Skatteudvalget 2024-25
SAU Alm.del
Offentligt
3025073_0001.png
20. maj 2025
J.nr. 2025 - 3151
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 320 af 22. april 2025 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Christoffer Grann
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om at redegøre for antallet af henvendelser fra danskere vedrørende årsopgørelsen for hvert år siden 2011
3025073_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for antallet af henvendelser fra danskere vedrørende årsopgørel-
sen for hvert år siden 2011? Om muligt bedes der opgøres både det totale antal henven-
delser og antallet af unikke danskere, der for hvert år har henvendt sig.
Svar
Årsopgørelsen er afgørende i forhold til, at danskerne betaler den rigtige indkomstskat, og
at Skatteforvaltningen korrekt opkræver over 700 mia. kr. i indkomstskatter. Vi har et
komplekst skattesystem. Derfor finder jeg det meget vigtigt, at danskerne kan få svar på
spørgsmål til deres årsopgørelse. Det gælder særligt efter, at de nye boligskatter er flyttet
ind på årsopgørelsen 2024 for første gang. På denne baggrund har der i år i Skatteforvalt-
ningen været afsat ekstra ressourcer ved telefoner og anden vejledning ud fra en forvent-
ning om, at der ville være flere henvendelser vedr. årsopgørelsen for 2024.
I forhold til spørgsmålet om antallet af henvendelser vedr. årsopgørelsen, kan jeg hen-
holde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
kan oplyse, hvor mange besvarede borgerhenvendelser der har været i
spidsbelastningsperioden efter offentliggørelse af årsopgørelsen. Skattestyrelsen modtager
i denne periode ekstraordinært mange borgerhenvendelser, og henvendelserne er i over-
vejende grad direkte foranlediget af årsopgørelsen. Det drejer sig om ugerne 11 til 18 i
årene 2011-2024. I 2025 tages udgangspunkt i ugerne 13 til 18, da årsopgørelsen 2024 åb-
nede i uge 13, og det henset til tidsfristen ikke har været muligt at medtage uge 19 og 20 i
opgørelsen for 2025. Der vil dog være henvendelser i opgørelsen, der vedrører andre em-
ner, ligesom der uden for denne periode også vil være henvendelser vedr. årsopgørelsen.
Skattestyrelsen har hertil oplyst, at antallet af henvendelser, der specifikt vedrører dan-
skernes årsopgørelser, ikke direkte kan opgøres. Det skyldes, at vejledningsmedarbejdere
også vejleder om øvrige skatteforhold, herunder forskudsopgørelse, moms, værdipapirer,
udenlandsforhold, opkrævning og betaling, motorafgifter mv.
Tabel 1 og 2 viser antallet af besvarede henvendelser i hhv. det daværende SKAT og Skat-
testyrelsens borgervendte vejledning i årsopgørelsesperioden. Hertil er opgjort antallet af
unikke borgere for hhv. telefoniske og skriftlige henvendelser, hvor henvendelsen kan
henføres til et personnummer. Antal unikke borgere er ikke opgjort for livechat og chat-
bot, da vejledning hovedsageligt gennemføres uden identifikation. Da de to sidste uger
ikke er medtaget i årsopgørelsesperioden 2025 (uge 19 og 20), fremgår et lavere antal be-
svarede henvendelser i 2025. Ses der på ugebasis fra offentliggørelsen, ligger antallet af
besvarede henvendelser dog på niveau med 2024.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om at redegøre for antallet af henvendelser fra danskere vedrørende årsopgørelsen for hvert år siden 2011
3025073_0003.png
Tabel 1. Antal besvarede borgerhenvendelser i SKAT i uge 11 til 18
2011
Telefoniske
henvendelser
Unikke borgere
Skriftlige hen-
vendelser
Unikke borgere
Livechat
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
264.535 278.620 319.966 306.112 330.472 351.038 336.959 292.946
- 158.334 193.212 195.231 198.929 203.716 200.374 177.615
24.222
18.475
-
45.184
33.057
-
39.338
32.019
-
43.982
35.012
-
39.012
32.380
-
35.522
29.837
-
23.406
19.904
-
22.076
19.208
22.079
Anm.: Der er foretaget opgørelse over unikke borgere for hhv. telefoniske og skriftlige henvendelser, og der kan derfor
være personsammenfald fsva. tilfælde, hvor en borger har foretaget både telefonisk og skriftlig henvendelse. Der er ikke
medtaget henvendelser for personer uden cpr-nummer, fx borgere i bosiddende i udlandet. Det ikke er muligt at foretage
opgørelse over unikke borgere, der har foretaget telefonisk henvendelse til SKAT i 2011, idet registrering af borgerhenven-
delser baseret på cpr-numre først indførtes i 2012.
