aftale om reform af personskat fra 2023
indeholder følgende personskatteelementer:
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Forhøjelse af det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
Indførelse af et ekstra beskæftigelsesfradrag til seniorer
Omlægning af den nuværende topskat til en ny mellemskat og en ny topskat
Indførelse af en toptopskat
Disse initiativer indebærer en samlet nettolempelse på ca. 11, 0 mia. kr. i umiddelbar pro-
venuvirkning (2025-niveau).
En kommunefordeling af den gennemsnitlige lempelse pr. voksen fremgår af
tabel 1.
Den
laveste gennemsnitlige lempelse er ca. 1.100 kr. (2025-niveau) i Gentofte Kommune,
mens den landsgennemsnitlige lempelse er ca. 2.200 kr., svarende til 208 pct. af lempelsen
i Gentofte Kommune.
Toptopskatten er den eneste af de medregnede personskatteelementer i 2023-skatterefor-
men, der er en stramning. Det er også denne, der bidrager til den lave gennemsnitlige
skattelempelse i Gentofte Kommune. I fravær af toptopskatten ville Gentofte Kommune
være den kommune med den største gennemsnitlige skattelempelse.
Liberal Alliances plan
En frisk start
En plan for et stærkere og friere Danmark
indeholder føl-
gende personskatteelementer:
Afskaffelse af mellemskatten
Forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 15.400 kr. (2025-niveau)
Skattefrihed for de første 60.000 kr. årligt i arbejdsindkomst
Afskaffelse af toptopskatten
Nedsættelse af den højeste beskatning af kapitalindkomst og aktieindkomst til 34 pct.
Afskaffelse af jobfradraget
Afskaffelse af det ekstra pensionsfradrag
Afskaffelse af BoligJobordningen
Afskaffelse af fradraget for faglige kontingenter
Disse initiativer indebærer en samlet nettolempelse på ca. 34,8 mia. kr. i umiddelbar pro-
venuvirkning (2025-niveau).
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0003.png
Den laveste gennemsnitlige lempelse er ca. 2.400 kr. i Langeland Kommune, mens den
landsgennemsnitlige lempelse er ca. 7.000 kr., svarende til 295 pct. af lempelsen i Lange-
land Kommune,
jf. tabel 1.
Den største gennemsnitlige skattelempelse er ca. 37.300 kr. i Gentofte Kommune. Det
bemærkes, at Gentofte Kommune således er den kommune med den laveste gennemsnit-
lige skattelempelse i 2023-skattereformen og den højeste gennemsnitlige skattelempelse i
LA’s skatteudspil.
De ønskede kort over de relative lempelser fremgår af henholdsvis
figur 1
og
figur 2.
Det
bemærkes, at der er tale om to forskellige indeks i de to figurer, der således ikke til fulde
afspejler, at den landsgennemsnitlige lempelse i LA’s skatteudspil er godt tre gange større
end den tilsvarende i 2023-skattereformen.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0004.png
Tabel 1. Gennemsnitlig lempelse af to skattepakker fordelt på kommuner
Kommune
(2025-niveau)
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
2023-skattereform
Indeks
Kr.
(Gentofte=100)
2.300
3.800
2.200
2.700
2.400
1.700
2.100
2.200
3.100
3.500
2.300
2.000
2.700
2.400
2.600
2.400
3.000
1.900
2.700
3.300
2.000
1.100
3.000
2.700
2.900
2.500
1.900
2.000
2.200
2.500
2.500
2.700
2.300
210
352
200
255
220
157
198
203
289
326
212
184
253
220
244
221
275
176
252
303
190
100
282
248
266
230
177
188
207
229
233
251
212
LA’s skatteudspil
Indeks
Kr.
(Langeland=100)
4.800
11.300
4.500
5.800
5.300
3.000
4.300
3.900
11.800
7.600
5.300
4.700
6.600
4.400
11.100
5.200
12.700
3.900
5.400
12.800
3.900
37.300
7.800
5.700
7.500
6.200
3.700
4.600
4.400
5.600
8.500
6.000
5.500
204
478
192
244
222
129
180
164
498
321
222
201
279
188
468
220
538
165
227
542
167
1.580
330
243
318
261
156
196
186
236
358
254
234
fortsættes
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0005.png
Tabel 2. Gennemsnitlig lempelse af to skattepakker fordelt på kommuner (fortsat)
Kommune
(2025-niveau)
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
2024-skattereform
Indeks
Kr.
(Gentofte=100)
3.100
2.100
2.500
2.200
2.400
2.700
2.400
1.300
2.200
2.200
2.100
2.100
2.100
2.400
2.500
2.700
1.400
2.900
2.000
1.600
2.800
1.700
2.200
2.500
1.800
2.000
2.100
2.100
2.300
2.300
2.200
1.900
2.200
287
191
229
206
222
247
219
123
202
206
194
193
197
226
236
248
134
266
190
145
264
155
207
230
167
186
195
195
216
217
200
176
208
LA’s skatteudspil
Indeks
Kr. (Langeland=100)
8.300
4.000
5.600
5.100
5.900
5.600
5.500
27.300
5.600
4.800
4.300
4.900
4.400
6.700
8.700
6.000
2.400
7.400
4.600
3.000
17.500
2.700
4.600
5.700
3.900
3.700
4.300
4.500
5.100
5.900
5.000
3.600
4.500
349
171
236
217
247
237
231
1.155
235
203
182
207
186
285
366
254
100
312
195
126
740
114
195
239
164
158
183
191
215
250
211
151
190
fortsættes
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0006.png
Tabel 3. Gennemsnitlig lempelse af to skattepakker fordelt på kommuner (fortsat)
Kommune
(2025-niveau)
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Alle
2024-skattereform
Indeks
Kr.
(Gentofte=100)
2.700
1.900
2.600
2.900
2.100
2.600
1.600
2.600
2.900
1.900
2.200
2.800
2.500
2.400
2.000
2.000
2.300
2.000
2.000
1.800
2.700
3.200
2.100
2.200
2.300
2.100
2.300
2.100
1.500
1.900
2.200
2.200
2.300
249
178
243
274
197
245
151
241
273
181
203
257
234
225
185
189
215
188
183
166
251
302
195
208
216
192
210
192
135
179
202
202
218
LA’s skatteudspil
Indeks
Kr. (Langeland=100)
5.200
6.000
5.400
8.400
25.100
5.300
3.600
6.100
7.900
4.400
4.500
10.900
5.800
4.900
4.100
4.700
5.700
4.600
4.500
4.300
5.800
8.000
5.200
5.100
7.800
5.400
5.100
3.900
2.900
4.700
5.500
7.300
7.000
220
254
228
353
1.060
223
153
256
333
185
190
461
246
207
172
198
240
196
190
181
246
340
221
217
332
227
215
165
124
201
234
311
295
Anm.: I opgørelsen er der set bort fra hjemmeboende ”børn” under 25 år.
I beregningen af den gennemsnitlige lempelse er
der i virkningen af at indføre hhv. afskaffe toptopskatten justeret, så der tages højde for hovedaktionærers indkomsttrans-
formation.
Kilde: Skatteministeriets beregninger baseret på Skatteforvaltningens data samt lovmodelberegninger på baggrund af en
33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2021 fremskrevet til 2025-niveau og 2030-regler med forudsætningerne i Økonomisk
Redegørelse, december 2024 og den mellemfristede fremskrivning fra 2030-planforløb
grundlag for udgiftslofter 2027
(august 2024).
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0007.png
q
Figur 1. Kommunefordeling af lempelser i 2023-skattereformen (Gentofte=100)
Anm. og kilde: Se tabel 1.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 325: Spm. om at oplyse størrelsen af den gennemsnitlige personskattelempelse i kroner og øre i hver af landets 98 kommuner som følge af henholdsvis regeringens Skattereform fra 2023 og Liberal Alliances økonomiske plan "En frisk start" fra marts 2025
3046103_0008.png
Figur 2. Kommunefordeling af lempelser i
LA’s skatteudspil (Langeland=100)
Anm. og kilde: Se tabel 1.
Side 8 af 8