Kilde: Skattestyrelsen
Tabel 2. Antal besvarede borgerhenvendelser i Skattestyrelsen i uge 11 til 18
2019
Telefoniske
henvendelser
Unikke borgere
Skriftlige hen-
vendelser
Unikke borgere
Livechat
Chatbot
237.306
152.061
28.034
24.282
25.573
-
2020
201.061
125.575
55.245
48.149
28.741
-
2021
226.285
141.192
44.647
36.317
23.290
953
2022
222.491
150.542
39.101
32.154
25.596
14.053
2023
224.578
147.384
39.941
32.393
39.321
26.820
2024
247.155
163.551
47.955
38.513
45.477
22.587
2025
162.218
113.253
35.618
29.039
43.911
33.836
Anm.: Der er foretaget opgørelse over unikke borgere for hhv. telefoniske og skriftlige henvendelser, og der kan derfor
være personsammenfald fsva. tilfælde, hvor en borger har foretaget både telefonisk og skriftlig henvendelse. Der er ikke
medtaget henvendelser for personer uden cpr-nummer, fx borgere i bosiddende i udlandet. Det ikke er muligt at foretage
opgørelse over unikke borgere, der har foretaget telefonisk henvendelse til SKAT i 2011, idet registrering af borgerhenven-
delser baseret på cpr-numre først indførtes i 2012.
Kilde: Skattestyrelsen
Jeg kan derudover henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Vurderingsstyrel-
sen:
”Vurderingsstyrelsen
har i 2025 modtaget henvendelser foranlediget af årsopgørelsens åb-
ning i spidsbelastningsperioden (uge 13 til 18). Boligskattelån indgik for første gang på
årsopgørelsen 2024, hvorfor der er prioriteret ekstra ressourcer til vejledning foranlediget
af årsopgørelsen. Vurderingsstyrelsen kan oplyse, at styrelsen i årsopgørelsesperioden har
besvaret i alt 50.591 telefonopkald, hvoraf ca. 24 pct. har vedrørt årsopgørelsen. Tabel 3
viser andelen af besvarede borgerhenvendelser vedr. årsopgørelsen i uge 13 til 18, fordelt
på telefoniske og skriftlige henvendelser. Vurderingsstyrelsen har hertil oplyst, at det ikke
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om at redegøre for antallet af henvendelser fra danskere vedrørende årsopgørelsen for hvert år siden 2011
3025073_0004.png
er muligt at opgøre andelen af henvendelser vedr. årsopgørelsen, som er besvaret via live-
chat eller chatbot.
Tabel 3. Besvarede borgerhenvendelser vedr. årsopgørelsen i uge 13 til 18 i Vurderingsstyrelsen
2025
Telefoniske henvendelser vedr. årsopgørelsen
Unikke borgere
Skriftlige henvendelser
Unikke borgere
12.150
10.745
958
981
Anm.: Der er foretaget opgørelse over unikke borgere for hhv. telefoniske og skriftlige henvendelser, og der kan derfor
være personsammenfald fsva. tilfælde, hvor en borger har foretaget både telefonisk og skriftlig henvendelse. Når antallet af
unikke borgere er højere end det samlede antal skriftlige henvendelser, er det, fordi der er registreret flere parter (typisk
ægtefæller) på nogle sager.
Kilde: Vurderingsstyrelsen
Side 4 af 4